سایه بازار ارز بر معاملات مسکن

به نظر می‌رسد بازار مسکن طی دو ماه پایانی سال که ۴۰ روز از آن باقی‌مانده است، تحت تأثیر بازار داغ ارز، با کاهش معاملات مواجه شود.
کد خبر: ۸۹۸۶۱۵۵
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، افزایش قیمت ارز در چند وقت اخیر و نوسانات این بازار انتظاراتی را در خصوص پاسخگویی مسئولین ایجاد کرده و فعلاً هیچ مسئولی از حسن روحانی به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور تا دیگران پاسخ درست و صحیحی برای این بی ثباتی ندارد و حتی رئیس‌جمهور دلیل این نوسانات ارز را تأثیر روانی می‌داند ولی تمام کارشناسان برجسته اقتصادی این نظر حسن روحانی را رد کرده‌اند و دلایل متعددی از عدم توانایی دولت برای تنظیم بازار تا دلالان ارزی را دلیل این امر می‌داند.

 این عدم پاسخگویی می‌تواند منجر به تشدید رکود در اقتصاد و خصوصاً بازار مسکن به‌عنوان یک بازار اصلی در اقتصاد، شود. کارشناسان بازار مسکن بر این عقیده هستند که مسکن در حال گذر از مرحله رکود است و سال آینده سال رونق نسبی بدون افزایش زیاد قیمت است. اما برخی اتفاقاً در پایان سال جاری باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بازار مسکن دچار تردید شوند و سرمایه خود را به سمت بازار مسکن نیاورند. یکی از این دلایل بازار پر نوسان ارز است؛ خریدوفروش مسکن این روزها دچار نوسان شده تا خریداران و فروشندگان ملک در حالت ابهام قرار بگیرند. به علت تأثیرات قیمت مسکن از بازار ارز، تمایل به انجام قرارداد برای متقاضیان سخت شده و با تداوم این روند، احتمال افت تعداد خریدوفروش آپارتمان در شب عید نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد نه‌تنها مشاوران املاک بلکه برخی از مالکان واحدهای مسکونی مصرفی با شرایط مناسب نیز برای رسیدن به سود بیشتر، از فروش ملک در بازار موجود منصرف شده‌اند و این احتمال وجود دارد که با توجه به فروکش کردن معاملات مسکن در روزهای پایانی سال، حجم خریدوفروش مسکن به دو ماه پایانی بهار سال آتی موکول شود. به‌خصوص که برخی از بانک‌ها نیز از ارائه وام و تسهیلات به بهانه بسته شدن سال مالی بانک‌ها خودداری می‌کنند.
اثرات نوسانات ارزبر بازار مسکن در درازمدت نمایان می‌شود
در همین رابطه ایرج رهبر نائب رئیس انجمن انبوه سازان گفت: نوسانات ارزبر مسکن تأثیرگذار است ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که اثرات این نوسانات بر بازار مسکن در درازمدت نمایان خواهد شد. نائب رئیس انجمن انبوه سازان افزود: اگر احساس شود ارز و طلا سرمایه‌گذاری مطمئنی است، قطعاً سرمایه‌گذاران به سمتان خواهند رفت چراکه این بازار بسیار زود بازه و مقطعی است . رهبر در ادامه یادآور شد: خرید مسکن یک سرمایه‌گذاری بلند است و ریسک پایینی متوجه سرمایه‌گذار است. در همین حال بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد طی دو هفته اخیر داغ شدن بازار ارز و ایجاد صف‌های خرید پشت درب صرافی‌ها، موجب شده کسانی که پول‌های خود را از حساب‌های سپرده بانک‌ها باهدف خرید مسکن خارج کرده بودند، به بازار خریدوفروش ارز متمایل شوند. به نظر می‌رسد بازار مسکن طی دو ماه پایانی سال که ۴۰ روز از آن باقی‌مانده است، تحت تأثیر بازار داغ ارز، با کاهش معاملات مواجه شود.

منبع: عصر ایرانیان

ارسال نظرات