تجمع مسالمت آمیز کارگران چالوس مقابل فرمانداری برای مطالبات و حقوق های معوقه چند ماهه

در نخستین ساعات روز شنبه 30 دی‌ماه جمع کثیری از کارگران شرکتی شاغل در طرح‌های جنگل‌داری و بهره‌برداری در منطقه غرب مازندران، با تجمع مقابل دفتر معاونت امور جنگل‌های شمال واقع در میدان معلم چالوس به‌صورت مسالمت‌آمیز، با انتخاب نمایندگان از هر شرکت برای مذاکره و گفت‌وگو با مدیران مربوطه مستقر در ستاد چالوس، طلب‌کاری خود را از صاحبان شرکت‌های مربوطه خواستار شدند.
کد خبر: ۸۹۷۷۳۹۱
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، پس از دو هفته از اعلام رضایت فرماندار از وضع آرام چالوس، در نخستین ساعات روز شنبه 30 دی‌ماه جمع کثیری از کارگران شرکتی شاغل در طرح‌های جنگل‌داری و بهره‌برداری در منطقه غرب مازندران، با تجمع مقابل دفتر معاونت امور جنگل‌های شمال واقع در میدان معلم چالوس به‌صورت مسالمت‌آمیز، با انتخاب نمایندگان از هر شرکت برای مذاکره و گفت‌وگو با مدیران مربوطه مستقر در ستاد چالوس، طلب‌کاری خود را از صاحبان شرکت‌های مربوطه خواستار شدند.

در جریان این تجمع، چند تن از کارگران و نمایندگان‌شان طی گفت‌وگویی با فارس، با ابراز نارضایتی از اجرای طرح تنفس جنگل که در میان آنها نیروهای تحصیل‌کرده در رشته مختلف جنگل و مرتع نیز حضور داشتند، اجرای طرح تنفس جنگل را کارشناسی‌نشده توصیف کردند و گفتند: این طرح  با عجله در حال اجراست و به همین دلیل برخی از شرکت‌ها در حالی‌که مطالبات خود را از مراجع ذیربط و کارفرمای خود که مشخصاً از اداره‌کل منابع طبیعی منطقه غرب مازندران (نوشهر) دریافت کردند و نیز  محصولات و فراورده‌های استحصالی خود را  جنگل که چوب است، به فروش رساندند.

این گروه اظهار کردند: ما کارگران این شرکت‌ها بین دو تا چهار ماه هیچ مبلغی بابت حقوق، مزایا، شامل سنوات، حق اولاد، عایله‌مندی، اضافه‌کاری، سختی کار، تعطیل کاری، حق مأموریت و دیگر مزایای متعلق خود را در یافت نکردیم.

یکی از این کارگران با بیان اینکه علاوه بر آنکه همه ما عیال‌وار هستیم و دارای فرزندان دانش‌آموز، دانشجو، خانه استیجاری، آب بها، برق و گاز مصرفی داریم که در تأمین یک لقمه نان بُخور و نَمیر و قوت لایموت و مایحتاج روزمره خود و فرزندان‌مان بازماندیم، افزود: به‌عنوان نمونه برای فرزند دانش‌آموزم  به‌علت بُعد مسافت مجبور شدم برایش سرویس بگیرم، چند ماه است که به‌دلیل عدم دریافت حقوق خود چیزی نداشتم تا به سرویس بدهم، آن هم دیگر فرزندم را سوار خودروی خود نمی‌کند.

کارگر دیگری هم با اشاره به بسیاری از مشکلات ناشی از بی‌پولی خود تصریح کرد: همسرم را برای وضع حمل به بیمارستانی بردم که قرار بود مبلغی را بپردازم اما به‌علت نداشتن پول به‌جای یک روز نگهداری در بیمارستان، پنج روز طول کشید تا همسرم را ترخیص کنند.

وی ادامه داد: برخی از طرح‌ها به‌صورت نقل و انتقال و بدون اینکه ما اطلاعی داشته باشیم، از یک شرکت به شرکت دیگری واگذار می‌شود که در این بین ما متضرر می‌شویم، چون از شرکت قبلی مطالباتی داریم که با این گونه نقل و انتقال برای تأییدیه طلب‌های خود با مشکل مواجه می‌شویم.

این کارگران به‌صورت مسالمت‌آمیز مطالبات خود را از مجریان طرح‌ها و برای رفع مشکلات کلی خود از مدیران مربوطه در سطح سازمان جنگل‌ها اداره‌کل منابع طبیعی خواستار شدند.

در میان این کارگران عده‌ای هم با انتقاد از اجرای طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل‌های شمال کشور نظرشان این بود چون در بین مدیران ارشد سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نسبت به نحوه اجرای این طرح اختلاف‌نظر است لذا مشکلات و تبعات این اختلاف نظرات و ترکش‌های ناشی از آن به کارگران بر می‌خورد.

همچنین هنگام برگزاری این تجمع با حضور مدیران مربوطه جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان چالوس برای رسیدگی به مشکلات و خواسته‌های کارگران برگزار شده است.

 

فارس/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها