گلستان جنوب ایران در آستانه نابودی+تصویر

شهرستان میناب به عنوان دومین شهر استان هرمزگان در سایه بی مهری مسئولان و عدم رسیدگی به موضوع حق آبه کشاورزی،شاهد نابودی هزاران نخل خرماست.
کد خبر: ۸۹۸۱۲۰۲
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان  ؛به نقل از میناب جنوب، به دلیل برداشت های بی رویه آب از دشت میناب و انتقال آن به بندرعباس ، فروچاله های عظیمی در این دشت ایجاد شده که این وضعیت بحرانی باغات بسیاری را به خشکی کشانده است.

شهرستان میناب در روزگاری به دلیل فراوانی آب ، گلستان هرمزگان نامیده می شد و حتی این شهر هم به دلیل زیادی آب میناب نهادند اما حالا فقط خسکستانی از آن باقی مانده است.

توسعه فروچاله ها می تواند بحرانی را در این منطقه ایجاد کند که دیگر هیچ جایی برای جبران آن نباشد، بنابراین باید هر چه سریعتر مسئولین  چاره ایی اساسی برای رفع این معضل بیندیشند.


روستائیان دشت میناب شب را با ترس و واهمه تا صبح سپری می کنند که مبادا فرونشست های زمین خانه و خانواده هایشان را در کام خود فرو ببرد در پی بی توجهی مسئولین آب منطقه ای این بار خودشان وارد عمل شدند و در سطح شهرستان میناب تجمع کردند تا بلکه این مشکل سریعتر حل شود.

از سویی باغدارانی مینابی که سالیان دراز از فروش محصولات خرمای نخیلات خود روزگار را می گذراندند اینک در پس بحران بی آبی و در نتیجه سوء مدیریتی بهشت جنوب ایران را به کلیکسیونی از خشکسالی تبدیل کرده است.

از این رو برای بررسی وضعیت باغداران مینابی به روستای حکمی در ۵ کیلومتری شهرستان میناب سفری داشته باشیم، روستایی که زمانی بیشترین محصول خرما از این روستا به مرکز استان وکشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می شده اکنون در وضعیت بحرانی بسر می برند.

خلیل اسلامی یکی از باغداران مینابی و فعال در صنعت سِوندبافی این روستا گفت: بیش از ۱۰ هکتار از نخیلات خرمای این روستا براثر بروز خشکسالی از بین رفته است.

این باغدار مینابی که خود شاهد از بین رفتن نخل های ایستاده بوده یکی از دلایل خشکسالی را حفر چاه های عمیق در حاشیه باغات این روستا دانست و افزود: استخراج آب با حجم زیاد از زیر زمین باعث برداشت سطح لایه زیرین آب و برگرداندن دوباره آب به باغات به دلیل بالا بودن ای سی آب این منطقه عطش شدیدی بر درختان خرما و هزاران بوته های انبه این روستا ایجاد شده و نتیجه ای جز خشکی چیز دیگری عاید باغداران نشده است.

وی ابراز داشت: زمانی بیشترین محصول خرمای شهرستان از این منطقه برداشت می شد و علاوه بر فروش داخل به خارج از مرزهای کشور نیز صادر می گردید.

این باغدار مینابی با بیان اینکه قریب به شش ماه می گذرد و باغ سه هکتاری بنده در عطش بی آبی از بین می رود، افزود: چرا برداشت‌ بی‌رویه آب از این دشت متوقف نمی‌شود و هیچ مسئولی جوابگوی بحران بوجود آمده در این شهرستان نیست، تا کی باید ما شاهد چنین بحرانی در روستاها باشیم.

اسلامی اضافه کرد: میراب این روستا آب کانال به یکی از باغداران در حاشیه منزل مسکونی بنده نمی دهد وقتی دلیل این اقدام از وی پرسیده می شود می گوید شما بدهکار آب کانال هستید و آب به باغ شما داده نمی شود، آیا انصاف است که هزاران نفر نخل خرما به بهای حرف ناصحیح در این باغ سه هکتاری خشک بشود.

ملک بنیادی یکی دیگر از باغداران روستای حکمی گفت: وقتی جویای تقسم آب از میراب این روستا می شویم در پاسخ به اینکه پمپ چاه عمیق در محله رئیس حسینی سوخته و قادر به برداشت آب نیست ما را جواب می کند.

وی ابزار داشت: مسئولین برای بحران خشکسالی در این روستا فکر چاره کنند، تصمیم درستی در این موضوع بیاندیشند و از کنار این موضوع سرسری نگذرند.

این باغدار مینابی افزود: حفر و استخراج بی رویه آب و انتقال آن به سایر شهرهای استان هرمزگان به یکی از بزرگترین چالش کم آبی در شهرستان میناب تبدیل شده است، چالشی که هزاران نخل ایستاده در پوسته برداشت آب این منطقه ایستاده قامت خم می کنند بدون اینکه مدیری از این مسئله ابراز تاسفی داشته باشد.

روستای حکمی با جمعیت بیش از ۴ هزار نفر در ۴ کیلومتری میناب قرار دارد.

ارسال نظرات