خبرهای داغ:

سیری در ابعاد شخصیتی و فکری مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی(ره)

مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی دور از مسائل سیاسی نبود. بلکه نوع کنش سیاسی وی متفاوت از دیگران بود اما متاسفانه ابعاد شخصیتی ایشان ناشناخته مانده است.
کد خبر: ۸۹۹۴۳۵۸
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  امروز هفتم اسفندماه، بیست و پنجمین سالگرد فقیه اصولی و عالم مردمی و متواضع، مرحوم آیت ­الله ­العظمی میرزا هاشم آملی(ره) است. دفتر نشر معارف با انتشار یادنامه‌ای با عنوان گوهر گمشده به بخشی از ابعاد فکری و سیره عملی وی پرداخته است. یاسر عسگری نویسنده این کتاب، کندوکاوی درباره ویژگی‌‌های اخلاقی و علمی مرحوم آیت‌الله میرزا هاشم آملی انجام داده است. عسگری در گفت‌وگویی با تسنیم به تبیین بخشی از ابعاد شخصیتی آن مرحوم  و دغدغه‌های علمی و فکری وی پرداخته‌است. ماحصل گفت‌وگو از لحاظ می‌گذرد:

*تسنیم: مدخل ورود به گفت‌وگو را معرفی کتاب «گوهر گمشده» قرار دهیم.

*عسگری: این کتاب از پنج بخش تشکیل شده است: بخش اول کتاب زندگینامه علمی و سیاسی آیت­‌الله ­العظمی آملی است. در این بخش به تحصیلات، اساتید، آشنایی او با شهید مدرس، عزیمت به حوزه­‌های علمیه قم و نجف، خانواده و فرزندان، فعالیت­های سیاسی، شیوه‌­های تدریس، شاگردان برجسته، تقریرات و تألیفات و ویژگی­های اخلاقی این فقیه پرداخته شده است.

بخش دوم کتاب، آیت‌­الله آملی به روایت فرزندان است که نظرات چهار فرزند آن‌ مرحوم درباره ویژگی­ها، سلوک و سیره اخلاقی و علمی و خانوادگی پدر آمده است: آیت‌­الله صادق آملی لاریجانی، محمدجواد لاریجانی، علی لاریجانی و باقر لاریجانی. خیلی تمایل داشم که گفتگوهای تفصیلی با هرکدام از فرزندان داشته باشم و سئوالات جدیدی درباره زندگی، فعالیت­ها و خصوصاً دیدگاه‌­های ایشان داشته باشم که متأسفانه تاکنون میسر نشده است و همه آن­چه که در این کتاب آمده است فقط گردآوری و تدوین مصاحبه­‌های گذشته است.

بخش سوم کتاب آیت­‌الله آملی به روایت صاحب ­نظران و شاگردان است که در این بخش سخنان و نظرات شخصیت­هایی مثل آیت‌­الله جوادی آملی، آیت‌­الله سبحانی، آیت‌­الله اسماعیل صالحی مازندرانی;، آیت‌­الله اسماعیل­ پور قمشه‌­ای، آیت‌­الله احمد آذری قمی، سید جعفر شهیدی، حجت­‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر حجتی و سید مصطفی محقق (داماد معظم‌له) و سید محمد شفیعی مازندرانی آمده است که هرکدام گوشه‌­ای از فعالیت­ها، روحیات و دغدغه­‌های آیت­‌الله آملی را بیان می­‌کنند.

پس از چاپ کتاب فرصتی شد که با برخی از شاگردان دیگر آیت‌­الله آملی مصاحبه کنم و آن­ها برای مصاحبه انگیزه بیشتری پیدا کردند. شخصیت­هایی مثل آیت‌­الله علی غیاثی (مسئول دفتر معظم‌­له در قم)، آیت‌­الله سید عباس مدرسی یزدی، حجت‌­الاسلام والمسلمین مشایخی، حجت­‌الاسلام والمسلمین امیری (داماد آیت‌­الله صالحی مازندرانی) و... خوشبختانه پس از چاپ این کتاب، یادنامه مختصری هم توسط نشریه «حریم امام» برای ایشان آماده شد و بزرگداشتی هم برای این شخصیت در استان مازندران گرفتند.

بخش چهارم هم زندگی، خاطرات، اندیشه و سلوک آیت­‌الله‌­العظمی آملی است که به صورت کوتاه و مختصر از زبان افراد و شخصیت­های مختلف  از جمله شخصیت­هایی مانند آیت‌الله محمدعلی گرامی قمی (از مراجع معظم تقلید)، مرحوم آیت‌­الله محمد فاضل استرآبادی (رئیس فقید حوزه علمیه فیضیه بابل)، آیت­‌الله محمد یزدی (رئیس جامعه مدرسین حوزه)، حجت­‌الاسلام والمسلمین علی‌­اکبر ناطق نوری، مرحوم آیت‌­الله ایازی، محمدجواد صاحبی، حجت الاسلام والمسلمین محمد سمایی حائری، آیت‌­الله سید حسین موسوی تبریزی (رئیس مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم)، آیت‌­الله سیدکاظم نورمفیدی (نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان) بوده است. برای تهیه این یادنامه نزدیک به 300 کتاب تاریخ شفاهی و خاطرات شخصیت­ها مراجعه شده است تا بتوانم نگاه کلانی از زندگی آیت‌­الله آملی به دست بیاورم و نسل امروز را با این شخصیت علمی و اخلاقی آشنا کنم.

*تسینم: با توجه به این که تحقیق نسبتا جامعی را حول شخصیت علمی و منش اخلاقی مرحوم آیت‌الله العظمی آملی انجام داده‌اید، به طور اجمال از ویژگیهای مهم و برجسته ایشان برایمان بگویید؟

*عسگری: رهبر معظم انقلاب اسلامی  در پیام تسلیتی که برای درگذشت ایشان صادر کرده‌­اند ایشان را با صفاتی چون «عالم جلیل­ القدر»، «فقیه و اصولی برجسته و بزرگوار»، «منشأ افاضات فقهی و اصولی و تربیت تلامذه بسیار»، و بهره­‌مندی بزرگان از درس ایشان و «فقیه عالی مقام» تجلیل کرده‌­اند که اهمیت و جایگاه ایشان را در فضای علمی و حوزوی نشان می‌­دهد.

متأسفانه باید گفت که آیت‌­الله میرزا هاشم آملی، ناشناخته مانده است. ایشان دارای ویژگی­های خاصی بودند. او بسیار متواضع و مردمی بود، مهربان، خوش اخلاق و خنده رو بود، به علم و تحقیق عشق می‌­ورزید و به شدت اهل مطالعه و پژوهش بود. آیت­‌الله میرزا هاشم آملی بسیار مردمی، شوخ، خوش­ محضر بود و روحیه لطیف عجیبی داشت.

*تسنیم: رابطه آیت الله هاشم آملی با عرصه سیاست چطور بود؟

آیت‌­الله میرزا هاشم آملی با سیاست آشنا بود. از نهضت امام خمینی و مبارزه با شاه حمایت می­‌کرد. رزمندگان و بسیجیان دفاع مقدس را دوست می­‌داشت و در جریان امور کلان سیاست کشور بود و غالباً طلاب و شاگردانش را در مسائل سیاسی به امام ارجاع می داد، به هوش سیاسی و تیزبینی سیاسی امام اعتماد داشت و به خاطر روحیات، شخصیت و دغدغه‌­های علمی که داشت، کمتر وارد مسائل سیاسی و موضع گیریهای روزمره می‌­شد و بیشتر ممحض در مسائل علمی و حوزوی بود.او سیاست و مناسبات سیاسی را میشناخت و به مسائل جامعه بی تفاوت نبود. او روحیات و دغدغه­‌های دیگری داشت.

*تسنیم: با توجه به نکاتی که به آن اشاره کرده‌اید به نظر شما مهمترین دغدغه‌های آیت الله آملی(ره) چه بود؟

دغدغه کار علمی حوزوی ایشان بر دیگر دغدغه‌­ها غلبه داشت و لذا می­توان گفت خودش را وقف علوم اسلامی حوزوی به ویژه فقه کرد و راه و وظیفه خود را در این مسیر می‌­دید. تأمل در مباحث فقهی را در حوزه­‌های علمیه ضروری می­دانست و به آن­ها اهمیت بیشتری می‌­داد.

آیت الله آملی، عشق­شان تحقیق و تدریس بوده است و هیچ چیزی جز تحقیق و تدریس ایشان را به آرامش نمی‌­رساند. ما باید بپذیریم که روحیات افراد با همدیگر فرق می­‌کند و انتظار معقول از علما و شخصیت­هایمان داشته باشیم.

در یکی از گفتگوها با شاگردان معظم­ له شنیدم که ایشان به شوخی یا جدّی،  گفته بودند که مردم قدر علما و بزرگان خود را نمی­‌دانند. اگر محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی ما به موقع و در وقت خود مورد تشویق و حمایت واقع نشوند، موضوعات پژوهشی آن­ها به مرور زمان تغییر پیدا می‌­کند و غالباً به سمت موضوعات تکراری یا تحقیقات سطحی روی می‌­آورند و کمتر سراغ تحقیقات و پژوهش­های جدید و جدّی می‌­روند.

الان می‌بینیم همین مسأله در حوزه­ علمیه قم که افراد فاضلی با دغدغه‌­های انقلابی یا فقه حکومتی یا نیازهای فقهی حاکمیت وارد مسائل جدید فقهی می­‌شوند؛ چون به موقع حمایت، تشویق یا نقد نمی‌­شوند، به مرور زمان موضوع تدریس و تحقیق خودشان را تغییر می‌­دهند و به پژوهش­ها و موضوعات تکراری روی می­‌آورند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها