معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

تنبلی چشم یکی از عوامل نابینایی است

تنبلی چشم یکی از عوامل نابینایی بوده و معمولا" در سنین زیر 6سال ایجاد می شود.
کد خبر: ۸۹۹۴۳۷۴
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان در برنامه اختتامیه پیشگیری از تنبلی چشم با بیان اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدای آبان ماه سالجاری شروع و بمدت 2 ماه اجرا گردیدگفت: در این طرح 78 درصد از کودکان زنجانی تحت پوشش غربالگری بینایی سنجی قرار گرفتند.

گل نساآقامحمدی افزود: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از یک یا هر 2 چشم بسیار کم بینا و نابینا خواهد کرد اما با تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان است.

وی اظهارداشت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته 165 مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان ، 12 پایگاه دائمی و 360 پایگاه غیر دائمی در استان زنجان از اول آبان تا نیمه اول دی ماه سالجاری سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال را غربال نمودند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، عیوب انکساری، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و لوچی یا انحراف چشم رااز عوامل مهم ایجاد کننده تنبلی چشم برشمرد و تصریح کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف ارتقاء سطح سلامت بینایی کودکان در پایگاه های دائمی و غیر دائمی انجام می گردد.

گل نساآقامحمدی با بیان اینکه برنامه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح به اجرا در می آید، افزود: در سطح اول ،غربال توسط افرادی انجام می شود که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه برای غربال کودکان اقدام می نمایند ، در سطح دوم کودک مشکوک شناسایی شده در سطح اول، توسط اپتو متریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می گیرد. و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده شده وتوسط چشم پزشک معاینات دقیق تری بر روی کودک انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه تنبلی چشم یکی از عوامل نابینایی بوده و معمولا" در سنین زیر 6سال ایجاد می شود و خوشبختانه در صورت تشخیص بهنگام براحتی قابل درمان است، اظهار داشت: تعداد 46 هزار و 426 نفر از کودکان 3 تا 6 سال در سطح استان زنجان تحت پوشش این مهم قرار گرفتند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان تحت غربال قرار گرفتند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شده ، 460 نفر آمبلیوپ ، 857 نفر دارای عیوب انکساری ، 119 نفر استرابیسم و20 نفر سایر بیماری های چشمی را داشته اند و تعداد 4 هزار و 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شدند.

گل نساآقامحمدی افزود: برنامه غربالگری تنبلی چشم همه ساله و بصورت کشوری از اول آبان ماه به اجرا در می آید و والدینی که دارای فرزندان 3 تا 6 سال هستند می توانند برای غربال تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه های غربالگری تنبلی چشم در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه نموده و از بروز نابینایی و کم بینایی فرزندان خود پیشگیری نمایند.

ارسال نظرات