گزارش بانکی؛

جذب منابع ارزان قیمت، استطاعت بانک صادرات را افزایش داد

بهترین راهکار برای جذب منابع مالی استفاده از سیاست‌های تشویقی ارزان قیمت است که بانک صادرات ایران در این راستا اقداماتی موثر انجام داده است.  
کد خبر: ۹۰۰۰۴۰۱
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

گروه اقتصادی _ خبرگزاری بسیج؛مقدمه: یکی از ماموریت ها و وظایف بانکداری جذب سرمایه گذاری و نقدینگی می باشد این جذب سرمایه باید به گونه صورت بگیرد که برای بانک و مجموعه بانکداری مقرون به صرفه باشد برخی از سیاست های انقباضی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش دستوری نرخ سود بانکی برای جذب نقدینگی راهکار خوبی است اما از لحاظ نرخ تمام شده ارزش پول می‌تواند برای بانک‌ها هزینه بردار باشد چون بانک ها در مقابل به افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌های خصوصی و دولتی تسهیلات می دهند و اگر جذب منابع مالی گرانقیمت باشد مجبور هستند که نرخ سود تسهیلات خود را افزایش دهند در مقابل بهترین راهکار برای جذب منابع مالی استفاده از سیاست‌های تشویقی ارزان قیمت است که بانک صادرات ایران در این راستا اقداماتی موثر انجام داده است. اما واضح است که همه بانک ها تلاش دارند تا منابع پولی و سرمایه ای را که جذب می کنند گرانقیمت نباشد، چنانچه هر بانکی در بعد تجهیز منابع مالی، قیمت خاص خود را دارد و نرخ هایی که با ارزش و قیمت بالا جذب بانک شود، مقرون به صرفه نیستند.

 به عبارت دیگر در واقع برای هر پولی که در بانکها جمع آوری می شود، یک قیمتی می توان متصور شد و اغلب بانک ها حتی بیش از نرخهای مصوب ممکن است، قیمت تمام شده پول را بالا ببرند. وقتی قیمت تمام شده پول بالا برود از طرفی بانک ها نمی توانند ارزان تسهیلات بدهند و یا بر اساس  نرخ مصوب ۱۸ درصدی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسهیلات اعطا کنند. بر این اساس اگر قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها گران شود به ضررشان خواهد شد و چون بانک ها ضرر می‌کنند نمی‌توانند تسهیلاتی ارائه داده و یا در خدمت تولید بوده و برای بخش‌های مولد جامعه منابع مالی و سرمایه مناسب جذب کنند.

 از این رو بانک ها در اثر جذب منابع مالی گران‌قیمت دچار مشکلات متعددی خواهند شد  و آن طور که باید، نمی توانند در خدمت تولید کشور قرار بگیرند.از سویی اگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جذب منابع مالی گرانقیمت را بر بانک ها تحمیل کند آنها به دلیل نبود زیرساخت مناسب نمی توانند این موضوع را به درستی هضم کرده و در بلند مدت دچار مشکلات عدیده ای خواهند شد.

 سیاست بانک مرکزی برای بانک ها هزینه بردار است/جذب منابع ارزان قیمت استطاعت بانک صادرات را افزایش داد

در مقابل منابع مالی ای که با یک سری طرح های تشویقی متنوع و ارزان جذب شده باشد، بانک را با استطاعت مالی بهتر و با  مدیریت دقیق تر پول در خدمت بخش تولید داخلی و فراهم کردن تسهیلات ارزان برای مشتریان قرار می دهد. چنین است که بانک صادرات ایران با گام نهادن در این مسیر علاوه بر اینکه قیمت پول را برای خود کاهش داده است می تواند قدرت تسهلات دهی خود را افزون کرده و اعتماد مشتریان را بیش از پیش به خود معطوف نماید.

ارسال نظرات