۷۹۰ کوهنورد در ۶ سال اخیر جان خود را در کوه‌های کشور از دست دادند

رئیس فدراسیون کوهنوردی گفت:۷۹۰ کوهنورد، کوهپیما و کوه گرد طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶ جان خود را در کوه‌های کشور از دست دادند.
کد خبر: ۸۹۹۲۸۰۹
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، رضا زارعی امروز در مجمع انتخاباتی هیئت کوهنوردی لرستان که در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان لرستان برگزار شد اظهار داشت: هیئت کوهنوردی لرستان طی چهار سال قبل توانست فعالیت‌های خود را انجام دهد؛ این هیئت در شرایطی فعالیت کرد که طی سال‌های اخیر با یک شرایط سخت اقتصادی دست به گریبان بودیم.
وی با بیان اینکه ورزش کوهنوردی از یک سو به سمت حرفه‌ای شدن و از نظر اقتصادی به سمت آماتوریسم پیش می‌رود و فعالیت‌ها دیگر به شکل هیئتی است، افزود: وزارت ورزش دیگر از نظر مالی فدراسیون‌ها را چندان پشتیبانی نمی‌کند و فدراسیون‌ها به شکل کاملا غیر انتفاعی فعالیت می‌کنند و عملا فدارسیون‌ها در آینده باید روی پای خود بایستند و شرایط ادارات ورزش و جوانان استان‌ها نیز دست کمی از فدراسیون‌ها ندارد.
رئیس فدراسیون کوهنوردی عنوان کرد: کمک‌های مالی که خود فدراسیون از وزارت ورزش می‌گیرد آنچنان نیست که بخواهد در قبال فعالیت‌های شاخصی که انجام شده به چشم بیاید، اما اگر قرار باشد کار کنیم و چشممان به این باشد که وزارت ورزش و جوانان کمک کند عملا باید بنشینیم در هیئت را ببندیم، هیچ کسی را راه ندهیم و هیچ کاری انجام ندهیم.
وی با بیان اینکه فدراسیون کوهنوردی در سال ۹۵، ۶۴ هزار بیمه ورزشی انجام داده، تصریح کرد: به طور یقین در سال ۹۶ این تعداد کمتر خواهد بود، چون گروه‌های کوهنوردی کلا از حیطه وزارت ورزش، فدراسیون و هیئت‌ها جدا شده که همین می‌تواند عاملی برای کاهش تعداد بیمه شدگان باشد، اما با این حال ما به عنوان یک فرصت به این مقوله نگاه می‌کنیم و معتقدیم به نحو دیگری در تقویت باشگاه‌ها تلاش می‌کنیم.
رئیس فدراسیون کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی را در سال ۹۵ جز ۱۰ فدراسیون برتر برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ تعداد اعضای فدارسیون ۲۴ هزار بوده و ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر از هیئت‌های کوهنوردی ما خدمات گرفتند.
وی با بیان اینکه فدراسیون کوهنوردی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ زیر مجموعه معاونت توسعه ورزش همگانی بود اظهارداشت: در سال ۹۶ پس از تعداد بسیار زیاد مدالی که در رشته‌های مختلف کوهنوردی اخذ شد فدراسیون زیر مجموعه معاونت توسعه ورزش‌های قهرمانی قرار گرفت.
زارعی افزود: در سال ۹۵ فدراسیون برترین فدراسیون معاونت توسعه ورزش همگانی بود و از طرفی این فدراسیون کاندیدای فدارسیون برتر سال ۲۰۱۷ فدارسیون جهانی کوهنوردی بود.
رئیس فدراسیون کوهنوردی عنوان کرد: سال گذشته فدراسیون کوهنوردی با ۸۲۰ امتیاز برترین فدراسیون وزارت ورزش و جوانان در بعد آموزش بود.
وی با بیان اینکه فدراسیون کوهنوردی کلا ۱۰ درصد فدراسیون والیبال و تکواندو از کمک‌های وزارت ورزش و جوانان درآمد دارد، بیان کرد: بودجه فدراسیون والیبال بالغ بر ۷ میلیارد تومان است در حالی که سال گذشته براساس تفاهم نامه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای فدراسیون کوهنوردی در نظر گرفته شد که ۶۸ درصد (حدود ۷۰۰ مییلون تومان) تخصیص یافت، ولی با وجود همان بودجه ۱۰ درصدی کوهنوردی این فدراسیون بالاتر از همه فدراسیون‌های صاحب ادعا قرار گرفت.
زارعی گفت: سال گذشته ورزشکاران ما بالغ بر ۱۰ مدال طلای جهانی گرفتند و بالاترین عنوانی که فدراسیون در سال گذشته کسب کرد نیز عنوان یخ نوردی در مسابقات قهرمانی آسیا بود.
وی با اشاره به اینکه ورزشکاران رشته کوهنوردی سال گذشته حدود ۳۰ مدال از مسابقات و رقابت‌های مختلف قاره‌ای کسب کردند، تصریح کرد: فدراسیون کوهنوردی در بین فعالیت‌های بسیار شاخص ظهور کرد.
رئیس فدراسیون کوهنوردی به حضور کوهنوردان در فعالیت‌های جستجوی امداد و نجات اشاره کرد و افزود: پس از سه سال تلاش برای انعقاد تفاهم نامه با ستاد بحران، امروز برای انعقاد تفاهم نامه تماس گرفتند که این رویکرد مثبت ستاد بحران، تماما به واسطه فعالیت‌های اخلاق مدارانه جامعه کوهنوردی است.
وی ضمن خرسندی از فعالیت‌های اخلاق مدارانه و انسان دوستانه کوهنوردان عنوان کرد: استان لرستان طبیعتا با فعالیت‌های شاخصی که پس از حادثه تلخ اشترانکوه نشان داد جایگاه ویژه‌ای در این حوزه دارد.
وی تصریح کرد: جامعه کوهنوردی جامعه عظیمی است به طوری که ما در طول هفته بالغ بر یک میلیون کوهپیما و کوهنورد در دامنه کوه‌های در سطح کشور فعالیت می‌کنند که حدود ۱۰ درصد از این افراد در حوزه ورزش همگانی و ورزشی سازمان یافته هستند و مابقی کسانی هستند که پشتیبان این ورزش هستند.
وی حوادث ورزش کوهنوردی را بسیار زیاد دانست و افزود: از ۹۰ تا ۹۶ حدود ۷۹۰ کوهنورد، کوهپیما و کوه گرد در کوه‌های کشور جان خود را از دست داده اند که این آمار بسیار بالایی برای یک رشته ورزشی است و اگرچه حدود یک سوم از این افراد دارای بیمه ورزشی بودند، اما در کل عدد قابل توجهی است و البته این رشته در سطح دنیا چنین شرایطی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان لرستان یک استان کلا مرتفع و از رشته کوه‌های شاخصی بهره‌مند است، خاطرنشان کرد: منطقه اشترانکوه به عنوان آلپ کوه‌های ایران جایگاه خاصی در سطح کشور دارد و طبیعی است با رشد این ورزش تقاضا‌ها برای حضور در فعالیت‌های کوهنوردی در این استان زیاد می‌شود.
وی اظهارداشت: طبیعا کمبود‌هایی بسیاری وجود دارد و با توجه به اینکه فدراسیون ۹۲ ردیف بودجه در شرکت توسعه و تجهیز وزارت ورزش دارد از سال ۹۲ تقاضا کردیم درصورتی که سالن اختصاصی در اختیار هیئت‌های ما قرار دهند آن‌ها را تجهیز کنیم.
انتهای پیام/
ارسال نظرات