کاروان‌هایی که راهی سرزمین عشق و رشادت می‌شوند

راهیان نور، سفری از جنس معنویت

فضای اردوهای راهیان نور معنوی و با صفا است هر چه بود خیلی خوب است و دلم می‌خواهد که هر سال در این جمع حضور پیدا کنم لمس ایستادگی شهدا در مقابل دشمنان اسلام حال و هوای خاصی دارد.
کد خبر: ۹۰۰۰۴۸۴
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، انقلاب اسلامی ایران با ایثار و همت جوانانی از همین مرزو بوم در دوران دفاع مقدس و با تلاش رهبری مقتدرانه حضرت امام خمینی به‌وجود آمد تا امنیت و صلح و آرامش و دفاع از ناموس و جان مردم برقرار شود.

حدود چهار دهه از آن دوران می‌گذرد رزمندگانی که در آن دوران حضور داشتند برخی شهید، برخی جانباز و ایثارگر شدند و برخی از دنیا رفتند.

نسل جدید دوران دفاع مقدس را به چشم سر ندیده و لمس نکرده است از شهادت و ایثار طلبی جوانان آن دوره چیزی نمی‌داند ولی می‌شود کاری کرد که آنها با چشم دل عظمت و بزرگواریهای شهدا را حس کرده و پرچم‌داری کرده و ادامه دهنده راهشان باشند تا پایه و اساس انقلاب‌مان محکم شود. 

با توجه به اینکه اخیرا در سوریه و عراق نیروهای بعثی و داعشیان اقدام به تجاوز و تعرض به مسلمانان و مرقد مطهر حضرت کردند شیردلان این خاک با بصیرت به جنگ با آنها رفته و در این مسیر جان خود را نثار کردند از خانواده و دل‌بستگی‌ها دل کنده و جنگ در بیرون از خاک را برای جلوگیری از ورود آن به داخل خاک انجام دادند تا سرانجام به پیروزی دست یافتند گفتنی است در این مسیر چه خون های پاکی که ریخته نشد ولی باز هم جان فشانی‌هاشان مظلوم جلوه میکند و جوانان و نوجوانان بسیاری از این اقدامات شهدا بی‌خبر هستند؛ چه بسا که عدم آگاهی باعث سکون شده و حقیقت واقعی از نطرها پنهان می‌ماند.

بر این اساس جوانان غیور مازندرانی در لشکر 25 کربلای مازندران اقداماتی برای روایت‌گری از شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم انجام دادند که شرکت در اردوی راهیان نور به یادمان های مختلف و مناطق عملیاتی و جنگی شهیدان یکی از این اقدامات بود که با حضور نوجوانان و جوانان مازندرانی همراه شد.

در این زمینه خبرگزاری فارس مازندران با عده‌ای از این جوانان و نوجوانان در رابطه با هدف از شرکت در این اردو، میزان شناخت آنها نسبت به شهیدان، و اینکه چه میزان نسبت به شهیدان شهر خود و زندگی آنها آشنایی دارند، موانع آشنا نشدن آنها با زندگی شهدا و توصیه آنها به هم سن و سال‌های خود سوالاتی پرسیده شد که در زیر به آنها پرداخته شد.

*مسؤولان باید به فکر برنامه‌هایی برای یادآوری راه انقلاب باشند

سید امیرحسین حسین‌نژاد از شهرستان ساری، یکی از نوجوانان که در اردوی راهیان نور حضور داشت، می‌گوید؛ دعوت من به اردو لطفی از سوی شهدا بود که شامل حال من شد، فضای اردو را نمی‌توان آنگونه که است توصیف کرد ولی فقط می‌توانم بگویم که این سفر بسیار خوب است و هر کسی از هر جایی به این مکان دعوت شود در همان مدت زمان کوتاه حضورش نمک‌گیر شهدا می‌شود.

 یادمان فتح المبین، طلاییه، کانال کمیل و شلمچه از جمله یادمان‌هایی است که با اسامی آن در اینجا آشنا شدم، هفت‌تپه اثری از رزمندگان مازندران بود که طبق شنیده‌ها رزمندگان مازندرانی در آن مکان مستقر می‌شدند و پس از آموزش‌های نظامی برای جنگ راهی می‌شدند.

شهدای مدافع حرمی که در خان طومان به شهادت رسیدند در هفت تپه خدام بودند از شهدای شاخص هفت تپه هم می‌توان به شهید شیرسوار اشاره کرد، علت آشنا نبودن با شهدا این بود که اطلاع چندانی در مورد شهدا نداشتم که انتظار ما از مسؤولان و رسانه‌ها در بحث هفت تپه این است که مسائل در مورد شهدا کمتر اطلاع‌رسانی می‌کنند.

 اگر یکی از مسؤولان هفت تپه بودم اقداماتی انجام می‌دادم که فضای معنوی درست می‌کردم تا مردم بخواهند بیشتر و بارها از این منطقه دیدن کنند.

 ما نوجوانان و جوانان قول می‌دهیم که بیشتر در مسیر شناخت شهدا و مکان هایی که حضور داشتند قدم برداریم و  اگر اردوی راهیان نور به سمت کشورهای سوریه و عراق کشیده شود من حتما در آن سفر شرکت می‌کنم، چندین سال پیش شهدا از خانوادهاشان دل کنده و راهی میدان جنگ شدند.

ما امروز وظیفه خود می‌دانیم که در این سفر با یاد شهدا بیمه معنوی شویم، با توجه به اینکه هفت تپه میزبان دو شهید گمنام است ما بسیار خوشحال هستیم که در این مکان حضور پیدا می‌کنیم، از شهیدان شهرستان ساری شهید علمدار را می‌شناسم که در سال گذشته مشکلی برایم بوجود آمده بود که در پی آن با نگاه کردن به عکس شهید علمدار درخواست خودم را برای رفع مشکل مطرح کردم و ظرف روز آینده مشکلم حل شد.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد قلبی زیادی به شهدا و حضورشان پیدا کردم، افزود: ما شهیدان بزرگی چون علی‌اکبر پورقاسم، جانباز شهید اسکندری، شهید محمد بلباسی داریم و باید با توجه به جمله رهبر که انقلابی‌گری موجب پیشرفت می‌شود بجای اینکه جوانان راه‌های اروپایی در پیش بگیرند انقلاب‌گرا شوند تا کشور به پیشرفت برسد.

مسؤولان اجرایی در این راه اقداماتی انجام دهند تا مردم به سمت انقلابی‌گری گرایش فکری پیدا کنند و اعمالی نظیر روایت‌گری از شهدا و یادواره‌های شهیدان بیشتر ترویج پیدا کند تا مردم جذب شوند، پست‌های مهم باید به دست افراد انقلابی برسد مسؤولان به جای آنکه به جای بلیط کنسرت باشند باید به فکر تشکیل مکان‌ها و برنامه‌هایی باشند که یادآور راه انقلاب و شهدا باشد. من دنباله‌رو راه مداحی شهید علمدار می‌شوم و پای اسلام و ایمان خواهم ماند.

*هدف شهدا به تصویر کشیده شود

امیر محمد راضی 14 ساله از شهرستان ساری نیز در ادامه به فارس، گفت: الان در اردوی راهیان نور شرکت کردم و به سمت فکه در حرکت هستیم که به گفته یکی از دوستان و به‌خاطر علاقه به شهدا راهی این اردو شدم.

آمدم تا با این فضا آشنا شوم، افزود: برای بار نخست راهی سفری تنها به سمت راهیان نور شدم، من کمی با شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم آشنایی دارم.

در مورد هفت‌تپه و شهدای مازندرانی هم کمی آشنایی دارم،  ولی تلاشم این است که بیشتر با جزییات آن آشنا شوم و انتظار ما از رسانه‌ها و مسؤولان به عنوان نسل چهارم انقلاب این است که با توجه به اینکه بودن ما وابسته شهدا است باید از شهدا گفته شود تا اسطوره‌های خود را بشناسیم.

شهدایی که در خان‌طومان شهید شدند از خدام هفت تپه بودند که متاسفانه ما آشنایی زیادی از این شهدا نداریم تنها با شهید محمد بلباسی در فضای مجازی آشنا شدم که خاکی بود و مردانگی‌های بسیار داشت که مرا به خود جذب کرد با وجود اینکه فرمانده بود ولی ساده و بی ریا بود.

صدا و سیما و رسانه می‌توانند با افزایش تبلیغات در زمینه زندگی شهدا در زمینه آشنایی ما نوجوانان با شهدا نقش موثری داشته باشند، من اگر خودم رئیس صدا و سیمای استان باشم گزارش کلی از افرادی که شیفته اردوهای راهیان نور و برنامه‌هایی از این قبیل تهیه می‌کردم که شهدا بی‌دلیل به سمت شهید شدن نرفتند هدفی بزرگ داشتند که باید به تصویر کشیده شود.

من به عنوان یک نوجوان در فضای مجازی گروه و کانالی مربوط به شهدا و فعالیت‌های آنها دارم و قصد دارم به دنبال شناخت شهدا و یادمان‌ها و مکان‌های مربوط باشم  و علاقه دارم که فیلمی از شهیدان ساخته شود تا نوجوانان و جوانان به روایت تصویر با شهیدان آشنا شوند.

 توصیه من به هم سن و سال‌های خودم این است که حضور کودکان در این فضا خیلی خوب است تغییر درونی احساس می‌شود از والدین قصد دارم که فرزندان خودشان را راهی کنند. من به شهدا ارادت خاصی دارم چون فقط برای ما جنگیدند.

*جوانان اگر قصد دارند در زندگی ضرر نکنند فقط یک بار به سفر راهیان نور بروند

امیر هوشنگ روشنگر در اردوی راهیان نور شرکت کرده  و به خبرنگار فارس گفت: هر کسی که دچار بیمار روحی شده اگر به این مکان بیاید بهترین شفا را دریافت می‌کند؛ چرا که  مقام و منزلت شهدا آنقدر والاست که دل هر آدمی را به رحم می‌آورد.

 بهترین دستاورد این مسافرت برای ما این است که از چهارشنبه‌سوری و عواقب بدش فاصله گرفتیم و این خواست خداوند و دعوت شهدا بود که ما  از آن فضا به این مکان راهی شدیم که بهترین تفریح است.یادمان فکه، فتح المبین، هفت تپه، شلمچه و دو کوهه از یادمان‌هایی است که می‌شناسم. چیز خاصی در مورد شهدای هفت تپه نمی‌دانم فقط از فیلمی در دهه فجر از شبکه طبرستان پخش شده بود دیدن کردم.

 فقط نام شهدایی که خادم هفت‌تپه بودند را شنیدم. من هنوز به هفت تپه نرفتم این فضاها می‌تواند به گونه ای باشد که جوانان و نوجوانان را جذب کند  برای شناخته شدن این مناطق باید شبکه  تلویزیونی مجزا در این بحث به‌وجود بیاید  تا مردم در خانه‌های خود با این روایت‌گری‌ها آشنا شوند و مخاطبان آن روز به روز افزایش پیدا کند.

من به عنوان جوان نسل سوم انقلاب به جوانان توصیه می‌کنم که اگر می‌خواهند در زندگی ضرر نکنند فقط یک بار به سفر راهیان نور بروند. جوانان با اعتقادات و نظرات شخصی خود وقتی در این مناطق حضور پیدا کنند و سختی‌ها و مشکلات دوره شهدا را درک می‌کنند و اگر روزی فراخوان جنگ به صدا در بیاید  من در جنگ شرکت خواهم کرد.

*خون شهید بلباسی در نگاه من تصدیق کننده راه و منش او بود

سید محسن صباغیان جوان دیگر در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از سال 1387 وارد دانشگاه پیام نور شدم و از ابتدای امر وارد بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ساری شدم شهید بلباسی هم در بسیج دانشجویی استان مسؤول پشتیبانی بودند پس از مدتی مسؤول پاره وقت نیروی انسانی استان شدم که  به ثبت پرونده‌های بسیجی می‌پرداختم و پس از اینکه بلباسی مسؤول بسیج دانشجویی ساری شدند من هم به جمع وی منتقل شدم و روزها را با هم می‌گذراندیم.

در دوران سربازی هم در بسیج دانشجویی استان حضور داشتم تا اینکه سفر کربلا را در پیش رو داشتم باز هم در کنار شهید مشغول به کار بودم وی اقدامات بزرگی را رقم می‌زد از جمله نخستین یادواره شهدای دانشجویی ساری با عنوان پایان‌نامه پرواز که برنامه با کیفیت بالایی اجرا شد.

صباغیان افزود: از بین یک‌هزار و 280 شهید ساری و میاندورود توانستیم پرونده 20 تا 30 شهید دانشجو را پیدا کنیم که شناسایی شدند و پدر شهید احمدی روشن را به عنوان شهید هسته‌ای دعوت کردیم که پایان نامه و دفاعیه شهدا بود و پرده از زندگی و خانواده شهدای دانشجو برداشته شد مدیر کار شهید محمد بلباسی بود از این دست برنامه‌ها زیاد بودند که یکی از آنها قرارگاه جهادی علمدار که زاییده فکر شهید بلباسی بود که طرح محرومیت‌زدایی در شهر ساری بخش چهاردانگه انجام شد اعم از خانه سازی، رنگ زدن مدارس بحث آب شرب و غیره که پس از طی مدتی این برنامه به سطح استان رسید و اساسنامه بسیار قوی برای این قرارگاه نوشته شد که مشابه قرارگاه شوشتری در سطح کشور شود و هنوز هم ادامه دارد و ماحصل ظرفیت جهادی محمد بلباسی است.

وی بیان کرد: همچنین وی در بحث افتتاح خادمی شهدا و احیای هفت‌تپه در دوره ی خود فعالیت داشت و اراده و اهتمام زیادی در بحث راهیان نور داشت دارای طرح و ایده و صاحب فکر بود و  دوستان هم به‌واسطه حسن و ادب و صبر ایشان همکاری‌های زیادی با او انجام میدادند. خون شهید بلباسی در نگاه من تصدیق کننده راه و منش او بود بسیار انسان مجاهد و پر اراده و صبور بود.

صباغیان افزود: افرادی که در اطراف او بودند تحت تاثیر حسن خلق ایشان قرار می‌گرفتند و در یکی از اردوهای جهادی در روستای کردمیر قرار بود برای سید محروم منزل مسکونی بسازیم که مدیریت امر با شهید بلباسی بود روستای مورد نظر بسیار محروم بود شهید بلباسی خودش پای کار بود کار می‌کردند به عنوان یک خادم پابه پای ما کار می‌کرد و تا ساخت کامل منزل پیش رفت و حتی در خرید تجهیزات و لوازم خانگی هم پیش رفت و کار را به خوبی به اتمام رساند.

وی تصریح کرد: در شهرستان ساری تشکل های فرهنگی و  مذهبی زیادی داریم که کمتر در موارد اعتقادی وارد می‌شوند ولی ما امیدواریم که از تجربیات شهدا استفاده کنیم با هدف کادرسازی برای انقلاب در اکثر محله ها با نوجوانان مستعد ارتباط گیری صورت بگیرد و برنامه های مختلفی تدارک دیده شود.

صباغیان گفت: بحث اردوهای راهیان نور و یک روزه و اعتکاف و استخر هفتگی و سایر داریم و نام کاروان راهیان ما شهید علمدار است پون کنتر کسی است که ایشان را نشناسد و ارتباط دلی با ایشان نداشته باشند و نوجوانان همراه درخواست کردند که نام کاروان شهید علمدار باشد.

وی خاطرنشان کرد: نوجوانان امروز انگیزه زیاد و درک بالایی دارند و می‌توانند در مسیر تقرب الهی راحت‌تر قدم بردارند که موید حرف من چشمان پُر اشک و دل‌های پور سوزشان است.

*خدام یادمان‌ها را از شهدای مدافع حرم در خان طومان بودند

امیرعلی بخشی جوان دیگر در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بنده هر سال علاقه‌مند بودم که در این اردو شرکت کنم امسال به لطف برادرم توانستم در این جمع حضور پیدا کنم، عشق به شهدا و دیدن قتل‌گاه شهیدان به‌ویژه شهید ابراهیم هادی که من پیگیر روش زندگی ایشان بودم اخلاص و فضائل اخلاقی زیادی بود، یادمان‌های زیادی را می‌شناسم ولی در مورد یادمان هفت تپه اطلاعات خاصی ندارم.

وی با بیان اینکه خدام یادمان‌ها را از شهدای مدافع حرم در خان طومان بودند که از مازندران بودند و مظلومانه شهید شدند، افزود:  باید در رسانه‌ها بیشتر از آنها یاد شود و مردم بیشتر آشنایی پیدا کنند بسیار خوب است.

*لمس ایستادگی شهدا در مقابل دشمنان اسلام حال و هوای خاصی دارد

بخشی ادامه داد: فضای اردوهای راهیان نور معنوی و با صفا است هر چه بود خیلی خوب است و دلم می‌خواهد که هر سال در این جمع حضور پیدا کنم لمس ایستادگی شهدا در مقابل دشمنان اسلام حال و هوای خاصی دارد.

من برای شناخت شهدای استان مازندران باید اقداماتی انجام می‌دادم که خیلی در این مسیر قدم برنداشتم دلیلش هم می‌تواند مطلع نبودن از زندگی و راه شهیدان است که در این صورت اشتیاقی ایجاد نمی‌شود.

بخشی بیان کرد: شرکت در همین اردو هم می‌تواند اولین قدم برای آشنایی با سیره شهدا باشد و مشکلات و سختی‌هایش با حس این حال و هوا از بین می‌رود؛  با توجه به اینکه رهبر انقلاب در مورد رژیم صهیونیستی اسرائیل اظهار کردند تا 25 سال آینده این رژیم از دنیا محو می‌شود با شنیدن این جمله من به جنگ بر علیه آنها علاقه‌مند هستم و امیدوارم که به درجه‌ای برسم که در عمل هم بتوانم پیرو راه شهدا باشم.

وی افزود: توصیه من به نوجوانان این است که در مورد شهیدان شهر و منطقه هود تحقیق کنند چون در این صورت چیزهای خوبی بدست می‌آورند بی آنکه چیزی از دست بدهند.

بخشی یادآور شد: شهید حسین بصیر، علیرضا نوری، محمد حسنی، موسی رمضان‌پور و غیره از شهدای شهر ما هستند که من با طریقه شهادت‌شان آشنا شدم که احساس علاقه شدیدی به ایشان پیدا کردم خصوصیات خوبی داشتند که سعی بر دنبال کردن آنها دارم ولی چه بهتر است که عمل کنیم.

وی در پایان گفت: به هم سن و سال‌هایم توصیه می‌کنم مسائل نظام و رهبری را یک‌طرفه قضاوت نکنند و فقط به سمت واقعیت بروند خانواده‌ها نیز از وابستگی‌ها به دور باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار