خبرهای داغ:
سومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی مرداد ماه ۹۷ در شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۹۸۱۲۱۲
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴

سومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی مرداد ماه 97 در شیراز با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت(ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی برگزار می‌شود. 

براساس فراخوان جشنواره اشعار باید در قالب 11 گویش برجسته کشور باشد که در این میان لهجه‌های وابسته به هر یک از این گویش‌ها نیز برای شرکت در جشنواره معرفی شدند. 

اشعار باید در گویش‌های لری، بلوچی و ابهری،گیلکی، تالشی و تالی، مازندرانی، استرآبادی و طبری، کردی و گویش‌های وابسته به آن از قبیل اورامانی، کرمانجی، گورانی و زازا سروده و ارسال شود. 

در میان گویش‌های فارس، لارستانی و گویش‌های وابسته شامل گراشی، اوزی، فیشوری، اشکنانی، اسیری، فداغی، اهلی، خنجی، بستکی و بندری، کوهمره ای و گویش‌های وابسته شامل دوسیرانی، کنده‌ای، سمغانی، نودانی، پاپونی، شورابی، بایگانی، گویش های منفرد فارس شامل سیوندی، عبدویی، کلانی، دوانی، کرشی و کرونی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. 

گویش‌های مرکزی شامل نطنزی، میمندی، جوشقانی، قهرودی، زفره‌ای، سده‌ای، خرزوقی، کهکی، آمره‌ای، انارکی؛گویش‌های سمنانی شامل سرخه‌ای، لاسگردی، شهمیرزادی، سنگسری، خوری؛ گویش خوزی شامل شوشتری، دزفولی، بهبهانی؛  آذربایجانی کرینگانی و گویش‌های خراسانی  شامل مشهدی، گنابادی، طبسی در این جشنواره می‌توانند اثر ارسال کنند. 

براساس فراخوان اعلام شده امام رضا (ع) و خانواده،  امام رضا (ع)  و جامعه اسلامی، امام رضا (ع) و ارتباط با خدا و سیره و زندگی امام موسی کاظم (ع) به عنوان موضوعات جشنواره اعلام شده و شرکت در این جشنواره محدودیت سنی ندارد. 

اطلاع رسانی‌ها و فرایند ثبت نام و ارسال آثار از طریق بخش جشنواره و تارنمای «شمس توس» به نشانی fars.shamstoos.ir و  portal.shamstoos.ir  انجام می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار  5 تیرماه 1397  و  زمان برگزاری مراسم اختتامیه مردادماه  1397 اعلام شده است. 

به گزارش تسنیم دومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی مرداد ماه 96 با ارسال 4 هزار اثر در شیراز برگزار شد که نسبت به نخستین دوره تعداد آثار رشد 100 درصدی داشت و به لحاظ گویش از 4 گویش دوره نخست به 10 گویش در دوره دوم افزایش یافت. با توجه به فراخوان اعلام شده امسال یک گویش به فهرست گویش‌های این جشنواره اضافه شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها