مرغوب ترین نارنگی جهان در معرض نابودی/ باغداران هرمزگانی رغبتی به تولید ندارند

نارنگی پفکی سیاهو که به دلیل مرغوبیت بی نظیرش ثبت جهانی شده این روز‌ها حال خوشی ندارند و باغات نارنگی کاران هرمزگانی در خطر نابودی قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۸۰۳۵۶
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛به نقل از فرهنگ کده؛در دل ارتفاعات شهرستان بندرعباس و در دامنه زیبا و تفریحی کوه هماگ و گنو باغ‌های مرکبات با عمری بیش از  ۴۰۰ ساله خود نمایی می کنند که به گفته اهالی اولین نهال نارنگی را ملوانان از کشور هندوستان به بندرعباس آوردند.

استان هرمزگان با تولید ۶۲ هزار تن رتبه سوم تولید کننده نارنگی در کشور را دارا است که مرغوب ترین نارنگی در دهستان سیاهو و شهر فارغان حاجی آباد تولید می شود.

یکی از دلایل مرغوبیت نارنگی سیاهو و فارغان حاجی آباد خصوصیات ژنتیکی گیاه ،ویژگی‌های اقلیمی مثل شرایط آب و هوایی ، کوهستانی بودن منطقه،آب و خاک استفاده از کود غیر شیمیایی و…است.

نارنگی پفکی سیاهو با دلیل مرغوبیت آن در جهان ثبت ملی شد و در حال حاضر شهره ملی و جهانی دارد و سالانه یک سوم محصول برداشت شده به کشور‌های اروپایی ، حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شود.

مرغوب ترین نارنگی جهان در خطر نابودی

سطح زیر کشت باغ‌های نارنگی پفکی سیاهو ۲ هزار هکتار است که سالانه ۲۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود اما این روز‌ها نارنگی کاران سیاهو حال خوشی ندارند و باغات آن در خطر نابودی قرار دارد.

حمیدرضا مرادی، نائب شورای روستای زاکین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، اظهار کرد: مرغوب ترین نارنگی جهان در منطقه سیاهو به عمل می آید که به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

تنها دلالان از کشاورزی سود می‌برند

نائب شورای روستای زاکین با اشاره به مشکلات باغداران منطقه سیاهو، افزود: نارنگی سیاهو به علت عدم حمایت و عدم خرید تضمینی یا نرخ گذاری توسط مسئولان متولی جهاد کشاورزی، امورصنفی کشاورزی و …فقط برای واسطه ها و دلالان سودآور است باغداران فقط اندکی از بهره بیشترین زحمت را می برند.

مرادی بیان کرد: مشکلات صندوق بیمه محصولات کشاورزی که بیمه ای وابسته به دولت است و عدم رغبت بیمه های خصوصی به بیمه نارنگی مشکل دیگر است که خسارت را اندک تعیین و دیر پرداخت می کند که نارضایتی باغداران را در پی دارد.

عدم دسترسی راه سبب خرابی محصولات نارنگی در فصل برداشت می شود

وی با بیان اینکه جاده باغات باغداران متولی ندارد، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در پیگیری از جاده باغات سیاهو می گوید دستگاه راهسازی ندارد و همیشه محصولات در فصل برداشت به علت عدم راه دسترسی خراب می شود و باغداران هزینه راهسازی از جیب خودشان متحمل می شوند.

نائب شورای روستای زاکین با انتقاد بر اینکه کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی باید حضور پررنگ تر و میدانی داشته باشند، خاطر نشان کرد: مدیران باید در باغات باشند نه پشت میز برای باغداران برنامه بنویسند.

ناتوانی باغداران ورشکسته در بازپرداخت تسهیلات بانکی

مرادی، قیمت زیاد سم و کود و نهال نارنگی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: تسهیلات دریافتی باغداران نیز به علت عدم درآمد در چند سال گذشته انباشته شده و با دستورالعمل پرداخت اصل تسهیلات دریافتی حتی توان پرداخت آن را هم ندارند.

وی با بیان اینکه تعاونی کشاورزی فعالی برای ساماندهی امورات باغداران و قدرت چانه زنی با اربابان میادین تهران وجود ندارد، گفت: همیشه دلالان مانع شکل گیری یک تشکیلات منسجم کشاورزی در منطقه بوده اند.

دلالان باغداران را وابسته و نیازمند نگه می دارند

مرادی نائب شورای روستای زاکین در ادامه اظهار کرد: دلالان با روش سلفی خری و پرداخت اندکی پول پیش باغدار را وابسته خود می کنند تا همیشه در چنگال آنان بماند و همچنین اکنون به جای نارنگی کامیون های پر از چوب نارنگی از منطقه برای تولید زغال خارج می شود.

دولت اراده ای برای حمایت از باغداران ندارد/نارنگی سیاهو مظلوم است

نائب شورای روستای زاکین با اشاره به اینکه دولت ها اراده کافی برای حمایت از این محصول منحصر به فرد با برند جهانی را ندارند و فقط به شعار بسنده کرده و باغداران را تنها گذاشته اند، تصریح کرد: نارنگی سیاهو مثل باغداران مظلوم واقع شده و نارنگی سیاهو به نام ما اما به کام دلالان است.

مرادی به دلایل مرغوبیت نارنگی سیاهو بندرعباس اشاره کرد و گفت: وجود آب و هوای مناسب، کوهستانی بودن منطقه، آب شیرین چشمه، دمای مناسب منطقه و وجود کشاورزان ماهر از دلایل مرغوبیت نارنگی سیاهو است.

وی بیان کرد: نارنگی سیاهو به دلیل بیماری پوسیدگی ریشه نارنگی در خطر نابودی قرار گرفته است و خشکسالی کاهش نزولات آسمانی در کاهش تولید نارنگی بی تاثیر نبوده است.

نائب شورای روستای زاکین اظهار کرد: چندین سال روی بیماری کار شده سموم مختلفی امتحان شده راه حل قطعی پیدا نشده و لذا باید خاک آن به کلی عوض شود و نارنگی بیمار سوزانده شود.

 وارد کردن کودهای بی کیفیت و غیر استاندارد نارنگی سیاهو را نابود کرد

منوچهر عامری، مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاران قائم سیاهو در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به دلایل بیماری نارنگی مرغوب سیاهو، اظهار کرد: وارد کردن کودهای بی کیفیت و غیر استاندارد،عدم آزمایش آب و خاک توسط سازمان کشاورزی ، گزارش و اعلام کمبودهای مواد معدنی باغات و معرفی کود و سموم با کیفیت و تاثیر گذار برای کشاورزان از دلایل نابودی نارنگی سیاهو است.

مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاران قائم سیاهو بیان کرد: روستای سغ به علت کوهپایه ای هر چند سال یک بار تگرگ می آید که علاوه بر خسارت ثمر تا چند سال بعد خود درخت نارنگی ضعیف و نابود می شود راهکار آن دستگاه ضد تگرگ است.

 ۲۵ سال در کنار پدرم مشغول به کشاورزی بودم

جواد کاشانی، یکی از کشاورزان منطقه احمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، اظهار کرد: بنده به مدت ۲۵ سال در کنار پدرم مشغول به کشاورزی از نوع مرکبات به خصوص نارنگی بوده ام و مردم روستای کاشانی احمدی به مدت بیش از چهل سال این محصول را کاشت و برداشت کرده اند.

دهیار روستای کاشانی بیان کرد: با تجاربی که پدرم داشت شرایط جوی منطقه، اقلیم مناسب و استفاده از کود حیوانی باغی به وسعت شش هکتار با بهترین کیفیت داشتیم که در آن زمان مردم از روستای سغ و درگز می آمدند محصول ما رو خریداری می کردند، محصول این باغ به مدت هفت روز به کمک اهالی روستا برداشت می شد اما متاسفانه در حال حاضر اثری از آن باغ نیست.

کاشانی با اشاره مشکلات کشاورزان احمدی، گفت: به دلایل کمبود بارش باران و نزولات آسمانی که در پی آن تغییرات شرایط جوی و گرمای زیاد باعث نابودی محصولات نارنگی شد.

ورود آفت به باغات نارنگی هرمزگان مانع رشد شد

وی ادامه داد: ورود یک آفت به باغات کشور باعث جمع شدن برگ و جوانه های این درخت می شد و مانع از رشد و قوی شدن درخت در فصل شکوفایی می شد و همچنین استفاده از کود شیمیایی به جای کود حیوانی با توجه به تبلیغات گسترده و غیر علمی درخصوص کودهای شیمیایی باعث خشک شدن درختان نارنگی شد.

عدم تشخیص نوع آفت توسط کارشناسان جهاد کشاورزی!

این کشاورز منطقه احمدی، عدم تشخیص نوع آفت توسط باغداران و حتی کارشناسان جهاد کشاورزی که گاهی به پاسخ های سطحی به جای تحقیق گسترده اکتفا کردند علل نابودی باغ های نارنگی احمدی دانست.

کاشانی اظهار کرد: جایگزین کردن نهال جدید در همان خاک و جای درخت قبلی که باعث می شد هم درخت جدید خشک شود و هم کشاورزان نسبت به کاشت درخت نارنگی دلسرد شوند که این مورد ضربه اساسی به نارنگی منطقه زد.

وی تصریح کرد: استفاده نکرده از روش های گلخانه ای و آبیاری نوین در مورد این محصول بومی و با کیفیت یکی دیگر از مشکلات و علل شکست باغداران دارای محصول نارنگی بوده است.

کشاورز منطقه احمدی خاطر نشان کرد: همه کسانی که دغدغه این محصول جهانی و با برند منطقه رو دارند باهم اندیشی و مشورت با باغداران و کارشناسان با تجربه روستایی و پیوند با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی جان تازه ای به باغات مرکبات منطقه ببخشند.

نبود یک مرکز تحقیقات کشاورزی فعال در منطقه سیاهو

اسماعیل عامری، شورای درگز سیاهو در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به مشکلات باغداران سیاهو، اظهار کرد: مهم ترین ایراد نبود یک مرکز تحقیقات کشاورزی فعال در منطقه سیاهو بوده که خلاء آن به شدت احساس می شود.

شورای درگز سیاهو در ادامه اضافه کرد: برای هر نوع کشت امراضی وجود دارد اما باید به سرعت تشخیص و از تکثیر آن جلوگیری شود و می توان گفت از ۱۰۰ درصد برداشت ۲۰ سال قبل طی سنوات گذشته به ۳۰ درصد تولید محصول رسیده که البته این خسارات بیشتر از امراض بوده است.

لزوم نظارت بیشتر بر فروش و توزیع نهال

عامری تصریح کرد: مبارزه با امراض و اصلاح و ترویج نوع کشت با محوریت جهاد کشاورزی بوده که متاسفانه هیچ عملکردی طی این سالها شاهد نبوده ایم و منطقه سیاهو تبدیل به مرکز فروش نهال های جهرم و جیرفت و کسب درآمد آنان شده است.

وی افزود: در بین مردم حرف حدیث های هم دیده می شود که این آفت سوغات نهال فروشان است که بتوانند هر سه سال نهایتا ۵ سال نهال جدید بفروشند.

باغداران درگز رغبتی به کاشت مجدد ندارند

شورای درگز سیاهو یادآور شد: طی این سالها خسارات جبران ناپذیر ی به باغداران وارد شده و چنان کاهش درآمد داشتند که در بعضی موارد از بس کاشتن و خشک شد دیگه رغبتی به کاشت مجدد ندارند و تعداد زیادی از اراضی باغی رها شده است.

فشار بانک از حمایتش بیشتر است

عامری بیان کرد: بانک کشاورزی متاسفانه به جای حمایت با فشارهای خود بر مشکلات باغداران منطقه سیاهو افزوده و دریغا که رسالت آنها حمایت باشد و در اغلب جلسات با مردم منطقه به هر ترفندی دنبال وصول مطالبات خود از باغداران ورشکسته بوده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات