نیویورک‌تایمز: توئیت‌های ترامپ، اعتبار آمریکا را در معرض خطر قرار داده است

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به پیام‌های توئیتری جنجال‌برانگیز «دونالد ترامپ» اشاره کرد و نوشت که تهدیدات توییتری ترامپ، اعتبار آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.
کد خبر: ۸۹۷۲۵۷۲
|
۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  از همان روزهای اول آغاز به کار، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پست‌های توییتری خود به شمار زیادی از کشورها حمله کرده است و معترضان را ترغیب به سرنگونی دولت ایران کرده است، تهدید به از بین بردن کره شمالی کرده است و خواستار قطع کمک به فلسطینیان شده است و سال 2018 را نیز به همان رویه سال گذشته در پیش گرفته است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با این مقدمه نوشت، با گذشت یکسال از انتصاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، همه جهان در تلاش هستند تا پی ببرند که ترامپ بیش از آنکه عمل کند، حرف می‌زند و بیشتر شبیه به یک ببر کاغذی است.

این گزارش ادامه داد، کشورها مطمئن نیستند که بتوانند اظهارات توییتری ترامپ را اظهارنظرات سیاسی در نظر بگیرند یا اینکه در ایمنی کامل این پیام ها را نادیده بگیرند. حال اگر تهدیدات توییتری ترامپ، توهم و خیال باشد، اعتبار آمریکا چه می شود؟

«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک اخیراً برخی از توییت‌های جنگ‌طلبانه ترامپ را مورد اشاره قرار داد و گفت: «این فرمانده کل قوای ما است. درباره آن فکر کنید».

وی ادامه داد که مسئله مهم این است که پست‌های توییتری نیز باید همچون بیانیه‌های کاخ سفید جدی و مهم تلقی شود اما افسوس که آنچه که از گفته های رئیس‌جمهور در توییتر بیرون می‌آید، بی‌ارزش است.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌های اخیر خود درباره توییت‌های ترامپ نیز اظهارنظر کرده است و به روزنامه آمریکایی گفت که پیام‌های توییتری ترامپ را یک نوع شیوه ارتباطی رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند و «من آن را به صورت راهبردها و تاکتیک‌های خود درمی‌آورم».

«نیکلاس برنز» دیپلمات سابق آمریکایی و نماینده این کشور در ناتو می‌گوید که پست‌های توییتری ترامپ، در واقع حرف‌های وی را بی‌ارزش می‌کند.

وی توضیح داد: «اینها اظهارات رئیس‌جمهور و رئیس دولت آمریکا است بنابراین توییت‌ها خیلی اهمیت دارد.حتی وقتی ترامپ درست می‌گوید، همیشه یکسری زیاده روی‌هایی می‌کند و اظهارنظرات ناخوشایندی مطرح می‌کند که اعتبار آمریکا را تضعیف می‌کند و جلب حمایت دشوار است. همپیمانان و مخالفان در واقع بر روی قضاوت‌ها و احساسات مشترک شما سرمایه‌گذاری می‌کنند».

برنز به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشاره کرد و گرچه این تصمیم به تعویق افتاد یا اینکه نمادین بود اما در تضاد با سالها اجماع سیاسی جامعه بین‌الملل بود که تأکید داشتند که وضعیت قدس باید تنها از طریق مذاکرات سازش مشخص شود.

برنز توضیح داد: «وقتی به صورت یکجانبه وضعیت قدس را واگذار می‌کنید و هیچ چیز از اسرائیل دریافت نمی‌کنید و خشم فلسطینیان را برمی‌انگیزید و جهان را به چالش می‌کشید و سپس شکست می‌خورید. این یک نمونه فاجعه‌بار از فقدان اعتبار آمریکا است». 

این گزارش سپس به توییت‌های ترامپ درباره کره شمالی اشاره کرد و نوشت که علیرغم پست‌های توییتری ترامپ، پیونگ‌یانگ همچنان آزمایشات موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای خود را پیش برد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر موافقت با خلع سلاح هسته‌ای در قبال مذاکره با واشنگتن از خود نشان نداده است و در عوض با پیشنهاد مذاکره با سئول موافقت کرده است.

اخیراً، رئیس‌جمهور آمریکا در پیام توییتری خود پاکستان را تهدید کرده است و گفته است که پاکستان برای آمریکا چیزی جز دروغ و فریب نداشته است و آنها را متهم کرده است که به پناهگاه امن برای تروریست‌هایی که آمریکا در افغانستان آنها را تعقیب می‌کنند، تبدیل شده است که همین امر خشم پاکستان را برانگیخته است.

این گزارش سپس با اشاره به تمامی این موارد نوشت، برخی معتقدند که نباید زیاد پست‌های توییتری ترامپ را جدی گرفت به طوریکه «دنیل همیلتون» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمرکیا که ریاست مرکز روابط ترانس آتلانتیک را در دانشگاه جان هاپکینز برعهده دارد می‌گوید که ترامپ از این توییت‌ها و شبکه اجتماعی برای تضمین اساس سیاسی خود استفاده می‌کند اینکه این توییت‌ها به سیاست تبدیل شود یا خیر، یک مسئله کاملاً متفاوت است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات