۲۰۰ هزار اصله نهال در کردستان غرس می‌شود

بهزاد شریفی پور رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دهگلان با اشاره به شعار این هفته تحت عنوان "منابع طبیعی با مردم و برای مردم" اظهارداشت: در اسفند ماه سال جاری 200 هزار اصله نهال در استان کرذدستان غرس می شود.
کد خبر: ۸۹۹۲۹۴۶
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
بهزاد شریفی پور رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دهگلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، ضمن تبریک هفته منابع طبیعی با اشاره به شعار این هفته تحت عنوان "منابع طبیعی با مردم و برای مردم" اظهارداشت: در اسفند ماه سال جاری ۲۰۰ هزار اصله نهال در استان کرذدستان غرس می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته ۲۰ هزار اصله نهال در شهرستان توسط مردم، کشاورز و دانش آموزان غرس شد که امسال سهم غرس نهال دهگلان به ۳۵ هزار اصله می‌رسد.


شریفی پور در ادامه گفت: در روز ۱۵ اسفند (روز درختکاری) پارک جنگلی ۵ هکتاری بلبان آباد با حضور فرماندار، ادارات و دستگاه‌های اجرایی نهالکاری و حفظ نگهداری آن به شهر داری واگذار می‌شود

وی در ادامه گفت: طی قراردادی که اداره کل منابع طبیعی و آ. بخیزداری استان با ۳ شرکت منعقد نموده است بهره بردار می‌تواند نهال غرس کند و بعد از ۶ سال شرکت طرف قرارداد اقدام به خرید درخت می‌نماید.

طرح احیا و اصلاح مراتع در ۸۰۰ هکتار شهرستان


شریفی پور در ادامه با تاکید براحیا و اصلاح مراتع گفت: درسال جاری بالغ بر ۸۰۰ هکتار از مراتع در ۸ روستای برخوردار شهرستان دهگلان بذر پاشی و بذرکاری عملیاتی شده است.


وی با اشاره به بهره برداری از محصول مرتعی درگون زار‌های شهرستان که مستعد برداشت کتیرا از گون است گفت: در سال جاری در ۱۶ روستای برخوردار دهگلان در سطح بالغ بر ۱۵۰ هکتار هزار و ۲۱۱ کیلوگرم کتیرا برداشت شد که باعث ایجاد اشتغال فصلی برای مردم روستا‌های مذکور گردید.



سالیانه شاهد ۴۰۰ میلیارد متر مکعب نزولات جوی در کشور هستیم


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهگلان گفت: سالیانه ۴۰۰ میلیارد متر مکعب نزولات جوی در کشور که ۹۰ میلیارد متر مکعب آن در دشت و ۳۱۰ میلیارد متر مکعب دیگر در کوهستان وجود دارد.


وی افزود: از ۹۰ میلیارد متر مکعب ۸۴ میلیارد متر مکعب تبخیر و از ۶ میلیارد متر مکعب ۴ میلیارد متر مکعب روان آب و تنها ۲ میلیارد متر مکعب آن در کشور باعث فرو رفتن در خاک و تغذیه آبخوان می‌شود.


شریفی پور درادامه گفت: در سال ۹۶ از اعتبارات تملک دارائی‌های استان بالغ بر ۵۶۸ متر مکعب در روستای گزگزاره علیا بالا دست سد سورال آبراه تثبیت شده است و در حوزه روستای کریم آباد نیز سد نزول گیر با ۸۳۵ متر مکعب اجرا شده که هدف از ایجاد این دو سد نزول گیر، تغذیه آبخوان سفره‌های زیر زمینی چاه‌های اطراف و جلوگیری از طغیان سیلاب احتمالی آبراهی است که به شهر دهگلان ختم می‌شود.

کمی رطوبت خاک باعث تشدید پدیده بیابان زایی در شهرستان می‌شود


شریفی پور در ادامه با تاکید بر حفظ وضعیت موجود احیا و اصلاح آبخیزداری تغذیه آبخوان و تثیبت آبراه را نیاز شهرستان دانست.

وی در ادامه گفت: اگر رطوبت خاک کم شود پدیده بیابان زایی در شهرستان تشدید می‌شود در حالیکه دهگلان قطب کشاورزی استان و کشور است و نباید شاهد این اتفاق باشیم.

شریفی پور افزود: باید در سال‌های آتی با تخصیص اعتبار عمرانی در کار‌های آبخیزداری، احیا و اصلاح و مشارکت جوامع محلی در این عرصه پیشقدم باشیم.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات