مدرسه‌سازی که خیّرساز شد

21سال پیش، او و چند نفر در کنار حرم مطهر امام رضا(ع) گرد هم آمدند تا برای ساختن سرپناهی جهت تحصیل دانش‌آموزان هم‌قسم شوند؛ قسمی که این روزها در دل ۶۵۰ هزار نفر از مردم کشور، جای دارد.
کد خبر: ۸۹۷۵۲۹۸
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، 21 سال پیش بود که سنگ بنای یک حرکت بزرگ در مشهد مقدس نهاده شد؛ حرکتی که طی این سال‌ها آنقدر گسترده شده که نه تنها سراسر کشور، بلکه از مرزهای کشور هم گذشته است.

21 سال پیش، چند نفر از استان‌های مختلف کشور در کنار حرم مطهر امام رضا(ع) گرد هم آمدند تا برای ساختن سرپناهی جهت تحصیل دانش‌آموزان هم‌قسم شوند؛ قسمی که این روزها در دل 650 هزار نفر از مردم کشور، جای دارد.

*** تلخ‌ترین خبر زندگی

لحظه تحویل سال بود؛ درست 21 سال پیش؛ همه در شادی سال جدید بودند که تلفن منزل آقای حافظی به صدا درآمد؛ همسر آقای حافظی به تلفن پاسخ داد اما حین مکالمه تلفن از دستش به زمین افتاد...

حتی باورش هم سخت بود چه برسد به واقعیت؛ امیرحسن و مریم، پسر و عروس خانواده که برای ماه عسل عازم شمال کشور شده بودند، در تصادف با کامیون، جان خود را از دست داده بودند.

این خبر آنقدر تلخ بود که آقای حافظی فکر می‌کرد برای همیشه کمرش زیر بار این اتفاق دردناک، خمیده می‌ماند.

*** روز خاکسپاری و جمعیت انبوه مردم

آنقدر مراسم تشییع پیکر پسر و عروس آقای حافظی شلوغ بود که خودش هم تعجب کرده بود؛ او در آن زمان نه خیّر مدرسه‌ساز  و نه انسان مشهوری.

به مردمی که برای تشییع آمده بودند نگاه می‌کرد، انگار همه برایش غریبه بودند؛ خیلی‌ها را نمی‌شناخت و بعدها فهمید آنها کسانی بودند که فرزندش در دوران حیات، به رسیدگی به حالشان پرداخته بود.

*** مدرسه‌سازی به جای خانه فرزند

با خودش فکر می‌کرد، وقتی فرزندش خوب بوده است، چرا او خوب نباشد؛ برای اولین قدم، خانه‌ای که برای عروس و داماد خریده بود، فروخت و مدرسه‌ای در زادگاه‌شان ساخت.

حسین مظفر وزیر وقت آموزش و پرورش در زمان افتتاح این مدرسه در بروجرد حضور یافت و به آقای حافظی گفت: «مشیت الهی تعلق گرفت که تو با مرگ فرزندت این کار خیر بزرگی را انجام دهی و اگر یک فرزند از دست دادی امروز 1200 فرزند به دست آوری».

آقای حافظی از آن روز با ساخت مدرسه، احساس آرامش داشت؛ آرامشی عجیب.

***650 هزار مدرسه‌ساز در ایران

آری این مرد، محمدرضا حافظی است؛ مردی که 21 سال پیش به همراه تعدادی از مردم خیّر کشور از 28 استان، همدل شدند تا برای مدرسه‌سازی در کشور گام بر دارند؛ او اینک رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور است.

آنها در آن سال 16 میلیارد و 800 میلیون تومان جمع‌آوری کردند و با این رقم ساخت مدرسه در کشور آغاز شد و پس از 21 سال اکنون 37 درصد مدارس کشور توسط خیرین ساخته شده است و این مردم نیک اندیش 1200 میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی متعهد شده‌اند.

حافظی به سختی‌هایی که در مسیر مدرسه‌سازی وجود داشت، اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکلات در هر کاری وجود دارد ولی ما مأیوس نشدیم و ادامه دادیم.

وی ادامه می‌دهد: اکنون در تمام استان‌های کشور، مجمع خیرین مدرسه‌ساز وجود دارد و 650 هزار خیّر در داخل کشور و یک‌هزار خیّر نیز در خارج از کشور حضور دارند. 

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به لحظه‌ای که برای افتتاح مدارس می‌رود، اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی دانش‌آموزان با شاخه‌های گل به نزد ما می‌آیند و لبخند می‌زنند، حس زیبایی است.

*** ترویج مدرسه‌سازی

حافظی 14 مدرسه ساخت اما بعد از افتتاح چهاردهمین مدرسه، به جای مدرسه‌سازی به سمت جذب خیرین حرکت کرد.

او حرکت جدیدی را آغاز کرد که شاید کمتر کسی در این مسیر وارد شود؛ چرا که هزینه‌کرد به این شکل، اصولا به چشم نمی‌آید.

اقدام جالب آقای حافظی این است که تمام هزینه‌های جذب خیرین اعم از برگزاری همایش‌ها و مهمانی‌ها توسط او تقبل می‌شود و به هیچ‌وجه از کمک‌های خیرین، ریالی برداشت نمی‌شود.

حافظی می‌گوید: اگر مردم به جامعه خیرین مدرسه‌ساز اعتماد دارند به این دلیل است که حتی یک ریال از کمک‌های آنها به جز مدرسه‌سازی، هزینه دیگری نمی‌شود. 

وی اضافه می‌کند: گاهی برای یک مراسم 50 تا 100 میلیون تومان هزینه کرده و افراد متمکن را برای مدرسه‌سازی دعوت می‌کنم اما هیچوقت از پول جمع‌آوری شده، هزینه‌کرد را کم نمی‌کنم؛ چرا که معتقدم اعتباری که من خرج می‌کنم یک مدل کار خیر است.

آری آقای حافظی، تمام همتش را گذاشته است تا ترویج کار خیر کند؛ او کنون 88 سال سن دارد و معتقد است تا زمانی که توان دارد به این کار ادامه خواهد داشت. 

*** مسیری که در کشور ادامه یافت

کار نیکی که آقای حافظی شروع کرد، اکنون در سراسر کشور ادامه یافته است؛ اکنون بعد از خیرین مدرسه‌ساز، خیرین مسکن‌ساز، خیرین سلامت، خیرین دانشگاه‌ساز، خیرین راه‌ساز، خیرین کتابخانه‌ساز و خیرین مدرسه‌یار ایجاد شده است که آقای حافظی عضو هیأت مدیره همه این مجامع است.

امیدواریم کار نیکی که آقای حافظی و دوستانش آغاز کردند همچنان و تا سالیان متمادی ادامه داشته باشد.

 

ارسال نظرات