خبرهای داغ:
یادداشت؛

استفاده شخصی از خودرو دولتی و سنگ خدمت به سینه زدن

بررسی اغلب موضوع ها، در پیچ و خم دالان های تعارف و آشنایی و دوستی، و گاه رودربایستی تحریف می شود؛ گاهی نیز غل و زنجیر محدودیت ها، حقیقت را به تاراج می برد.
کد خبر: ۸۹۷۵۳۹۹
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، از آنجائی که اولین تعهد افراد قلم به دست و مطبوعاتی، التزام به درستی و راستی است، اگر بپذیریم که واقعیت دردناکتر از آن است که پنهان و کتمان شود، در قبول کاستی ها و قانون شکنی های مرسوم و پذیرش نقد، واقع بینانه تر برخورد خواهیم کرد.

این روزها در حالی استفاده شخصی بعضی از مسئولان و کارکنان ادارات هشترود از خودروهای دولتی صورت می گیرد که این خودروها در رده اموال دولتی و جزو بیت المال محسوب می شوند و استفاده شخصی از آن طبق مصوبه صریح قانون ممنوع است.

علیرغم صدور بخشنامه های دولتی مبنی بر ممنوعیت استفاده شخصی از خودروهای دولتی آن هم در ساعات غیر اداری، گویا این خبر مهم هنوز به گوش برخی مدیران و روسای ادارات دولتی در شهرستان تاکستان نرسیده و یا نسبت به آن بی اعتنا هستند.

استفاده از اموال دولتی را اگر از نظر فقهی، شرعی و دیدگاه اسلام در نظر بگیریم در این مورد کاملا روشن است. امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و تعداد زیادی از مراجع و علما نیز استفاده از بیت المال برای استفاده شخصی را خلاف شرع و آن را جایز نمی‌دانند، ولی عده‌ای بی‌توجه به این رهنمود‌ها همچنان راه خود را با این اتومبیل ها می‌روند.

بنابراین؛ استفاده از این اتومبیل‌ها در ساعات غیر اداری علاوه بر بالا بردن هزینه سوخت و دیگر هزینه‌ها، موجب استهلاک خودرو و در نتیجه فرسودگی زودهنگام آن می‌شود، بنابراین هیچ توجیهی برای مدیران دستگاه‌ها و رانندگان این خودرو‌ها برای استفاده شخصی و خانوادگی از آن ها باقی نمی‌گذارد.

برخی مسئولان و حتی کارمندان ادارات دولتی، علی رغم اینکه خودروی شخصی هم دارند ولی عمدتاً بیشتر کارهای شخصی خود را با خودروهای دولتی انجام می‌دهند که رساندن فرزندانشان به مدارس، گشت های خانوادگی در ساعات غیراداری و حمل مصالح ساختمانی به کارهای شخصی از این قبیل است.

حضور آزادانه روسای هشترودی ادارات در ساعات غیراداری و گشت و گذار با خودرو دولتی نیز نوعی ادعا در آن ها ایجاد کرده که چون مدیر پروازی هستند پس می توانند از خودرو دولتی استفاده کنند که این نیز مورد گلایه مردم قرار گرفته است.

جالب اینجاست آقایانی که سنگ خدمت به سینه می کوبند، در ساعات مختلف شبانه روز با اهل و عیال به گشت و گذار و حتی فاتحه خوانی برای اموات از این خودروها استفاده می کنند.

ارایه این گزارش نقدی است که تلاش دارد مسئولان شهرستان هشترود را در ارایه راهکاری مناسب برای برخورد و کاهش تبعات منفی آن در ذهن افکار عمومی حساس سازد.

آنچه مهم است بودن یا نبودن این جمله روی خودروهای دولتی نیست که نوشته است استفاده اختصاصی ممنوع بلکه مهم فرهنگ استفاده از خودروهای دولتی و وجدان بیدار مسئولان است که خود را خادم ملت می‌دانند و در سخنان خود دم از مبارزه با مفسدان بیت المال می‌زنند.

حال سوال اینجاست؛ کسانی که اموال بیت المال را اموال شخص و خانوادگی می دانند، آیا می توانند امین مردم هم باشند؟ و یک سوال دیگر این که آیا نظارتی بر خودروهای دولتی می شود؟

در هر حال استفاده شخصی از خودروهای دولتی در هشترود به عنوان یک معضل بارها از سوی شهروندان مورد انتقاد قرار گرفته است و مردم همواره بر نظارت و برخورد با استفاده کنندگان شخصی از خودروهای دولتی از سوی مقامات مسئول تاکید دارند.

مهدی اسماعیل نژاد

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها