معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

بزرگترین چالش آموزش و پرورش تمرکز بر تعلیم و تربیت تک ساحتی است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: بزرگترین چالش امروز آموزش و پرورش تمرکز بر ساحت علمی و تعلیم و تربیت تک ساحتی است و دغدغه یک خانواده، معلم، مدیر و ارزیابی‌ها بر مبنای خروجی‌های آموزشی است نه پرورشی.
کد خبر: ۸۹۷۸۱۴۹
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در جمع معاونین پرورشی ادارت کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور در مشهد، عنوان کرد: از تربیت و حکومت به عنوان دو مقوله فوق‌العاده سخت و پیچیده یاد می‌شود؛ چراکه قرار است متغیرهای متعددی کنار هم قرار بگیرد و در این میان، مقوله تربیت، مقوله سخت تری است؛ به دلیل اینکه پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد و می‌توان عصاره کار پیامبران الهی را هم همین تربیت دانست.

وی ادامه داد: خداوند کار تربیت را به بهترین بنده خود واگذار می‌کند و زمانی که این مأموریت را به او ابلغ می‌کند، ابزار تربیتی را نیز در اختیارش قرار می‌دهد و لذا در سوره‌های قرآن کریم از جمله سوره مزمل رتبه‌های اساسی موفقیت در حوزه تعلیم و تربیت را اعلام می‌دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به یازده راهبرد اساسی ذکر شده در حوزه تربیت  در سوره مزمل، تصریح کرد: اولین نکته‌ای که به پیامبر خطاب می‌شود بحث تحجد شبانه است. هر کس بتواند پیوندش را با خداوند منان مستحکم تر کند، اثر بخشی کار تربیتی وی بیشتر خواهد بود.

کاظمی عنوان کرد: راهبرد دوم که خداوند به پیامبر بیان می‌کند تلاوت قرآن است.  پیامبری که خود حافظ و مفسر قرآن است توصیه به تلاوت قران می‌شود. اگر می‌بینیم در کار تربیتی موفق نیستیم، اول باید به دنبال مشکل  در خودمان باشیم.

وی اضافه کرد: یاد خداوند منان راهبرد دیگر است. ابتدا انسان باید خداوند را درک کند و نماز باید در پاسخ به یک درک درونی باشد. راهبرد دیگر توکل بر خداوند است  و در نهایت خداوند را باید مؤثر و نتیجه بخش دانست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: راهبرد پنجم این است که نباید به چیزی غیر از خداوند تکیه کرد. سختی کار تعلیم و تربیت صبر و حوصله است. تعلیم و تربیت کیفی است؛ یعنی قابل اندازه گیری دقیق نیست و ویژگی دوم تدریجی و زمانبر بودن آن است؛ یعنی نیاز به صبر و حوصله دارد و این راهبرد بعدی است. بالاترین ویژگی نبی مکرم (ص) صبر و حوصله است.   

کاظمی ضمن تأکید بر لزوم پیوند با قرآن، افزود: راهبرد هفتم گذر  جمیل است که در ائمه اطهار و حضرت زینب(س) در مصائب مشاهده می‌شود. باید چشم،گوش، قلب و زبان خودمان را با قرآن گره بزنیم و فضای دل خانه و کلاسمان را به عطر قرآن را معطر کنیم.

وی ابراز داشت: استماع، نظر و تلاوت، ترجمه، تدبر، توسل و تمسک به قرآن بر اثر بخشی تربیتی می‌افزاید و قلب مریض را شفا می‌دهد. قلب مریض نمی‌تواند مربی خوبی باشد و آدم تربیت کند. قرآن باید محور زندگی ما باشد هر چه می‌توانید  پیوند خودتان را با قرآن حفظ کنید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: اقامه نماز و پرداخت زکات راهبرد بعدی است که خداوند به پیامبر بیان می‌کند. راهبرد دیگر نگاه اجتماعی و نوع دوستی دستگیری و گره گشایی بیان می‌شود که اثر تربیتی زیادی دارد. 

کاظمی آخرین راهبرد را استغفار برشمرد و گفت: خداوند منان به پیامبرش سفارش به استغفار و توبه می‌کند. کار تعلیم و تربیت و راهبرد‌ها و راز و رمز‌های اثر بخشی افکار و افعال ما در جامعه همین‌هاست؛البته ممکن است راهبرد‌هایی به جز اینها تربیت غربی را محقق کند اما تربیت قرآنی را نمی‌تواند محقق کند.

وی با اشاره به بخشی از چالش‌های موجود در حوزه آموزش و پرورش، بیان کرد: تعلیم و تربیت مجموعه پیوسته‌ای بین نهاد‌های خانواده، دستگاه تعلیم و تربیت و جامعه  است و در صورتی تربیت محقق می‌شود که این سه نهاد در راستای هم حرکت کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در قدیم سهم آموزش و پرورش نسبت به نهاد‌های دیگر زیاد بود اما امروز سهم خانواده و به ویژه سهم جامعه بیشتر است؛چراکه دانش‌آموز در مدرسه در فضای جامعه سیر می‌کند و از طرف دیگر آموزش و پرورش پشتیبانی لازم نمی‌شود.

کاظمی دهه چهارم انقلاب را دهه شکوفایی سیاست گذاری در آموزش و پرورش دانست و افزود: آموزش و پرورش در دهه چهارم انقلاب به سند تحول بنیادین رسید که به تأیید  بزرگان نظام رسید و این سند مطالبه مقام معظم رهبری است.

وی بیان داشت: دستیابی به مراتبی از حیات طیبه برای رسیدن به قرب الهی  هدف اصلی سند تحول است و راهبرد آن، تعلیم و تربیت تمام ساحتی متعادل و متوازن است. رویکرد ها نیز کیفیت بخشی و عدالت بخشی است و روح حاکم  بر نظام جمهوری اسلامی نیز عدالت است.  

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پروش حرکت بر مدار تعلیم و تربیت تمام ساحتی با کیفیت و عدالت را محور اساسی فعالیت‌های این حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: بزرگترین چالش امروز آموزش و پرورش تمرکز بر ساحت علمی و تعلیم و تربیت تک ساحتی است و  دغدغه یک خانواده، معلم و مدیر و ارزیابی‌ها بر مبنای خروجی‌های آموزشی است نه پرورشی؛ لذا ما در حوزه معاونت پرورشی برآنیم با شعار تعلیم و تربیت تمام ساحتی با رویکرد کیفیت و عدالت حرکت کنیم.

کاظمی با برشمردن تعداد دیگری از چالش‌های موجود در آموزش و پرورش،گفت: نگاه تفکیکی به مسائل آموزشی و پرورشی چالش بعدی ماست. امروز همه مسئول تربیت دانش‌آموزان هستند، مسئول نماز، قرآن و عترت. کوچک انگاری مسائل تربیتی و فقدان نظام ارزیابی تمام برون دادهای آموزش و پرورش از چالش‌های دیگر نظام تربیتی است.

وی ابراز داشت: چالش منابع انسانی نیز در همه حوزه‌ها، هم کمی و هم کیفی مهم است. غیر چابک بودن ساختار و سیستم متمرکز و غیر خلاق آموزش و پرورش به گونه ‌ای که سیاست‌های کاری از بالا به پائین تدوین می‌شود ،از چالش‌های دیگر است و این نگاه بالا به پائین در آموزش و پرورش باید عوض شود.

کاظمی در خصوص چالش‌های خاص حوزه پرورشی، تصریح کرد: در حوزه معاونت پرورشی چالش‌های زیادی داریم. بیش از صد چالش در این حوزه وجود دارد. یکی از مهمترین جالش‌ها منابع انسانی است که در کمیت و کیفیت نیروی انسانی مشکل داریم و چالش کل وزارتخانه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: حجم فعالیت‌های پرورشی و هدایت تحصیلی، موازی کاری‌هایی که در بخش‌های مختلف انجام می‌شود و فقدان نظام جامع مشاوره و امور تربیتی، از چالش‌های دیگر این حوزه است و هدف از این گردهمایی این است که به یک درک مشترک از چالش‌ها و برنامه‌ها برسیم و کنار هم بتوانیم برای ارتقا این حوزه کار کنیم. 

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تاکید بر توجه بیش از پیش به منزلت و معیشت فرهنگیان به عنوان یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در حوزه تعلیم و تربیت اظهار کرد: در حوزه منابع نظری سند تحول بنیادین بعد از گذشت پنج سال تمام زیر نظام به جز یک زیر نظام اجرا نشده است؛ از جمله زیر نظام مهم  رهبری و مدیریت که باید برای تدوین و ابلاغ آن تلاش کنیم.

 

ارسال نظرات