عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان:

فرهنگ روستایی رو به زوال است

فرهنگ روستایی رو به زوال بوده و تغییرات محسوسی در ساختار اجتماعی شکل گرفته است.
کد خبر: ۹۰۰۴۶۱۹
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به گفت: در دهه های اخیر بورس بازی اراضی به نحویی در سرنوشت برخی از ایرانیان تاثیرگذار بود، که شاید در خواب نیز چنین رویاهایی را متصور نبودند.

مهران فرامرزی افزود: مشاهده برخی روستاییان که از دهه های گذشته شروع به زمین بازی کرده اند و بواسطه همین اقدامات صاحب ثروتی شده اند، بسیار نگران کننده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون برخی مشاهدات میدانی نشان می دهد اینگونه روستاییان اراضی کلی را خریداری کرده و اقدام به تغییر کاربری مسکونی و تفکیک با توسل به رانت می شوند و عملا جذب سیستم معیوب مدیریتی شده اند و بیشترین بهره را می برند.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان تصریح کرد: فرهنگ روستایی رو به زوال بوده و تغییرات محسوسی در ساختار اجتماعی شکل گرفته است، این ساختار و سیستم ناسالم مدیریتی می باشد که از فرد با صداقت روستایی این چنین انسانی را تربیت کرده است..

مهران فرامرزی بااشاره به اینکه زوال فرهنگ روستایی از چند دهه قبل شروع شده و هم اکنون نیز ادامه دارد، افزود: زمینی که در سال 1358 در جنت آباد متری هزار تومان بود هم اکنون سی میلیون تومان است، یعنی سی هزار برابر!!! به ندرت قیمت  کالایی در جهان با چنین تورمی در این مدت زمان تغییر کرده است و شاید بی نظیر باشد!!

وی اظهار داشت: در بیشتر کشورهای توسعه یافته این استعداد و توانایی افراد است که تعیین کننده آینده و سرنوشت آنهاست و البته تجارت در حوزه های غیر از اراضی که در این کشورها زمین نه به عنوان کالای سرمایه ای بلکه صرفا یک کالای عمومی جهت رفع نیازهای اساسی محسوب می شود.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه آب در آینده ایرانیان نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود، گفت: امید است با مدیریت صحیح آب، تجربه تلخ مدیریت ناسالم اراضی تکرار نشود.

مهران فرامرزی افزود: نگاهی به آمار نشان می دهد وضعیت رو به رشد قیمت اراضی لجام گسیخته و بدون هیچ برنامه ای صورت گرفته است.

ارسال نظرات