نگاهی به جاذبه های تاریخی جاسک؛

از غار سادرمن تا برج سیاه و سفید با قدمتی ۲۰۰ ساله /غار سادرمن ؛ مرکز صیادی و شترداری معروف در کشور

جاسک یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی استان هرمزگان به شمار می رود و قدمت آن را در آثار تاریخی به دوران ساسانیان و پیش از اسلام نسبت می دهند و از قدیم به «جاسک کهنه» مشهور بوده که دارای جاذبه های تاریخی فراوانی است.
کد خبر: ۹۰۰۲۵۲۰
|
۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ کشور چهار فصل ایران گلچینی زیبا از اقوام مختلف است که قدمتی به اندازه تاریخ دارد و آثار باستانی که در سراسر کشور پهناور ایران وجود دارد نشان از تمدن و فرهنگ این مردم است.

آثار به جای مانده از گذشتگان که قرن هاست پایدار مانده شناسنامه ای برای دیرینه شناسی فرهنگ و تمدن آن ملت است که استان هرمزگان واقع در جنوب کشور سرزمینی تاریخی که فراز و نشیب های زیادی در طول قرن های متعدد داشته است.

این خطه گرم سیر با مردمانی خونگرم فرهنگ های غنی و محنصر به فرد خود را دارد که ریشه های آن را می توان در آثار تاریخی به جا مانده از گذشته مشاهده کرد.

جاسک یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی استان هرمزگان به شمار می رود و قدمت آن را در آثار تاریخی به دوران ساسانیان و پیش از اسلام  نسبت می دهند و از قدیم به «جاسک کهنه» مشهور بوده به طوری که بزرگ ترین فرودگاه بین المللی بعد از ژاپن در جاسک افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

غار سادرمن ؛ مرکز صیادی و شترداری معروف در کشور

تجارت شهرستان جاسک با توجه به  وجود ˈتلگراف خانهˈ خط جاسک -هندوستان پابرجا بوده و نشان دهنده این است که این شهرستان از نظر تجارت نخستین شرکت هند شرقی را در خود جای داده است.

غار سادرمن جاسک، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب می شود که در ۳۰ کیلومتری مرکز شهرستان در ارتفاع تقریبی ۲ هزار متر و ۲۰ کیلومتری دریا در رشته کوه‌های کوتاه و بلند سادرمن واقع شده و یکی از معروف ترین مراکز صید و صیادی و شترداری در کشور محسوب می شود.

قدمت سه هزار ساله غار سادرمن  در جاسک 

این غار تاریخی شهرستان جاسک مربوط به زمان پیش از اسلام است که متاسفانه در سالهای اخیر در معرض تخریب قرار گرفته و به طوری که این غار در دهه های قبل از ۳ غار کوچک و ۵ غار بزرگ تشکیل شده بود  ولی در حال حاضر تنها یک غار بزرگ دارد که آن هم به دلیل وجود ستون‌هایی که در میان دارد استوار مانده است.

در حوالی این غار با قدمت، تکه‌هایی از سفال‌ بدست آمده که مربوط به دوران ساسانی تا اوایل دوره اسلامی است که نشان دهنده این است که این غار پیش از اسلام و کمی بعد از دوران اسلامی استفاده داشته و حتی در گوشه‌هایی از غار طاق هایی ساخته شده که وجود آثار و نشانه‌های دریا بر روی کوه سادرمن بیانگر مجاورت دریا با این مکان بوده است.

برج سیاه و سفید از آثار تاریخی جاسک

برج سیاه و سفید یکی دیگر از از آثار تاریخی شهرستان جاسک به شمار می رود که این برج یادگار دوران قاجاریه است که درسال ۱۲۹۷ هجری قمری در پنجاه متری ساحل دریا احداث شده است.

برج سیاه و سفید در ۱۰ دی ماه ۸۱ با شماره ۶۷۶۹ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده که قدمت آن به ۲۰۰ سال می رسد که در ساحل جاسک قد علم کرده است.

از مراکز دیدنی این شهر تاریخی برج سیاه و سفید، غار سادرمن، قلات شیرآهن،دژ پرتغالی ها، قبرستان تیتکن، تلگرافخانه و ساحل بکر آن می توان نام برد که امیدواریم ساختمان اولین تلگرافخانه ایران مرمت و درهای آن بروی عموم مردم ومخصوصا گردشگران باز شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات