یاداشت/

شبکه‌های اجتماعی مهمترین بستر نفوذ برای دیپلماسی عمومی

یکی از کاربرد‌های شبکه‌های اجتماعی، استفاده از دیپلماسی عمومی است.
کد خبر: ۸۹۷۴۱۸۰
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، شبکه‌های اجتماعی، از جمله پدیده‌های نو در زندگی مردم جهان در دهه‌های اخیر است.

از عوامل محبوبیت شبکه‌های اجتماعی آسان بودن استفاده از آن می‌باشد.

طبق آمار‌ها تا سال ۲۰۲۰ یک میلیارد و ششصد میلیون نفر در جهان از گوشی‌های هوشمند استفاده خواهند کرد. اما قطعه در پشت این برنامه‌ها، اهداف، منافع و منظوری وجود دارد.

یکی از کاربرد‌های شبکه‌های اجتماعی، استفاده از دیپلماسی عمومی است.

دیپلماسی عمومی یعنی فرستادن پیام یک دولت برای جامعه‌ای دیگر، عده‌ای استفاده از شبکه‌های اجتماعی را دیپلماسی نوین نامیده اند، چرا که این روش نتاثر از رسانه‌های جدید ارتباطی است.

امروزه شبکه‌های اجتماعی به مهمترین ابزار دیپلماسی عمومی آمریکا تبدیل شده است.

این موضوع نشان دهنده اهمیت شبکه‌های اجتماعی است. با توجه به اینکه این شبکه‌های در حوزه دیپلماسی کاربرد‌هایی چوم براندازی، ایجاد شورش، اصلاح، تبلیغات منفی علیه دولت هدف و امثال آن دارد، می‌توان از آن به عنوان یکی از عوامل ناآرامی‌های اخیر در برخی کشور‌های خاورمیانه نام برد، برای نمونه در اوکراین یک براندازی نرم صورت گرفت. کارشناسان این انقلاب را انقلاب توییتر یا انقلاب فیس بوک نامیدند.

در مجموع می‌توان گفت: با توجه به این که آمریکا در حالت قطع رابطه می‌برد و تمامی را‌های موجود در دیپلماسی عمومی در ارتباط با ایران برایش بسته است، تنها بستری که این کشور می‌تواند سیاست‌های خود را از طریق دیپلماسی عمومی یا همان نفوذ نرم پیش ببرد شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است.

یادداشت: علی صفیارپور کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات