خبرهای داغ:
یادداشت؛

قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی فراتر از زمان و مکان

آنچه امروز معادلات جهانی را درحوزه سرزمینی رقم می زند قدرت نرم و هژمون فرهنگی است، قدرتی که ایران فراتر از حصار زمان و مکان است و جهان را درنوریده و منشا خیزش های انقلابی درسراسر جهان شده است.
کد خبر: ۸۹۷۳۸۸۴
|
۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اعتقادات ناب اسلامی و با «وحدت کلمه» با هدف تغییرات بنیادین و اساسی درم عادلات جهانی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) به پیروزی رسید و تفکر و هیمنه  و ابهت پوشالی نطام استکبار جهانی را درهم ریخت و با الهام از فرهنگ ناب اسلامی و تاسی از دکترین خدشه ناپذیر ولایت فقیه مستحکم ترین و نفوذ ناپذیرترین نظام فرهنگی و اجتماعی را در دنیا بنا نهاده که  ریشه و پایه آن نه شرقی و نه غربی است بلکه در اعماق باورها و اعتقادات ملت ایران است.

ملتی  که همواره  در دفاع از آرمان های پاک و اهداف  مقدس انقلابی  پایبند است و در لحظات حساس و خطیر و بحران های متعدد با بذل جان و مال خود در پای دفاع از آرمان های مقدس انقلاب اسلامی ایران چون کوه استقامت و پایداری کرده است.   

از این حیث نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک هژمون قوی  و قدرت نرم ویا به تعبیر سیاسی یک ژئو کالچر است بنابراین در شرایط جهانی امروز ابعاد و ظرفیت های نفوذ فرهنگی انقلاب اسلامی ایران در کشورهای منطقه  همان   نزاع بین ژئوپلیتیک سخت افزاری تمدن غرب  و ژئوکالچر(هژمونی فرهنگی ) با ابعاد نرم افزاری  است  که اساسا از آموزه های عاشورا، کربلا و راهپیمایی اربعین و ... الهام می گیرد.

 گفتمان انقلاب اسلامی ایران از این حیث که ژئوکالچر حوزه جغرافیای نرم و نفوذ بدون کاربرد سلاح و نیروی نظامی است در نهایت توان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری و ماندگاری بیشتری دارد بنابراین یکی از ویژگی های شاخص گفتمان انقلاب اسلامی بسط عمق نفوذ در قالب ژئوکالچر یا جغرافیای فرهنگی است،

 در حوزه ژئوپلیتیک مرزها سخت و نظامی است ولی در حوزه ژئوکالچر مرزهای عقیدتی است و این حوزه اساسا فراتر از حصار زمان و مکان است، در این حوزه  سرزمین ها قابل تفکیک نیست و برعکس ژئوپلیتیک که منازعات بر سر جغرافیای فیزیکی است، در حوزه ژئو کالچر(ردای فرهنگی) حوزه‌ منازعات بر سر جغرافیای فرهنگی است که می تواند به عمق و وسعت و اندیشه پهناور تمامی افراد درجهان باشد بنابراین سطح و گسترده نفوذ در باورها و استحاله افکار به نفع فرهنگ خودی همان چیزی است که تعبیر به هژمون فرهنگ می شود.

با نگاهی به اخبار جهان تشیع در خصوص عزاداری امام حسین(ع) وسعت نفوذ ژئوکالچر شیعه در گستره وسیع تری از حوزه بین المللی مشهود است و برخی از این عزاداری ها با بازتاب هایی توسط رسانه های غربی همراه بوده است  یعنی  فرهنگ عاشورایی یا تکریم شهادت امام سوم شیعیان محدود به جهان تشیع نشده است بلکه به حرکت وخیزشی جهانی تبدیل شده است .

 این ویژگی حوزه ژئوکالچر است که هیچ تفاوتی بین مردم در دورترین نقطه غرب آسیا و شمال آفریقا یعنی در مصر با مردمی که در دورترین نقطه شرق آسیا و جنوب آسیا یعنی هند و بنگلادش زندگی می کنند وجود ندارد و حوزه های گفتمانی جهان تشیع توانسته خود را در گسرده ژئوپلیتیک سخت محکم تسری داده و به آن نفوذ کندلذا همانطور که درمراتب بالا گفته شد نفوذ فرهنگی  انقلاب اسلامی ایران در جهان بر پایه آموزه ها و زیر گفتمان های مذهب تشیع به حوزه های جغرافیای سرزمینی ناهمگن، مسئله مهمی است که می توان ازآن درحوزه های نرم افزاری ازآن بهره جست.

 بنابراین می توان نتیجه گرفت که شیعه در حوزه ژئوپلیتیک دچار‌ تغییرات وسیعی شده است که یکی از این تغییرات در حوزه ژئوپلیتیک است.

اگر تا پیش از این جغرافیای فعالیت شیعه به مساجد و پایگاه های محلی باز می گشت اینک این جغرافیای سیاسی در حال گسترش‌ به سمت حوزه های جدید است.

 یکی از مهم ترین حوزه های این جغرافیا، ژئو کالچر شیعه است. به عنوان مثال راهپیمایی اربعین یکی از نمودهای بارز تحرک شیعه از جغرافیای سخت سرزمینی به جغرافیای نرم باورهای شیعیان است .

این موضوع نشان می دهد ظرفیت نفوذ انقلاب اسلامی در جهان تشیع فراتر از مرزها به حوزه های فراسرزمینی نیز تسری می یابد و می توان از این ظرفیت فرهنگی در حوزه های متعدد دربحث صدور انقلاب اسلامی به سراسر جهان الهام گرفت و این همان چیزی است که حضرت امام(ره) از آن به عنوان صدور انقلاب اسلامی ایران یاد کرده است بنابراین صدور پیام ارادت، محبت و علاقه مقام معظم رهبری(مدظله)  به راهپیمایان اربعین به عنوان بازوی فرهنگی جدید تشیع نشان‌دهنده نگاه تمدنی ایشان به مساله اربعین بوده و این موضوع، همچنین در اصرار ایشان بر موضوع فراسرزمینی نگاه کردن به پتانسیل‌های نهفته در جهان اسلام است و در شرایطی که  جریان «تشیع انگلیسی» به این همایش عظیم طمع کرده، ضروری است برای جلوگیری از این خدعه تمایلات واقعی مردم مورد دقت قرار گیرد یا به عبارت دیگر در ژئوپلیتیک شیعه، عنصر نظم‌ده، فرهنگی و مذهبی است.

محمدرضایی

ارسال نظرات
پر بیننده ها