وزیر ارشاد؛

بازخوانی اندیشه های«شمس الدین کیشی» کمک به رشد سرمایه های علمی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازیابی و بازخوانی اندیشه های «شمس الدین محمدبن احمد کیشی» علاقه مندان حکمت اسلامی را به ارزش واقعی سرمایه های دینی و علمی این سرزمین رهنمون می سازد.
کد خبر: ۸۹۹۵۷۹۶
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان وبه نقل ازروابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی  استان؛در پیام سید عباسی صالحی که در همایش نکوداشت«شمس الدین محمدبن احمد کیشی» از سوی داوود صمصمام پور رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان قرائت شد، آمده است: سنگ بنای فرهنگ و تمدن هر کشور بی تردید توسط دانشمندان و حکیمان آن کشور گذارده می شود و محکم می گردد از این رو باید ریشه‌های علم و ادب و حکمت را در سیره اندیشمندان و مفاخر هر تمدن جستجو کرد و به آن پرداخت.
 

در ادامه این پیام وزیر آمده است: ایران اسلامی از دیرباز تا کنون، مهد رشد و شکوفایی انسان های فرهیخته و شخصیت های علمی و فرهنگی بسیاری بوده که هر یک به سهم خویش، جویندگان دانش و طالبان معرفت را از رهگذر آموزه های خود متنعم کرده اند.
 

در پیام وزیر ارشاد همچنین تصریح شده است: گذر زمان و کم توجهی به داشته های غنی و سرمایه های گرانقدر علمی و دینی، باعث شده تا در مقاطعی نام ها و نشانه های برخی از این گوهرهای تابناک در غبار فراموشی کمتر جلوه گر شده و نسل حاضر ارتباط کمتری با آثار ارزشمند ایشان برقرار نماید. از این رو غبار روبی از حافظه تاریخی و باز شناسی این اخترهای فراموش شده وظیفه ای خطیر و ضرورتی غیرقابل اجتناب است، بی‌شک نام شمس الدین محمد بن احمد کیشی، حکیم دوراندیش سده هفتم هجری در زمره ستارگان درخشان آسمان اندیشه اسلامی و دانشمندان پرافتخار ایران زمین است.
 

در این پیام آورده است: وی که در طول عمر پرثمر خویش در حوزه های گوناگون اندیشه اسلامی غور نمود و مرزهای فلسفه، کلام، طب، معرفه النفس و حتی شعر فارسی و عربی را درنوردید، آثار گرانسنگی از خود به یادگار نهاد که بازیابی و بازخوانی آن در روزگار حاضر، علاقه مندان حکمت اسلامی را به ارزش واقعی سرمایه های دینی و علمی این سرزمین رهنمون می سازد. همچنان که شاگردان بسیاری در محضر او پرورش یافتند و با تمسک به سیره و دانش او به نام هایی جاودان تبدیل شدند که قطب الدین شیرازی و علامه حلی (رحمت الله علیهما) از جمله ایشانند.
 

در بخش پایانی پیام وزیر ارشاد اذعان شده است: نقطه درخشان سیره این شخصیت والامقام ریاضت های طولانی و سلوک عرفانی بود که از او انسانی با ضمیری روشن بین و باطنی پاک پدید آورد در برهه کنونی نیازمند بهره ‌گیری از سیره این بزرگان هستیم تا با شناخت بیشتر و همت افزونتر راه سعادت و رستگاری را از بیراهه گمراهی بازشناسیم.
 

در این پیام اضافه شده است: تلاش سختکوشانه و اهتمام مجدانه عزیزان دست‌اندرکار این همایش وزین شایسته ارج نهادن و تقدیر است و مراتب سپاس خود را به همه بزرگوارانی که با برگزاری این نشست، به معرفی ابعاد شخصیتی و علمی آن عالم عامل پرداختند، اعلام می دارم. از خداوند متعال توفیق هرچه بیشترمان در مسیرفضیلت جویی و معرفت اندوزی را مسألت می نمایم.
 

شمس الدین محمد بن احمد کیشی» از پزشکان، فلاسفه و ادبای نامدار متولد جزیره کیش و مدرس دانشگاه ها، حوزه ها و مدارس اصفهان و شیراز و نیز مدرسه نظامیه بغداد در قرن هفتم هجری بوده است

ارسال نظرات