انباشت پسماند خانگی در مهم ترین بندر استراتژیک کشور / جاسک شهری بدون سطل زباله

شهرستان جاسک که لقب بندر استراتژیک و تجاری را به خود گرفته به دلیل کمبود سطل زباله و انباشت بی رویه زباله ها در معابر اصلی سلامت شهروندان را تحت الشعاع قرار داده است.
کد خبر: ۸۹۷۲۰۹۴
|
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
 
 
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ به نقل از فرهنگ کده؛ زباله به موادی که از تولید و تغییر شکل ناشی از فعالیت‌های انسانی و حیوانی آزاد می‌شود که در عصر حاضر به یک منبع درآمد مبدل شده و به آن اصطلاح طلای کثیف را داده‌اند اما در کشور و به طبع آن شهرستان جاسک که زباله یکی از بزرگ‌ترین معضلات مردم شده است.
انتقال غیر‌بهداشتی و غیراصولی دفن زباله در منابع طبیعی و جنگل‌ها و کوهستان‌های جاسک از مواردی است که محیط زیست و مردم این شهرستان را با چالشی بزرگ روبرو کرده است.
 
شهرستان جاسک که لقب بندر استراتژیک و تجاری را به خود گرفته به دلیل کمبود سطل زباله و انباشت بی رویه زباله ها در معابر سلامت شهروندان را با خطر جدی مواجه می کند.
 
رها سازی زباله ها در سطح معابر توسط برخی از شهروندان، کمبود سطل زباله در برخی از خیایان ها،فرسوده بودن برخی از سطل های زباله موجود و جمع آوری نامناسب زباله ها توسط شهرداری معضلی است که سلامت شهروندان جاسکی با خطر جدی مواجه کرده و سبب گلایه مردم این شهرستان شده است.
 
سگ های ولگرد و زباله و جستجوی غذا 
 
رها کردن ظروف یک بار مصرف، پسماندهای خانگی، ضایعات کشتار روز مرغ فروشی ها، پوست میوه ها در سطح معابر جاسک هجوم مگس ها، پشه، گربه ها و سگ ها را با خود به دنبال دارد.
 
برخی مناطق و خیابان های شهر جاسک به جولانگاهی برای سگ های ولگرد تبدیل شده که در دسته های چندتایی به دنبال یافتن غذا هستند و به هر کجا سرک می کشند از این رو ساکنین شهرستان جاسک علاوه بر اینکه مجبورند بوی زباله های کوچه ها و خیابان ها را تحمل کنند گاهی اوقات باید منظره حضور تعدادی سگ را خیابان ها و کوچه ها نظاره گر باشند.
 
 
 وجود زباله ها و سگ های ولگرد چهره نامناسبی به سیمای شهری جاسک داده و  سبب  وحشت زنان و کودکان شده که از ترس حمله سگ ها کمتر حاضر به تردد هستند.
 
تا به امروز راه حل کارسازی برای حل این مشکل توسط شهرداری های جاسک مشاهده نشده و این روزها در اکثر نقاط شهر تعداد زیاد سگ ولگرد در رفت و آمد هستند و برای یافتن غذا کیسه های زباله را به هم می ریزند و چهره زشتی به معابر و کوچه های شهری می بخشند.
 
روزانه صدها تن زباله در شهرستان جاسک تولید می شود که علاوه بر دفن بهداشتی آن، نبود ظروف و سطل های مناسب برای جمع آوری آن نیز مشکل ساز شده است و وجود زباله در جداول شهری و جلوی درب منازل مسکونی با سلامت کودکان بازی می کند.
 
بسیاری از شهروندانی که در پیاده روها رفت و آمد می کنند، به علت نبود سطل زباله مجبورند زباله های خود را در گوشه و کنار شهر رها کنند و هنگامی که جایی برای گذاشتن زباله نباشد، مغازه داران مجبورند زباله ها را در بیرون از مغازه و گاهی در اطراف جوی های خیابان قرار دهند.
 
کمبود سطل های زباله در معابر پر رفت و آمد شهرستان جاسک، مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده  و وجود زباله های رها شده در گوشه و کنار شهر بیانگر این است که جمع آوری آن علاوه بر فرهنگ سازی نیاز به توجه متولیان خدمات شهری دارد.
 
نبود سطل زباله در بیشتر معابر و کوچه های شهرستان جاسک نیازی به کتمان مسئولان ندارد و  اکثر محله های  شهرستان جاسک فاقد سطل های زباله عمومی جهت زدودن زباله های ساکنان این محله ها است.
 
خیابان های اصلی این شهر سال هاست فاقد سطل زباله است که سبب می شود بسیاری از شهروندان زباله های خود را در کنار معابر و جدول ها رها کنند که این کار نه تنها باعث ایجاد آلودگی و بروز انواع بیماری ها برای ساکنان می شود بلکه از نظر زیباسازی نیز چهره ای شهر را زشت نمایان می کند.
 
۱۲۰۰ خانوار مسکن مهر تنها دو سطل زباله دارند
 
نبود سطل و کمبود شدید سطل زباله در محلات جاسک بر پخش شدن زباله ها در سطح شهر و محلات افزوده است به عنوان مثال محله مسکن مهر با هزار و دویست خانوار فقط دو سطل زباله دارد که فقط در عرض نیم ساعت سطل های زباله پر می شوند و در کنار سطل های زباله مامن و محلی برای زندگی سگ و گربه های ولگرد تبدیل شده است.
 
به نظر می رسد در بحث کنترل سگ ها، شهرداری جاسک و جمع آوری زباله ها به تنهایی موفق نخواهد بود بلکه با همکاری دیگر ارگان ها و شهروندان این شهرستان می توان به نتیجه مطلوبی خواهد رسید.
 
امید است که شهرداری جاسک اقدامی قابل توجهی را در جهت قرار دادن سطل های زباله در معابر اصلی محله های فاقد سطل زباله است انجام دهد تا از وقوع بیماری های احتمالی در این مناطق جلوگیری شود و شهروندان هم با اطمینان خاطر بهتری نسبت به زدودن زباله های خود اقدام کنند.
ارسال نظرات