یادداشت:

ضعف در مدیریت آب/ طرح آبیاری 46 هزار هکتارهنوز در خم یک سوم این کوچه است

سیستان وبلوچستان باید قویترین مدیریت آبی کشور را می داشت آینده‌نگری از نشانه‌های یک مدیریت قویست چیزی که در سیستان و بلوچستان به ندرت دیده می‌شود
کد خبر: ۹۰۰۶۷۹۲
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان، سیستان وبلوچستان باید قویترین مدیریت آبی کشور را می داشت آینده‌نگری از نشانه‌های یک مدیریت قویست چیزی که در سیستان و بلوچستان به ندرت دیده می‌شود.

آب مورد نیاز کلان شهر زاهدان با یک لوله آب به طول بیش از 200 کیلومتر از منطقه ای تامین می شود که در خشکسالی 20ساله به سر می برد در ادامه این کار حتی خط دوم آب مورد نیاز زاهدان هم از همانجا اجرایی شد کار بجایی رسید که بخش اعظم زاهدان وابسته به آب چاه نیمه سیستان شد.

لوله کشی آب شور برای مصارف غیر شرب در زاهدان تخریب شد و لوله کشی آب شیرین جایگزین آن شد. انگار زاهدان در کنار دریاچه ای از آب شیرین قرار داشت.

این روزها درحالی خبر قطع شدن آب زاهدان برجسته می شود که شهرهای شمالی استان یعنی محلی که آب زاهدان از آنجا تامین می شود، مدتهاست با کم آبی مواجهه هستند.

آب چاه نیمه پیش از نوروز به شدت کم شده بود.فریاد کشاورزان هم کسی را بیدار نکرد.، آب بهاره رودخانه مرزی هیرمند قطع شد و کوچکترین هشداری از آب منطقه ای به افکار عمومی مطرح نشد. حتی به بهانه ی بخشنامه وزارت نیرو مبنی بر ممنوعیت طرح مباحث رودخانه های مرزی در رسانه ها، این بحران کم آبی، پنهان ماند.

بخاطر ضعف مدیریت آبی مردم سیستان در عطشند از طرفی بلوچستان هم در حال تبدیل شدن به وضعیت سیستان است. سدهای مهم ماشکید و زیردان به رغم گذشت پنج سال از افتتاح شان، جز خورشید هیچ کس برداشتی از این سدها ندارد چون لوله کشی بعد از سدها تا مزارع انجام نشده است.

بخش کشاورزی استان بعنوان پرمصرفترین قسمت در کاهلی فزاینده ای به سر می برد کشاورزی در سیستان همچنان غرقابی است و در بلوچستان آبیاری نوین به سی هزار هکتار هم نمی رسد.

حتی استانهای شمالی کشور که وضعیت بارندگی زیاد و تبخیر کمی دارند آبیاری پیشرفته تری دارند.

طرح آبیاری 46 هزار هکتار با لوله به رغم اینکه مشکل بودجه ای ندارد و قراربود سه ساله پایان یابد هنوز در خم یک سوم این کوچه است.
درحال حاضر کلیدی ترین مدیریت سیستان و بلوچستان بخش آب است که به خواب رفته است.

یادداشت: احمدملاشاهی
ارسال نظرات