استاندار زنجان:

ایجاد اشتغال در کشور از محورهای مهم لایحه بودجه سال آینده می باشد

یکی از محورهای مهم لایحه بودجه سال آینده، ایجاد اشتغال در کشور است،هم اکنون برای حل مشکل اشتغال از چند حوزه و در قالب عناوین مختلف، اعتبارات و تسهیلات مختلفی در اختیار بانک ها و سایر بخش های اقتصادی کشور قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۹۷۲۱۹۴
|
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان گفت: قانون و آئین نامه اجرایی، اجازه نمیدهد تا اعتبار مربوط به توسعه اشتغال روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت در خارج از این نقاط، هزینه شود و به دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان همه بخش های مرتبط تاکید شده است تا آئین نامه اجرایی این طرح، به صورت دقیق اجرایی شود.

اسدا.. درویش امیری با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی با بهره گیری از تمام ظرفیت ها، نهایت تلاش خود را کرده تا در حوزه اشتغال، متمرکز شود، افزود: مسئولین در پرداخت تسهیلات به طرح هایی که بازپرداخت آنها، مشمول یارانه بوده و از نرخ سود پایینی برخوردارند، اجازه مسامحه و کوتاهی ندارند و باید نهایت دقت را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه12 هزار میلیارد تومان اعتبار به توسعه اشتغال روستایی اختصاص یافته است، اظهار داشت: بسیاری از افراد و گروههای سودجو، قصد سوء استفاده از تسهیلات با نرخ سود پایین را دارند و به همین دلیل باید در پرداخت تسهیلات این بخش به متقاضیان، نهایت دقت صورت گیرد.

استاندار زنجان تصریح کرد: سهم استان از توسعه اشتغال روستایی 285 میلیارد تومان بوده است که با اختصاص 30 درصد از این اعتبار به مناطق زلزله زده و تصمیم گیری 20 درصد از آن به صورت متمرکز در پایتخت، اکنون سهم استان به 100 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

اسدا.. درویش امیری گفت: طرح اشتغال فراگیر دارای حساسیت بوده و بانکها موظف و مکلف اند بر مبنای دستورالعمل ابلاغی و طبق آئین نامه در نقاط مشخص شده به ارائه تسهیلات بپردازند.

وی اظهارداشت: کنترل طرحها توسط مدیریت عالی استان از طریق دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات استانداری، صورت می پذیرد و فرمانداران نیز باید در شهرستان ها، نظارت و کنترل طرح ها را بر عهده داشته باشند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل کوتاهی در ارتباط با پرداخت تسهیلات یارانه ای، صدمات زیادی متوجه کشور شده است،افزود: در گذشته، علیرغم پرداخت تسهیلات یارانه ای، شغل مناسب در کشور ایجاد نشده و در واقع تسهیلات در بخشی که باید استفاده می شده، مورد استفاده قرار نگرفته و در بخشهایی خارج از سیستم تولید و اشتغال، هزینه شده است که آثار و تبعات آن، عدم تحقق اشتغال و رونق اقتصادی است.

اسدا.. درویش امیری اظهار داشت: یکی از محورهای مهم لایحه بودجه سال آینده، ایجاد اشتغال در کشور است،هم اکنون برای حل مشکل اشتغال از چند حوزه و در قالب عناوین مختلف، اعتبارات و تسهیلات مختلفی در اختیار بانک ها و سایر بخش های اقتصادی کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه20  هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال فراگیر جوانان اختصاص یافته که سهم استان از این بخش، 234 میلیارد تومان است، اظهارداشت: در بخش توسعه و اشتغال پایدار روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت که آئین نامه اجرایی آن ابلاغ شده است، 5/1 میلیارد دلار با مجوز مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی و به همان میزان به صورت نقدی از سوی دولت و از منابع بانکی اختصاص یافته که در قالب تسهیلاتی با کارمزدهای 4 تا 8 درصد به نسبت مناطق و نوع طرح ها به متقاضیان ارائه می شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در طرح رونق اشتغال نیز تسهیلاتی از سوی دولت در نظر گرفته شده است، گفت: دولت برای طرح بازسازی و نوسازی صنایع کشور هم تسهیلاتی در نظر گرفته و باید توجه کرد که همه این تلاش ها برای حل مشکل اشتغال در استان و کشور است.

اسدا.. درویش امیری اظهار داشت: آئین نامه اجرایی همه طرح های مربوط به اشتغال در نیمه دوم سال ابلاغ شده است که با توجه به فرصت محدود تا پایان سال، باید از فرصت باقی مانده استفاده مضاعف شود تا بهره کافی و لازم از سهم استان در طرح های مختلف، برده شود.

وی با اشاره به اینکه از مجموع 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال، سهم استان 234 میلیارد تومان اعتبار و ایجاد 7 هزار و 654 شغل است، اظهارداشت: ملاک توزیع اعتبارات مربوط به توسعه اشتغال روستایی، جمعیت روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر است که آئین نامه آن به شهرستان ها ابلاغ شده است.

استاندار زنجان گفت: جلوگیری از گسترش مشاغلی که به آب نیاز دارند بسیار ضروری بوده و سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه های مسئول با توجه به محدودیت منابع آبی، پیش بینی لازم در این زمینه را داشته و ضمن مسدود کردن چاه های غیر مجاز، مشاغل جدیدی که نیاز به آب ندارند را به روستاییان معرفی کنند.

 

ارسال نظرات