یادداشت/

حمایت از کالای ایرانی گامی بلند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

هنگامی که نگاهی به عناوین سال‌های اخیر می‌اندازیم و به تأکید بیش‌ازحد بر مقوله‌ی اقتصاد برمی‌خوریم، باید متوجه اهمیت "حمایت از کالای ایرانی" و ضرورت توجه هر چه بیشتر به آن شویم.
کد خبر: ۹۰۰۵۷۷۱
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، اگر کمی به دلایل موفقیت اقتصادی دیگر کشورها به‌خصوص غربی‌ها توجه کنیم، ضرورت حمایت از تولیدات داخلی را راحت‌تر می‌فهمیم.

حمایت از کالای ایرانی گامی بلند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

برای مثال، حدود 35 سال پیش، نخست‌وزیر وقت، با دیدنِ پله‌پله کردن کوه‌ها در ژاپن و استفاده از آن‌ها به‌عنوان زمین کشاورزی، در دیدار با مسئولین ژاپنی، از آن‌ها درباره‌ی به‌صرفه بودنِ این کار در مقابلِ وارداتِ همان محصولات می‌پرسد و آن‌ها پاسخ می‌دهند: «هزینه‌ای که برای این مدل از کشاورزی می‌کنیم، دو برابرِ دیگر کشورهاست! ولی با توجه به شرایطی که ما در دنیا داریم، ضروری است که برای برآوردنِ نیازهای اولیه‌ی خود به‌خصوص کشاورزی، به هیچ کشوری محتاج نباشیم، پس قطعاً صرفِ چنین هزینه‌هایی ارزش دارد».

هنگامی‌که دولت به واردات نه‌تنها اقلامِ دارای مشابه داخلی، بلکه به ساده‌ترین و ناچیزترین موارد نیز رحم نکرده و از سوزن و دسته بیل گرفته تا ضروری‌ترین نیازهای غذایی کشور مانند غلات و حتی آب، نمونه‌ی خارجی را بر داخلی ترجیح داده اینجاست که دیگر چرخِ زندگیِ مردم هم مانند چرخی که قرار بود در کنارش بچرخد، نخواهد چرخید.

البته ناگفته نماند که در چنین موضوعاتی، در یک‌طرف، جایگاه دولت و طرفِ دیگر، جایگاه مردم قرار دارد، یعنی اگر یک پای قضیه دولت است، پای دیگر آن، خود ما هستیم و اگر ایرادی را به مسئولین وارد می‌کنیم، آن ایراد به عده‌ای از مردم که کالای داخلی خود را حمایت نمی‌کنند نیز وارد است.

مشابهات داخلی خوبی برای کالاهایی از قبیل پوشاک، مواد غذایی، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، لوازم‌خانگی، برخی از وسایل الکترونیکی، مصالح ساختمانی و معدنی، لوازم‌التحریر و غیره، وجود دارد که نیازمند حمایت تمام مسئولین و مردم است.

اگر از کالای ایرانی و تولید داخل حمایت نکنیم دربِ بسیاری از کارخانه‌ها داخلی بسته خواهد شد و خدا می‌داند چه تعداد از کارگران و کارکنان آن‌ها، خانه‌نشین خواهند شد.

جوانان به‌خصوص دانشجویان، باید یکی از مهم‌ترین اقشارِ تأثیر گزار درزمینهٔ «حمایت از کالای ایرانی» باشند و نقشِ یک نیروی محرّکه را برای موتور اقتصاد کشور بازی کنند.

جهاد اقتصادی، تولید ملی، عزم و مدیریت جهادی، اقدام و عمل، تولید و اشتغال و در رأسِ همه‌ی آن‌ها، مقوله‌ی مهم و حیاتیِ «اقتصاد مقاومتی»، به معنای آن است که نسبت به تمامِ تولیدات داخلی و تولیدکنندگان آن‌ها، در قلب، زبان و عمل، احترام و عشق و علاقه داشته باشیم و با نگاهِ کلان‌تر و عمیق‌تری به شرایط اقتصادیِ حال و آینده‌ی کشو، به فکر موفقیت و اقتدارِ هرچه بیشترِ خود و نسل‌های آینده باشیم.

 

الهه ملاحسینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها