در ادامه برنامه های کنگره ملی شدای استان

غرس 2058 نهال به نام شهدای استان در سپاه سلمان

در ادامه برنامه های کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان 2058 نهال در استان غرس می شود
کد خبر: ۸۹۹۸۲۷۱
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان، معاون هماهنگ کننده سپاه سلمان در این مراسم اظهار داشت:با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با کنگره ملی شهدای استان مبنی بر اینکه استان سیستان و بلوچستان به عنوان الگو و نمونه وحدت در جهان مطرح می‌باشد و در ادامه برگزاری کنگره ملی شهدا استان و روز درختکاری با موضوع وحدت و دوستی به تعداد ۲۰۵۸ نهال به نام شهدای استان با حضور خانواده معظم شهداء سران طوایف، علما‌ی شیعه و سنی با هدف ایجاد وحدت و دوستی برگزار شد.

وی افزود: این اقدام با شناسایی گونه‌های گیاهی مثمر و کم توقع و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی استان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در احادیث و روایات به مسئله کشاورزی و درختکاری پرداخته شده و پیامبر اعظم (ص) در این خصوص می‌فرمایند نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است و در جای دیگر می‌فرمایند کشاورزی و درختکاری کنید، ۀ. به خدا قسم آدمیزاد هیچ عملی حلال‌تر از و پاکیزه‌تر از آن را انجام نمی‌دهد.

وی بیان کرد: هم اکنون در سپاه سلمان ۷۸ هکتار فضای سبز وجود دارد که ۸۰ درصد آن توسط آبیاری مکانیزه آبیاری می‌شود.

وب بااشاره به اینکه ۲۲۳۲۰ درخت مثمر و ۸۷۱۴ اصله نهال غیر مثمر وجود داردگفت:  14هزار متر مربع فضای سبز تنها در سال ۹۶ ایجاد شده است.

وی افزود: در این راستا اولویت سپاه واکاری و نگهداری فضای سبز و اجرای ۱۰۰ درصد آبیاری مکانیزه است.

معاون هماهنگ کننده سپاه سلمان گفت: شعار سپاه در حوزه فضای سبز یک هفته درختکاری یک عمر نگهداری می‌باشد و در این راستا طرح نگهداری همگانی فضای سبز در سطوح مختلف مشاوره و کارشناسی مدیریت و رابری اقدامات تخصصی و اقدامات عمومی برگزار شده است.

وی بیان کرد: از آنجائیکه بستر‌ها برای ایجاد گلخانه در سپاه سلمان وجود دارد آماده گی داریم جهت راه اندازی گلخانه و تولید نهال و قلمه با تعداد سالیانه بیش از ۱۱۰ هزار اصله انواع گل و گیاه مثمر و دارویی به صورت علمی باهمکاری شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان و دانشگاه سیستان و بلوچستان را دارد.

نماینده مردم اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم اظهار داشت: در اسلام به موضوع درختکاری اهمیت زیادی داده شده است.

مولوی سلامی افزود: کاشت درخت حتی اگر غیر مثمر باشد برای طبیعت و انسان سفارش شده است بطوذیکه در قرآن نیز برای حفاطت از درختان تاکید زیادی صورت گرفته است.

وی افزود: خداوند زیبایی‌های بهشت را در کنار در ختان و باغ‌های روان توصیف کرده است و فضای سبز و درختانی که کاشته می‌شوند صحنه‌ای از بهشت را به ما یادآوری می‌کنند.

وی ادامه داد: درختکاری علاوه بر اجر معنو‌ی یو انسان‌ها از این فضای سبزنشاط آوری که هوای محیط را نیز پاکیزه نگه می‌دارد استفاده می‌کنند.بنابراین هر شخصی به اندازه‌ای که می‌تواند باید برای کاشت نهال و درخت وقت بگذارد.

امام جمعه موقت زاهدان نیز با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) گفت:نقش درخت و درختکار بر هیچ کس پوشیده نیست و در قرآن و احادیث از ارزش و جایگاه ارزشمندبی برخوردار است.

حجت الاسلام راهداری افزود: همه انسان‌ها باید در حفظ و نگهداری فضا‌های سبز وطیفه داریم، زیرا درختان و فضای سبز با زندگی انسان‌ها عجین شده است و همه موجودات زنده از درختان بهره می‌برند و در واقع انسان‌هایی که درخت می‌کارند باعث ادامه حیات موجودات هستند.
ارسال نظرات