رویترز:

مردم آمریکا فشار جنگ تجاری واشنگتن و پکن را احساس می‌کنند

احتمالا طی روزهای آینده با بالارفتن قیمت کالاهای مصرفی در آمریکا مردم این کشور به خوبی تاثیر جنگ تجاری با چین را احساس می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۰۹۲۵۶
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹


به گزارش  خبرگزاری بسیج، احتمالا طی روزهای آینده مردم آمریکا به خوبی تاثیرات جنگ تجاری این کشور با چین را حس خواهند کرد. چرا که قرار است به زودی دولت آمریکا لیست جدید کالاهای چینی مشمول تعرفه وارداتی را اعلام کند.

دولت ترامپ پس از آنکه در نخستین اقدام در ماه ژانویه برای واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین لباسشویی از چین تعرفه وارداتی اعمال کرد در ماه مارس نیز تعرفه گمرکی 25 و 10درصدی برای واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور در نظر گرفت.

دولت ترامپ سپس برای واردات 50 میلیارد دلار کالای دیگر از چین نیز تعرفه گمرکی اتخاذ کرد. پس از آنکه چین این اقدام آمریکا را با اعمال تعرفه مشابهی برای واردات 50 میلیارد دلار کالا از آمریکا به این کشور اعمال کرد دولت ترامپ از سازمان نمایندگی تجاری آمریکا خواست تا برای واردات 100 میلیارد دلار دیگر از چین نیز تعرفه اعمال کند.

بررسی کارشناسان درباره کالاهای چینی که احتمالا از سوی دولت آمریکا مشمول تعرفه خواهند شد نشان می‌دهد برای اینکه آمریکا به سرعت بتواند این تصمیم خود را عملی کند باید بر واردات گوشی تلفن همراه، کامپیوتر، اسباب بازی، پوشاک، کفش، مبلمان، و دیگر کالاهای مصرفی تعرفه در نظر بگیرد که این مسئله قیمت مصرف کننده در آمریکا را افزایش خواهد داد.

هان کوآچ معاون انجمن صنعت خرده فروشی آمریکا معتقد است هیچ راهی وجود ندارد که آمریکا بخواهد برای واردات 100 میلیارد دلار کالا از چین تعرفه اعمال کند اما قیمت مصرف کننده افزایش نیابد.

تاثیر بالا رفتن تعرفه‌ها بر جیب مصرف کنندگان آمریکایی بستگی به متغیرهای گوناگونی دارد که در شرایط کنونی محاسبه تاثیر آنها دشوار است.

شرکت‌ها می‌توانند بخشی از این افزایش قیمت را در خود جذب کند و برخی دیگر از شرکت‌های آمریکایی نیز می‌توانند محل تولید کالای خود را از چین به یک کشور دیگر منتقل کرده و قیمت تمام شده را برای مشتریان آمریکایی کاهش دهد.

زمانی که آمریکا تعرفه واردات ماشین‌های لباسشویی ال جی را 20درصد گران کرد این شرکت در آمریکا قیمت مصرف کننده را 50 درصد به ازای هر دستگاه بالا برد که معادل 4 تا 8 درصد افزایش قیمت بوده است. ال‌جی بخشی از بالا رفتن قیمت را با کاهش حاشیه سود خود جبران کرد. چراکه این شرکت به زودی کارخانه تولیدی خود را در داخل آمریکا راه‌اندازی خواهد کرد و تولیدت این شرکت دیگر مشمول تعرفه نخواهد بود.

دیگر شرکت‌هایی که دارای زنجیره تامین پیچیده هستند به خصوص شرکت‌های حاضر در صنایع های‌تک می‌توانند زنجیره هزینه‌های درونی خود را کاهش داده تا بتوانند بخشی از تاثیر تعرفه گمرکی را جبران کند.

این احتمال وجود دارد که در صورت اعمال تعرفه‌های جدید با بالا رفتن قیمت اجناس خرده فروشی در فروشگاه‌های بزرگی نظیر وال‌مارت، و یا افزایش قیمت گوشی‌های اپل مردم آمریکا به سرعت تاثیر جنگ اقتصادی این کشور علیه چینی‌ها را حس کنند.

ارسال نظرات