انتشار فراخوان برگزاری دومین دوسالانه جایزه ماف

فراخوان برگزاری دومین دوسالانه جایزه ماف برای جهانی عاری از مین در سه بخش فیلم، عکس، تحقیق و پژوهش منتشر شد.
کد خبر: ۸۹۷۹۹۸۳
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مؤسسه حقوقی دانش‌پژوهان ماف کردستان (ماف) به مناسبت روز بین‌المللی آموزش خطرات مین و مقابله با مشکل مین و مهمات منفجرنشده به فعالان این حوزه جایزه می‌دهد.

جایزه و تندیس ماف در "دومین دوسالانه جایزه ماف برای جهانی عاری از مین" در بخش‌های سه گانه شامل فیلم، عکس و تحقیق و پژوهش مرتبط به برگزیدگان اهدا می‌شود.

مدیرعامل موسسه ماف درباره‌ی ضرورت و اهداف اهدای این جایزه گفت: این جایزه به پاس نگاه ویژه در طرح مسئله و آگاه سازی و مقابله با مین از دریچه هنر و تاثیر شگرف اجتماعی فیلم و عکس و همچنین تلاش‌های پژوهشی، تحقیقاتی به سان پشتیبانی‌های علمی وتخصصی اهدا می‌شود.

جبار طهماسبی ادامه داد: این جایزه صورت دوسالانه و به مناسبت روز بین‌المللی آموزش خطرات مین و مقابله با مین به شخص یا سازمانی اهداء می‌شود که برای مقابله با مین فعالیتی فوق‌العاده، چشم‌گیر و مستمر در ایران انجام داده باشد.

وی بیان کرد: هر چند نزدیک به سه دهه از پایان جنگ ایران و عراق سپری شده، اما تبعات زیانبار جنگ تحمیلی از جمله انفجار مین و مهمات منفجرنشده هنوز قربانی می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مین‌های باقی مانده از دوران جنگ را یکی از چالش‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی ایران محسوب می‌شود، عنوان کرد: بنابر تحقیقات رسمی، ایران دومین کشور آلوده به مین در دنیاست و پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان آلوده به مین و مهمات عمل نکرده باقی مانده از جنگ تحمیلی هستند.

وی اضافه کرد: تحلیل آماری و نتایج حاصل از وضع موجود وعوارض و پیامد‌های روانی، فردی، اجتماعی و اقتصادی، بیانگر عمق فاجعه در مناطق آلوده به مین است.

مدیرعامل موسسه ماف افزود: جدیت درآگاه‌سازی گروه‌های در معرض آسیب، پاکسازی مناطق آلوده، حمایت از قربانیان و خانواده‌های آنان را به عنوان روش‌های مقابله با مین و مهمات عمل نکرده امری ضروری است.

به گفته طهماسبی در چند سال اخیر مشارکتی فعال میان متولیان، ارگان‌های ذیربط و نیرو‌های غیردولتی در پیشگیری از ایجاد تلفات با روش‌های پاکسازی و آگاه‌سازی به وجود آمده و گستردگی این فعالیت‌ها بر کسی پوشیده نیست و قطعاً با چنین روندی بسیار سریعتر به اهداف مقابله با مین در ایران خواهیم رسید.

وی بیان کرد: نشست علمی و اولین دوسالانه جایزه ماف برای جهانی عاری از مین در ۱۶ فروردین ماه سال ۹۵ در شهر سنندج برگزارشد و در این مراسم از فعالان سه حوزه پاکسازی و مین زدایی، آموزش و آگاه سازی افراد در معرض خطر و رسانه و مین تقدیر وبا اهدای تندیس ماف تجلیل شد.

وی بیان کرد: فراخوان برگزاری دومین دوسالانه جایزه ماف برای جهانی عاری از مین در سه بخش فیلم، عکس، تحقیق و پژوهش منتشر شده است.

مدیرعامل موسسه ماف مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این دوسالانه را ۱۵ اسفندماه امسال خواند و افزود: زمان برگزاری برنامه به مناسبت روز بین المللی آموزش خطرات مین نیمه دوم فروردین ماه سال آینده در شهر سنندج خواهد بود.

طهماسبی با بیان اینکه ماف پروژه حمایت‌های حقوقی از قربانیان مین را دست اجرا دارد، گفت: از پروژ‌های اجرا شده مرتبط با معضل مین در ماف می‌توان به برگزاری سه دوره کارگاه آموزش تربیت مربی خطرات مین، "برنامه من و مین" برای آموزش خطرات مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ به کودکان، آموزش عامه مردم ۱۱۰ روستای آلوده استان کردستان و برگزاری گردهمایی علمی-راهبردی مقابله با مین اشاره کرد.

گفتنی است، سازمان مردم‌نهاد ماف (مؤسسه حقوقی دانش پژوهان ماف کردستان) مؤسسه‌ی غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی است، ماف در سال ۸۴ در شهر سنندج تأسیس و در حوزه آموزش‌های حقوقی و بشردوستانه به شهروندان فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات