حجت الاسلام پوربابایی در گفتگو با بسیج:

تأثیر گذاری ماهواره بر آداب و رسوم مردم

کد خبر: ۹۰۱۰۳۹۳
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
به گزارش خبرنگار خبرگزرای بسیج از یزد؛مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ناحیه مرکزی یزد در گفتگو با خبرنگار ناحیه مرکزی یزد با اشاره به تهدیدات شبکه های ماهواره ای دشمن گفت:رسانه های گروهی؛ امروزه به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی مردمان جهان نقشی اساسی دارند .
وی در ادامه افزود: ماهواره، تکمیل کننده نیاز فزاینده بشر برای گسترش روابط بین جوامع مختلف است، اما این تکنولوژی مورد سواستفاده قرار گرفته است، به گونه ای که دشمنان داخلی و خارجی برای القای اهداف و پیام های خود، از امواج ماهواره ای استفاده می کنند و با پرداختن به موضوع های جنبی، سطحی و حاشیه ای، واقعیات را وارونه جلوه می دهند؛رای نمونه، دخل و تصرف دولت های آمریکا و انگلیس و برخی باندهای سیاسی و اقتصادی وابسته به جنبش صهیونیسم در برنامه های وسایل ارتباطی ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور، امری کاملا مشهود و قابل توجه است.
پوربابایی خاطر نشان کرد: این امر، موجب شده است که کار و مسوولیت حرفه ای رسانه، جای خود را به مردم فریبی، تحریف و تخریب، قطع ارتباط میان خود با واقعیت جامعه و در نهایت افول عقلانیت و وابستگی آنها به بیگانگان بدهد؛برخی کارشناسان معتقدند که هدف مشترک رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و برنامه ها و نتیجه آنها چیزی جز هویت زدایی، مصرف زدگی، فرهنگ سازی، تبلیغ پوشش و مد غربی، سست کردن ارکان خانواده ایرانی، تجزیه طلبی، قوم گرایی، تضعیف ارزش های دینی، شایعه پراکنی علیه نظام سیاسی، کانالیزه کردن افکار عمومی و از هم گسیختن همبستگی ملی نیست.
وی افزود: این هدف و نقش منفی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور به روش هایی صورت می گیرد که عبارتند از:.

الف – گسست پیوندهای اجتماعی در سایه غریزه گرایی
برخی از اصحاب رسانه های ماهواره ای فارسی زبان تحت تاثیر امیال و هوی و هوس و غریزه عمل می کنند و عقلانیت را ملاک اطلاع رسانی قرار نمی دهند. از این رو روابط بین افراد جامعه و دولت و نیز ارتباط این دو نهاد را با یکدیگر، کدر و زمینه های فروپاشی همبستگی ملی را فراهم می کنند.

با این نگاه می توان گفت بخشی از عملکرد رسانه های ماهواره ای فارسی زبان و دست اندرکاران آنها تحت تاثیر غریزه و امیال گردانندگان آنها صورت می گیرد. ادامه این عملکرد منفی، الگو های روابط اجتماعی را در جامعه با رواج غریزه گرایی تغییر می دهد و به تدریج موجب گسیختگی روابط اجتماعی و پیوندهای جامعه و به دنبال آن تضعیف همبستگی ملی و ارتباط این جامعه با دولت می شود. در نتیجه چنین کارکردی، فراهم شدن زمینه روانی کشیده شدن افراد و به ویژه جوانان به سوی ناهنجاری های اجتماعی واقعیتی انکار ناپذیر است.

همچنین برخی شبکه های فارسی زبان در راستای جذب مخاطب با هدف ایجاد شکاف های قومی، ملی و دینی راه اندازی شده اند. در این راستا شبکه های جهانی مستقل مذهبی به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی راه اندازی شده و هر روز نیز بر دایره فعالیت آنان افزوده می شود. برنامه ریزی دشمنان ایران در جهت تاثیرگذاری بر ارزش های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی صورت می گیرد و هر روز موج فعالیت های منفی کانال های ماهواره ای علیه فرهنگ و سنن ایرانی، ابعاد جدیدتری به خود می گیرد. به نظر می رسد مقابله با این پدیده از رسالت های اصلی رسانه های داخلی خصوصا برنامه سازان رسانه ملی و سایر تصمیم گیران فرهنگی و سیاسی است.

ب- تحریف و تحدید
از شیوه های مهمی که مورد توجه و استفاده صحنه گردانان اصلی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بوده و هست، شیوه تحریف و دستکاری اخبار و پیام ها است زیرا آنها می دانند که مخاطبان، دسترسی کامل و لازم را به منابع موثق پیام ها ندارند. صحنه گردانان اصلی این رسانه ها که در پی ایجاد، تبلیغ و جا انداختن الگوی تک ذهنی و تک خطی خود هستند، از برخی تکنیک های خبری در پوشش اخبار و اطلاعات جهت دار، مدد می جویند تا آن چیزی را که خود می خواهند بسازند، نه آن طور که واقعیت دارد. تکنیک هایی همچون: ایجاد دشمن فرضی (مثلا ایران هراسی یا اسلام هراسی)، پنهان کاری، منبع نقاب دار (منبعی که خواست نامش فاش نشود)، استفاده از عقاید و گرایش های فکری و یا سمبل های مخاطبان، خشونت کلامی و قلمی رسانه ای وغیره

ج – خط تضعیف، تحریک و تخریب
تضعیف اصول مربوط به حاکمیت ملی، نهادهای مدنی، شعارها و آرمان های ملت ایران مانند جمهوریت، اسلامیت، استقلال، آزادی، تحریک قومیت ها به تجزیه طلبی و … ازجمله محورهای القایی رسانه های ماهواره ای فارسی زبان است که همبستگی ملی را نشانه رفته و بتدریج موجب بحران سیاسی می شود. همچنین القا و تلقین یاس و دلسردی در میان مردم، بزرگ کردن کمبودها و نارسایی ها، طرح تشدید اختلافات بین مقامات و قطبی کردن جامعه، عمده کردن برخی شخصیت ها و تخریب شخصیت های سیاسی دیگر و مواردی از این قبیل، از طرف رسانه های یاد شده در سست کردن رشته های همبستگی دینی و ملی و کاهش مشارکت و بروز و تعمیق انواع بحران های سیاسی، تاثیرگذار است.

د – کارگزاران غرب
رسانه های ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور، مستقل نیستند و مطابق همان مشی تبلیغاتی و خط القاء و تلقین، تحریف و تخریب، اتهام و ذهنیت سازی، اقدام به تبلیغات نادرست علیه بنیان های اجتماعی می کنند. این رسانه های ماهواره ای وابستگی سیاسی و مالی به دولت ها و گروه های ضدایرانی داشته و در این راه گام بر می دارند. از آنجا که این رسانه ها، وابسته به قدرت های بزرگ هستند و سیاست های کلی این قدرت ها بر آنها اعمال می شود، از این رو به کارگزاران برنامه های دول آمریکا و انگلیس یا نهادهای دولتی و موسسه های خصوصی صهیونیستی تبدیل شده اند..
.
.

ارسال نظرات