فرماندار شهرستان ازنا:

برخورد قانونی با برداشت غیرمجاز آب چاه‌های غیرمجاز

فرماندار ازنا گفت: با افراد متخلف که بدون مجوز از آب چاه استفاده می‌کنند برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.
کد خبر: ۸۹۸۲۰۵۳
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴


به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان؛ محمدمحمدی نژاد فرماندار شهرستان ازنا با اشاره به تأکید استاندار لرستان در جلسه اقتصاد مقاومتی مبنی بر تدوین و اجرایی نمودن الگوی کشت و حفاظت از منابع آبی شهرستان ازنا اظهار داشت: تدوین و پیاده نمودن الگوی کشت در شهرستان و حذف محصولات آب‌دوست و طراحی آن بر اساس نیاز کشور، مشخص می‌کند که هر محصول کشاورزی چه میزان آب برای سطح مشخصی زیر کشت نیاز هست.

وی ضمن توصیه به کشاورزان به رعایت الگوی کشت افزود: اگر کشاورزان بیش از آن میزان که در الگوی کشت تعیین‌شده سطح زیر کشت خود را بالا ببرند متخلف محسوب شده و موجب وارد آمدن خسارت به منابع آب زیرزمینی شده‌اند.
محمدی نژاد عنوان کرد: افرادی که با عناوین و موضوعات مختلف مبادرت به دریافت مجوز جهت حفر چاه نموده‌اند می‌بایست دقت داشته باشند که انحراف از عنوان مجوز و استفاده از آب چاه درزمینهٔ های دیگر و یا برداشت بیش از مقدار تخصیص تخلف به شمار می‌آید. وی بیان کرد: استفاده از چاه‌های آب که باید در برخی از فصول سال فعال باشند اما زمان و فصل تعیین‌شده توسط متولی آن رعایت نمی‌شود و این تخلف محسوب شده و با این افراد برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.
محمدی نژاد عنوان کرد: به‌منظور کنترل و رصد مقدار آب مصرفی چاه‌ها می‌بایست کنتور هوشمند آب بر روی آن‌ها نصب گردد، که این مصوبه جهت رفع مشکل و ارائه راهکار به دبیرخانه حفاظت از منابع آب استان ارجاع داده می‌شود تا پیگیری‌ها و تصمیمات لازم را در این خصوص به عمل‌آورده و جهت اجرا به دستگاه‌های شهرستانی ابلاغ نمایند.
وی با توجه به حفاظت آب‌های زیرزمینی تأکید کرد: به‌منظور تقویت منابع آب زیرزمینی می‌بایست توجه زیادی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری بشود .
محمدی نژاد با توجه به بهینه کردن منابع از طریق آبخیزداری گفت: علم و هنر مدیریت موجود در منابع حوزه آبخیزداری به‌منظور بهره‌برداری بهینه از منابع باهدف توسعه پایدار پایه‌ریزی می‌شود و رضایت‌مندی بهره‌برداران را در پی دارد و این پروژه‌ها به‌گونه‌ای هستند که هر جا شرایط اقلیمی و زمین‌شناسی منطقه اجازه نفوذ تمامی بارش را ندهد راهکارهای مناسب و قابل قبولی را ارائه می‌دهد تا با ایجاد سازه‌های مکانیکی سرعت جریان آب را کنترل کند و با ایجاد تأخیر در جریان سیلاب علاوه برافزایش سرعت و زمان نفوذ آب به داخل خاک مانع ایجاد سیلاب و خسارات ناشی از آن شود.
وی خاطرنشان کرد: آبخیزداری در برخی موارد ایجاد سازه‌های ذخیره‌ای آب را به‌طور موقت در مخازن ذخیره می‌کند و به‌مرور آب ذخیره‌شده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

ارسال نظرات