خبرهای داغ:
با دعوت نشر ققنوس؛

ششمین گناه کبیره به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «غضب» نوشته رابرت ای.اف. تورمن با ترجمه مهین خالصی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۸۹۷۳۱۰۴
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «غضب» نوشته رابرت ای.اف. تورمن به تازگی با ترجمه مهین خالصی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب ششمین عنوان از مجموعه «هفت گناه کبیره» است که این ناشر ترجمه اش را چاپ می کند.

«حسد»، «غرور» و «طمع»، «تن پروری» و «شکمبارگی» ۵ کتابی هستند که پیش از «غضب» در قالب این مجموعه به چاپ رسیده اند.

هفت گناه کبیره در سنت مسیحی، غرور، طمع، بی بند و باری، حسد، شکمبارگی، غضب و تن پروری هستند که فهرست تعدیل شده همان ۸ عمل شیطانی یعنی تکبر، حرص و آز، بی بند و باری، خودستایی، شکمبارگی، غضب و غم و یاس اند که راهبی یونانی به نام اِواگریوس پونتیکوس ارائه کرده بود؛ فهرستی که پاپ گرگوری در قرن شانزدهم با جایگزینی تن پروری به جای غم و یاس آن را به ۷ گناه مهلک یا کبیره کاهش داد. در سنت مسیحیان، این گناه ها مستوجب دوزخ هستند و راه بخشایش آن ها نیز تنها با ۲ راه میسر می شود: برگزاری مراسم مذهبی اعتراف و یا توبه و پرهیز همیشگی.

دین اسلام نیز مانند سنت مسیحی و البته با سازوکارهایی کارآمد و متنوع، کمر همت به ریشه کن کردن این گناهان بسته و در این زمینه بشارت و انذار و محرومیت های حقوقی و اجتماعی خاصی وضع کرده است: در زمینه انذار، همچون سنت مسیحی، مرتکب این گناهان را اهل دوزخ دانسته و در جامعه این جهانی نیز شهادت آن ها را مردود و اقتدا به آن ها در نماز را منع کرده است. در باب بشارت نیز مثلا در آیه ۳۱ سوره نساء و آیه ۳۵ سوره شوری غفران الهی را برای پرهیزگاران از کبائر تضمین کرده و در ازای ترک آن ها، بهشتی را وعده داده است.

در مجموعه ای که تحت عنوان «هفت گناه کبیره» به همت کتابخانه عمومی نیویورک و انتشارات دانشگاه آکسفورد چاپ شده، سعی شده تا در قالب مجلدات مستقل و جدا از هم، و از چشم انداز جهان امروز به ویژه سنت فرهنگی غرب، به استفسار از هر یک از این گناهان در گذشته و امروزِ سنت مسیحی پرداخته شود. نویسنده سعی کرده در این زمینه، با به کارگیری زبان های طنز و جدی، وضعیت اسفبار، انسدادها و وضعیت متناقض حاصل از ارتکاب این گناهان در جهان امروز به تصویر کشیده شود.

در یادداشتی که ناشر این کتاب ها در ابتدای آن ها چاپ کرده اشاره می شود که سنت اسلامی در باب هر یک از ۷ گناه کبیره، به تفصیل با شعب و فروعات آن ها بحث کرده است. اسلام توجه ویژه ای به این بحث مبذول داشته و مسلمانان در اعصار مختلف با بهره گیری از منابع اسلامی یعنی قرآن، حدیث و سنت، به باریک بینی و باریک اندیشی در این مسائل پرداخته اند. منابع اسلامی به گواه نویسندگان این مجموعه، فهرستی بسیار بلندبالاتر از سنت مسیحی در باب این گناهان ارائه داده اند؛ به طوری که علاوه بر آنچه در این منابع آمده، عرف متشرعین جامعه نیز خود ملاکی مجزا برای تشخیص گناهان کبیره محسوب شده است.

به قول نویسنده این کتاب، همانا غضب از مخرب ترین گناهان کبیره است که خود را با سخنان تند، بداندیشی، عداوت، یورش غضبناک آدرنالین و ... نشان می دهد. غضب می تواند خانواده ها را نابود کند، به سلامتی افراد لطمه بزند، آسودگی خاطر را از بین ببرد و بدتر از همه منجر به قتل، نسل کشی و جنگ بشود.

رابرت ای. اف. تورمن که در حوزه فلسفه شرق و آیین بودا صاحب نظر است، در این کتاب، با به کار گیری خرد نهفته در آیین بودا، بررسی مسائلی چون مبارزه فردی با غضب، بحران های جهانی به وجود آمده بر اثر ایدئولوژی های عقیدتی، تعصب ورزی مذهبی و تبعیض نژادی را در دستور کار قرار داده است. او در کتاب خود، در این روزگار جنگ و تروریسم، مسیری همراه با آرامش را پیش روی مخاطب ترسیم می کند.

«زمانه دوران ساز کنونی»، «تن دادن به غضب _ مروری مختصر»، «غضب چیست؟»، «روی گرداندن از غضب _ شیوه غربی»، «روی گرداندن از غضب _ شیوه بودایی»، «یوگا برای برگشتن از غضب»، «صبر مدارا آمیز»، «صبر بینش آفرین»، «صبر بخشنده» و «تن دادن به غضب _ مرحله نهایی» عناوین اصلی این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب پیش رو می خوانیم:

عیسی تاکید می کند که ایمانِ تنها، تعلقات فرقه ای، تعصبات توخالی و شرکت در مراسم اعتراف، بدون عمل تکاملی مثبت گفتار، کردار و پندار، برای ورود فرد به ملکوت و رهایی از آتش خشم، سیل امیال و قفس حماقت کفایت نمی کند. این امور سد راه مجاهدانی می شود که به نام عیسی مرتکب یا محرک قتل می شوند، آن سرمایه داران دندان گردی که گلوی مردم را به خاطر مشتی پول می فشارند تا ثروت بیندوزند و بعد با کمک به کلیساها در صدد رستگاری بر می آیند، یا افرادی که ذهنشان گنداب شهوت و عداوت گشته است و نابخردانه روزگار می گذرانند بی آن که برای کنترل یا آزادی خویش کاری کنند، و بعد با استغاثه از درگاه قادر مطلق درصدد رهایی از عواقب کارهایشان بر می آیند. خیر، عیسی به آن ها می گوید «کامل باشید»، درست همان  طور که خدا کامل است، چرا که عمل کردن مطابق این آموزه ها برای غلبه بر غضب و سایر مفسده ها مثل بنا نهادن خانه تان بر روی سنگ است و عمل نکردن به آن ها مثل بنا نهادن آن بر آب.

سنکا، فیلسوف بزرگ رواقی (حدود سال ۳ ق.م تا ۵۶ م) که با عیسی معاصر بود، مقاله ای درخشان در باب غضب نوشت و این گونه به توصیفش پرداخت: «زشت ترین و جنون آمیزترین احساسات.» او می گوید که «برخی فرزانگان غضب را جنون آنی نامیده اند، زیرا درست به همان اندازه کنترل ناپذیر است. خشمگینان چنین اند: غافل از نزاکت، بی اعتنا به تعهدات شخصی، سرسخت و مصر بر هر کاری که زمانی آغاز کرده اند، کر و کور در برابر منطق یا نصیحت، برآشفته بهانه های بی اساس، ناتوان از تشخیص انصاف یا حقیقت، چنان چون ویرانه هایی که بر آوارها فرو می ریزند.»

این کتاب با ۱۴۳ صفحه، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها