تلف شدن ۴۰۰ گوسفند براثر حمله پلنگ در چهارده روستای شرق هرمزگان

نابودی حیات وحش در کوه های منطقه چهارده روستای بخش سندرک سبب شده تا پلنگ های گرسنه به دام حمله ور شوند و آسیب جدی بر اقتصاد روستانشینان این منطقه وارد کنند.
کد خبر: ۹۰۰۶۱۴۵
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ شهرستان میناب در طی سال های اخیر به واسطه برداشت های بی رویه آب از سطح منابع آبی با تهدید زیست محیطی بنام فروچاله دست و پنجه نرم می کند و این بار هجوم پلنگ های وحشی تهدیدی فراتر از فروچاله و خشکسالی امنیت جانی مردم روستانشینان در منطقه چهارده روستای بخش سندرک را به مخاطره انداخته است.

هجوم پلنگ گرسنه طی یکسال اخیر و چند روز گذشته به منطقه چهارده روستا مانند دهیچ، اسپند، کلالیان و درشهر قریب به ۴۰۰راس دام سبک از اهالی این منطقه نابود کرده است، اهالی این منطقه شب جرات پرسه زدن در روستای خود ندارند و همانطور که اهالی ۳۰ روستای میناب از ترس فروچاله ها با ترس شب را صبح می کنند که مبادا طعمه فروچاله ها شوند در این منطقه نیز هر لحظه احتمال دارد انسان های بی گناه در چنگال پلنگ های گرسنه تلف شوند.

برای پی بردن به اهمیت موضوع تیم جهادگران رسانه به همراه کارشناس محیط زیست شهرستان میناب جهت انعکاس خبر سفر یکروزه به منطقه چهارده روستا در دستور کار خود قرار داده و طی مصاحبه و بررسی ها و شواهد موجود معلوم شد که ورود پلنگ ها به روستاهای منطقه چهارده روستای بخش سندرک مربوط به یکسال اخیر نبوده بلکه این تهدید ۴ ساله است.

انسان، طعمه بعدی پلنگ های گرسنه

با ورود به روستای دهیچ سراغ عباس کمالی شورای سابق این روستا را گرفتیم، این شهروند در گفتگویی با خبرنگار میناب جنوب پیرامون تلف شدن دام های روستانشینان این منطقه اظهار کرد: حمله پلنگ به مردم روستای دهیچ

وی گفت: اگر محیط زیست برای جلوگیری از انقراض نسل پلنگ خواسته تا باعث آزار و اذیت مردم شوند و اگر اقدامی برای حل مشکل مردم منطقه نکند ما هم راه حلی دیگر را پیش خواهیم گرفت.

کمالی بیان کرد: اگر محیط زیست می خواهد که پلنگ ها در منطقه باشند قبل از اینکه انسان ها بیگناه طعمه پلنگ ها شوند روستای خود را ترک می کنیم و از این منطقه می رویم.

 به محیط زیست اعلام کردیم پلنگ پیدا شده ولی جوابی نداند

محمد مخلصی یکی دیگر از ساکنین روستای دهیچ گفت: هیچ دارایی دیگری جز چند راس گوسفند و بز ندارم که متاسفانه پلنگ به تعدادی از آنها حمله ور شد و از بین برد

وی گفت: پلنگ زندگی مردم این منطقه را مختل کرده، به محیط زیست اعلام کردیم که فکری برای حل مشکل مردم روستا بکنید، دامپروری این منطقه دارد از بین می رود، اگر اقدامی نکنید ما مجبور به مقابله با پلنگ می شویم اما محیط زیست بجای حل مشکل اعلام کرده که کشته شدن پلنگ متحمل خسارت مالی است و دیه پلنگ باید بپردازید.

مخلصی این طور گفت که: جان انسان مهمتر است یا پلنگ، اگر فرزندان ما توسط پلنگ از بین بروند هیچ کس پاسخگو نخواهد بود، مردم روستا تقاضا دارند که هر چه زودتر فکر چاره ای برای این موضوع بکنند.

سر بُزهای تلف شده هم بردیم اما بیمه جوابگو نشد

افضل لطف الهی یکی از ساکنین روستای اسپند نیز گفت: طی حمله سال های گذشته پلنگ به چندین راس دام و اعلام خسارت به مسئولین، اعلام کردند که دام خود را بیمه کنید ما هم همین کار کردیم اما خسارتی که پلنگ به دام ما آورده،اداره بیمه می گوید که سر بز و گوسفند های خود را بیاورید ،سر بز های تلف شده هم به بیمه بردیم ولی خسارت به ما پرداخت نکرده اند.

وی اظهار کرد: بیمه هیچ خسارتی بابت تلف شدن حیوانات اهلی به مردم روستا پرداخت نکرده است.

لطف الهی بیان کرد: پلنگ ها به دلیل تلف کردن خرهای وحشی و بزهای کوهی در این منطقه به دلیل بروز خشکسالی های اخیر و نبود غذای کافی چاره ای جز حمله به دام های اهالی این منطقه نداشته و این موضوع باعث از بین رفتن سرمایه در گردش روستانشینان شده است.

نعره پلنگ خواب از چشمان ساکنین کلالیان گرفته است

رحمانی یکی دیگر از ساکنین روستای کلالیان در هفت کیلومتری از روستای دهیچ واسپند گفت: صبح زود پلنگ ها برای پیدا کردن غذا به روستا می آیند و نعره پلنگ در دل روستا یباعث شد تا مردم از خانه بیرون بیایند و نعره پلنگ را گوش کنند این در حالی است که هیچ چوپانی جرات بردن دام برای چرا به دل کوه ندارد.

یکی دیگر از ساکنین روستای کلالیان گفت: پلنگ چندین مرتبه به ساکنین این روستا حمله کرده است، مردم روستا از ترس پلنگ بعد از اذان مغرب دیگر درب خانه هایشان می بندند و کسی جرات بیرون رفتن از منزل و حرکت شبانه به روستاهای همجوار ندارد.

وی گفت: مشکلاتی مانند نبود راه مناسب روستایی، آب، آنتن دهی موبایل و نبود خانه بهداشت در این روستا مردم را نگران نکرده بلکه تنها مشکل مردم در حال حاضر ورود پلنگ های گرسنه به دل روستا است.

هیچ نهادی پاسخگوی ضرر و زیان مردم نیست

علی شهدادی رئیس شورای اسلامی روستای کلالیان منطقه چهارده روستا گفت: مردم روستای از ترس پلنگ ها آسایش ندارند و دائم به دام های این منطقه حمله ور می شوند.

وی اضافه کرد: پلنگ در یک سال گذشته بیش از ۴۰۰ راس گوسفند را تلف کرده است.

ساکن روستای کلالیان اظهار کرد: بعد از گذشت ۵ سال حضور پلنگ در این منطقه هیچ نهادی پاسخگوی ضر رو زیان مردم نبوده و تنها راه درآمد و امرار معاش مردم در حال نابودی است،بُز و گوسفند از هر خانواده قریب به ۲۰ عدد با حمله پلنگ از بین رفته است.

وی اضافه کرد: ما حاضریم غذای خانواده خودمان به پلنگ ها بدهیم ولی محیط زیست مانع از ورود پلنگ به دل روستای ما شود.

با یک برنامه ریزی اصولی نسل پلنگ در منطقه حفظ می کنیم

سهراب پشتاره رئیس اداره حفاظت و محیط زیست شهرستان میناب  در گفتگویی اظهار کرد: منطقه چهارده روستا دارای بزرگترین منطقه گربه سان یعنی پلنگ ایرانی است که با دام های اهلی تعارض پیدا کرده که امیدواریم برای حفظ امنیت مردم این منطقه و برنامه ریزی اصولی نسل پلنگ ایرانی را در این منطقه حفظ کنیم.

وی گفت: به علت نبود علوفه و فضای چرا در روستا، روستائیان گوسفندان خود را برای چرا به کوه‌های اطراف می‌برند که هر روز چند گوسفند طعمه پلنگ می‌شوند.
پشتاره افزود: با توجه به امرار معاش مردم منطقه از طریق دامداری حمله پلنگ به ۱۴ روستای بخش سندرک زندگی دامداران را در مردم منطقه دشوار کرده است.

رئیس اداره حفاظت و محیط زیست شهرستان میناب گفت: پنج سال پیش این روستا بیش از ۸۰۰ راس گوسفند داشت که بر اثر حمله پلنگ، تعداد گوسفندان این روستا به ۱۰۰ راس کاهش پیدا کرده است.

زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا شبه جزیره کره را در بر می‌گرفت و این جانور در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داد و امروزه منطقه چهارده روستای بخش سندرک شهرستان میناب نیز تبدیل به قلمرو پلنگ های ایرانی شده است.

شهرستان میناب با جمعیت ۲۵۹ هزار نفر جمعیت در شرق هرمزگان قرار دارد.

انتهای پیام/ز

ارسال نظرات