غبار غفلت بر بافت فرش ذهنی/ هنر اصیل زنان مروستی در حال فراموشی!

کد خبر: ۸۹۷۶۲۳۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم؛ بافنده فرش ذهنی درباره این هنر اظهار داشت: بافت این فرش بدون نقشه است و بافنده از حفظ آنها را می‌بافد، طرح‌ها و نقشه‌ها از ذهن بافنده نشات گرفته و جالب اینکه همه بافنده ها همان طرح‌ها را بدون هیچ کم و کاستی می‌بافند.
ماشالله عقل مروست پشکسوت هنرمند مروستی گفت: در زمان قدیم قالی بافان با استفاده از طبیعت و با کمک گرفتن از ذهن خود نقشه فرش را پیاده می کرد و فرش را می بافت اما اکنون بافنده با استفاده از نقشه شروع به بافت فرش می کند چنانچه می توان گفت نقشه جایگزین نقش ذهنی در بافت فرش شد.
وی بافت فرش ذهنی را یکی از قدیمی ترین هنرهای منطقه مروست نام برد و افزود: این هنر در حال فراموشی است و متاسفانه برای احیای این هنر با قدمت کاری صورت نگرفته است.
عقل مروست خاطر نشان کرد: بافت فرش ذهنی قدمت چندین ساله دارد و از زمانیکه دار قالی به اصطلاح قالی های بافتنی با نقشه و طرح وارد بازار شد این فرش ها به فراموشی سپرده شد.
هنرمند مروستی گفت: قالی های ذهنی دارای کیفیت بهتر، دوام و استواری بیشتری است و به هیچ وجه از نظر بافت و طرح قابل مقایسه با قالی های امروزی نیستند.
وی طرح ستاره ای، حوضه ای،بت ریزه، بت بادامی را از مهمترین طرح های بافت ذهنی در بخش مروست عنوان و اظهار داشت: در زمان قدیم رنگ قالی ها را خود مردم از پوست گردو،بادام و غیره تولید میکردند و به هیچ وجه از جوهر برای رنگ آمیزی استفاده نمیکردند و رنگ های به کار رفته در قالی های ذهنی قدیمی، کاملا طبیعی است.
عقل مروست گفت: مسئولین باید نسبت به احیا و ثبت بافت ذهنی فرش بخش مروست همت و تلاش مضاعف داشته باشند زیرا راه اندازی این صنایع دستی میتوانند در زمینه اشتغالزایی در منطقه نقش بسزایی داشته باشد.
ارسال نظرات