مهارت‌آموزی، نوشدارویی فراموش شده برای اشتغال

جوانان هرمزگانی در پایتخت اقتصادکشور بیکارند

بندرعباس شهری است که به‌دلیل وجود صنایع متعدد و موقعیت خاصش به‌عنوان پایتخت تجارت و شاهراه اقتصاد کشور شناخته می‌شود.
کد خبر: ۸۹۷۶۴۰۷
|
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛مردم استان از این پایتخت تجاری، چندان موهبتی شامل حالشان نمی‌شود، فقط دود و ترافیک، گرانی مسکن، آلودگی، وضعیت نامناسب جاده‌ها و... نصیبشان شده است.

اولین انتظاری که جوانان هرمزگانی دارند این است که زمینه اشتغال‌شان در کارخانه‌ها، صنایع، گمرکات، بنادر، پالایشگاه‌ها و...  فراهم شود که متاسفانه نیروی مورد نیاز این اماکن از سایر استان‌های کشور تامین می‌شود و در ادوار مختلف مدیران‌شان که بیشتر غیربومی و پروازی بوده‌اند، نیروی مورد نیازشان را اتوبوسی از سایر استان‌های کشور تامین کرده‌اند و بهانه شان هم عدم وجود نیروهای متخصص و فنی در استان بوده است.

البته در مقابل این پاسخ انتظار می‌رفت که مراکز آموزش عالی و فنی‌وحرفه‌ای با نیازسنجی در این بخش نیروهای مورد نیازشان را تامین می‌کردند که در این بخش بسیارضعیف عمل شد و نتیجه این که دراستان صنعتی هرمزگان نرخ بیکاری بسیار بالاست و بارها رئیس مجمع نمایندگان استان از نرخ ۳۰درصدی بیکاری در استان اظهار گلایه کرده است و علی‌رغم این نارضایتی‌ها، اقدام ملموسی توسط متولیان در استان انجام نشده است.

یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند نقش اثرگذاری در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع غرب بندرعباس و سایر مناطق استان داشته باشد‌، اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای هرمزگان است که می‌تواند با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، رشته‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف و به‌خصوص صنایع را آموزش دهد، اما به‌دلیل ضعف مدیریت درادوار مختلف، در این بخش اقدام قابل قبولی صورت نگرفته است، مردم و اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع گلایه‌مند هستند.

در گزارشی نظرات شهروندان و شورای شهر بندرعباس را جویا شدیم و تلاش‌مان را برای گفت‌وگو با مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای هرمزگان بی‌نتیجه ماند.

*نظرات شهروندان

در گفت‌وگو با شهروندان استان، آنها نیز خواستار اتخاذ تدابیری برای استفاده از ظرفیت موجود برای مهارت‌آموزی و اشتغال در صنایع غرب بندرعباس و استان شدند و تداوم وضعیت موجود منجر به تداوم نرخ بیکاری بالا در استان خواهدشد.

*بهانه کمبود نیروی ماهر

کرم‌پور یکی از جوانان بندرعباسی است که می‌گوید: چرا در شهر و استانی که صنایع مختلفی داریم، تعداد زیادی جوان بیکارداریم، این صنایع نیروی مورد نیازشان را از سایر استان‌های کشور به هرمزگان می‌آورند؟ اگر ارتباط مناسبی بین صنایع و مسؤولان استان وجود داشت، شاید وضعیت اشتغال جوانان اینگونه نبود که در هر خانواده‌ای چند نفر بیکار وجود داشته باشد که نشانه ضعف متولیان مربوطه می‌باشد. 

اگر این صنایع به بهانه نبود نیروی ماهر در استان از نیروی وارداتی استفاده می‌کنند چرا زمینه را برای آموزش نیروهای موردنیازشان فراهم نمی‌کنند؟ تاکی جوانان هرمزگانی به‌خاطر بی‌تدبیری برخی از مدیران در این بخش باید بیکار بمانند؟ از نمایندگان مجلس و استانداری و شورای شهر می‌خواهم که این موضوع را به‌صورت کارشناسی شده پیگیری نمایند تا وضعیت اشتغال جوانان در صنایع غرب بهبود یابد.

*دیدگاه جامعه دانشگاهی

اسدپور که فارغ‌التحصیل دانشگاه است، هم می‌گوید: من در استانی دیگر تحصیل کرده‌ام و زمانی که در دانشگاه تحصیل می‌کردم، همکلاسی‌ها و هم دانشگاهی‌هایم به حالم غبطه می‌خوردند و می‌گفتند شما پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی در استان هرمزگان مشغول به‌کار می‌شوید و بیکار نمی‌مانید. در واقع آنهایی که خارج از هرمزگان هستند و شرایط هرمزگان را شنیده و دیده‌اند و حتی بسیاری از دوستان‌شان هم در هرمزگان مشغول به‌کار هستند، تصور می‌کنند که هرمزگانی‌ها مشکل اشتغال ندارند.

آنها نمی‌دانند اگر چه زمینه اشتغال برای غیربومی‌ها فراهم است، اما بسیاری از بومی‌ها فرصت اشتغال در صنایع استان را نمی‌یابند و از اشتغال آنها حمایت نمی‌شود. اگر قرار است که در این صنایع افراد متخصص مشغول به‌کار شوند که برخلاف گذشته، بسیاری از تخصص‌ها را داریم و اگر هم که نیاز است نیروهایی برای فعالیت در این مناطق آموزش ببینند اعلام کنند تا کسانی که تخصص‌های مورد نیازشان را دارند، بروند و شاغل شوند. در اشتغال‌ها هم بایستی بومی‌ها در اولویت قرارگیرند.

*آشتی با صنایع

کمالی، کارمند یکی از ادارات هم می‌گوید: من فکر می‌کنم دستگاه‌هایی که می‌توانند نیروی مورد نیاز صنایع استان را تامین کنند، با صنایع قهرند و ارتباطی ندارند که نیازسنجی کنند و نیروهای مورد نیازشان را تربیت کنند. اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای هرمزگان یکی از سازمان‌هایی است که وظیفه‌اش مهارت‌آموزی است و می‌تواند در دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی،  برای تربیت نیروهای موردنیاز صنایع اقدام کند و زمینه اشتغال صدها نفر را با این شیوه فراهم نماید.

انتظار این است که مسؤولان این دستگاه مهارت‌آموزی، با صنایع ارتباط بیشتری داشته و نیازسنجی کنند که صنایع در حال حاضر و در آینده چه تعداد نیروی متخصص در چه بخش‌هایی نیاز دارند و همان تخصص‌ها را تربیت کنند و به صنایع مربوطه معرفی کنند تا تعدادی از جوانان استان مشغول به‌کارشوند. اگر جوانان اطمینان داشته باشند که مهارتی را بیاموزند، بلافاصله می‌توانند اشتغال داشته باشند، با اشتیاق مهارت را یاد می‌گیرند، نقش اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای در مهارت آموزی و اشتغالزایی بسیار مهم است.

* رشته‌های دریایی

 یکی از جوانان استان هم می‌گوید: اول اینکه در کارگاه‌های آموزشی مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای بایستی به گونه‌ای آموزش دهند تا نیروهای آموزش دیده بتوانند جذب صنایع بزرگ استان شده که متاسفانه با توجه به عدم دلسوزی و توانایی و همچنین آشنا نبودن با ظرفیت‌های استان، مدیران مختلف نتوانستند این برنامه‌ریزی را داشته باشند و خلا موجود را پرکنند. از طرفی هم مرکز ارتقای مهارت با تجهیزات کامل صنایع ساخته و تجهیز شد، ولی سال‌ها پیش این مرکز تعطیل شد. همچنین در تمام این سال‌ها هنوز اداره فنی‌وحرفه‌ای نتوانسته آموزش‌هایی درخصوص دریانوردی و تعمیر موتورهای دریایی و شناورسازی در بندرعباس و شهرهای دیگر استان را  راه‌اندازی کند و آن‌طور که انتظار می‌رفت نیازهای استان با توجه به‌وجود پتانسیل دریا احصا نشده است.

به همین دلیل هم اکثر نیروهای جذب شده در صنایع از استان‌های دیگر جذب شده‌اند، چون نیروها و جوانان استان فاقد مهارت هستند و فنی‌وحرفه‌ای استان نتوانسته نیروی مورد نیاز صنایع و اصناف را تربیت کند.

*تامین نیرو

شهرزاد شهروند دیگری است که می‌گوید: در صنایع بیشتر نیروهای مورد نیاز بایستی در بخش‌های مختلف تخصص داشته باشند، فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند رشته‌های مورد نیاز را آموزش داده، اما در استان بسیاری از کارگاه‌های مراکز فنی‌وحرفه‌ای تجهیزات لازم را ندارند، یا به روز نبوده و یا مربی در برخی از رشته‌ها وجود ندارد، این وضعیت باعث شده است که صنایع از جوانان بیکار استان استفاده نکرده و نیروهای مورد نیاز را از سایر مناطق کشور تامین کنند.

*ورود جوانان به صنایع

اسلام باوقار هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بر آموزش مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای توسط جوانان جهت آماده‌شدن برای ورود به صنایع غرب بندرعباس و اشتغال آنها تاکید کرد.

وی افزود: در صورتی که نیازسنجی در صنایع انجام شود و رشته‌های مورد نیاز احصا گردد، مطابق با آن، جوانان جویای کار را آموزش دهند، آن وقت این جوانان می‌توانند وارد صنایع شده و زمینه اشتغالشان فراهم شود.

 رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: از اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان انتظار داریم در راستای اشتغال جوانان بومی، به آموزش‌های مهارتی در این بخش توجه ویژه‌ای کرده تا جوانان بیکار در صنایع استان مشغول به‌کار شوند و صنایع  هم نیازی به تامین نیروی مورد نیاز از سایر مناطق کشور نداشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس تاکید کرد: متاسفانه این بخش مورد غفلت قرارگرفته است، درصورتی‌که اگر به این بخش توجه شود، می‌توان با آموزش جوانان جویای کار متناسب با نیاز صنایع، نیروی مورد نیازشان را تامین کرد.

باوقار گفت: از آن طرف هم انتظار است که صنایع، پالایشگاه‌ها و... قبل از راه‌اندازی بخش‌های مختلف، تخصص‌های موردنیازشان را به اداره‌کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اعلام کنند و بخواهند جوانان جویای کار استان را آموزش دهند و آنها رامعرفی کنند تا در صنایع مشغول به‌کار شوند.

وی گفت: پالایشگاه‌ها از جمله ستاره‌خلیج‌فارس، فولاد، کشتی‌سازی و... بایستی نیروهای‌شان را از طریق ارتباط با اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای و آموزش نیروهای موردنیازشان تامین کنند.

*نیازسنجی شود

یک عضو شورای شهر هم گفت: فلسفه وجودی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار برای اشتغال جوانان است.

جواد بلارک افزود: در همین راستا هم انتظار داریم با توجه به‌وجود صنایع مختلف در استان و شهر بندرعباس که ظرفیتی برای اشتغالزایی هم محسوب می‌شود، فنی‌وحرفه‌ای در این بخش فعال‌تر عمل کند و نیروهای متخصص برای اشتغال در این مراکز و سایر کارخانه‌ها و کارگاه‌های بخش خصوصی و حتی دولتی در بخش فنی آماده کند.

وی گفت: در واقع این سازمان نقش مهمی در نیروسازی دربخش‌های فنی تخصصی برای صنایع و... دارد و بایستی براساس نیازسنجی نسبت به مهارت‌آموزی اقدام کنند که در این بخش ضعف وجود دارد.

بلارک گفت: در هرمزگان به‌دلیل ساحلی بودن و فعالیت صیدوصیادی، از زمان‌های دور حتی برای بافت تورهای صیادی نیروی متخصص چندانی نداشتیم و بنگلادشی‌ها و اتباع خارجی تورهای مورد نیاز صیادان را می‌بافتند و این وضعیت عدم نیازسنجی و آموزش متناسب با نیاز بازار و صنایع همچنان وجود دارد که منجربه بیکاری جوانان بومی استان شده است و اگر آموزش‌های مهارتی مورد نیاز داشته باشیم، بسیاری از جوانان بیکار مشغول به‌کار می‌شوند.

وی گفت: حتی انتظار می‌رود این نهاد بخشی از آموزش‌های خود را در داخل محلات حاشیه‌ای برگزار کند تا افراد فاقدتمکن مالی که برای حضور در آموزشگاه‌ها که آموزش‌ها هزینه‌های بالایی را دارند و نمی‌توانند شرکت کنند، از مهارت‌آموزی محروم نشوند.

*ارتباط نزدیک

یک عضو دیگرشورای شهربندرعباس هم گفت: آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای بایستی متناسب با نیازهای استان، قشرهای مختلف را برای مهارت‌آموزی آماده کنند و در این راستا بایستی ارتباط نزدیکی را با صنایع داشته باشند.


اسماعیل بواشه گفت: همچنین اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند نیروهای مورد نیاز نیروی دریایی ارتش را آموزش فنی بدهد و زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان را فراهم نماید.

*نیروسازی کنید

در واقع انتظار می‌رود با توجه به موقعیت استان و شهر بندرعباس و ظرفیت اشتغالزایی، به بخش مهارت‌آموزی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز استان توجه بیشتری شود که متاسفانه تاکنون این بخش مورد غفلت قرارگرفته است و افزایش نرخ بیکاری استان را به همراه داشته است که امید است سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور تدبیری برای این بخش در استان بیندیشد تا گامی در راستای اشتغال‌زایی از طریق مهارت‌آموزی در صنایع فعال استان برداشته شود.

ارسال نظرات