حذب 450 ماما در مرکز درمانی مازندران برای مراقبت های مختلف بانوان

حسین رنجبران قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در حاشیه برگزاری مراسم تجلیل از ماماهای نکا در جمع خبرنگاران از جذب ۴۵۰ نفر از ماما در مراکز درمانی استان خبر داد و اظهار داشت: در سطح روستاهای مازندران هم تاکنون ۳۴۰ ماما جذب شدند.
کد خبر: ۹۰۱۵۱۰۷
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، تأمین سلامت بانوان و نوزادان، اصلی‌‎ترین و مهم‌ترین، حلقه تشکیل دهنده تأمین سلامت خانواده‌ها است که ماماها با به‌کارگیری مهارت و عشق و علاقه‌ای که در اختیار دارند، نویدبخش زندگی سالم برای مادران و نوزادان هستند.

همچنان که می‌دانیم هدف ماماها باروری سالم است و این مسأله بارها و بارها توسط کارشناسان و متخصصان اعلام شده است و در کنار آن توجه به ارتقای سلامت مادر و کودک از مسائل مهم و دغدغه‌های مهم‌تر در عصر فعلی است و همین امر توجه به حضور ماما را در دوران بارداری مادران افزایش می‌دهد.

استفاده از مهارت و دانسته‌های ماما و بهره‌گیری از تجارب مختلف آنان توسط مادران باردار، موجب می‌شود تا مادران دارای زایمان و فرزندی سالم بوده و سزارین به پایین‌ترین حد خود برسد.

نقش ماما در سلامت مادران باردار و فرزند بسیار مهم و اثرگذار است و به این فرشتگان، بانوان سخت‌کوشی هستند که با تحمل بار امانت حفاظت و حراست از مادر و فرزند را در دوران 9 ماه بارداری برعهده دارند و باید جایگاه این فرشتگان در جامعه به مردم شناسانده شود.

و اینک همزمان با بزرگداشت روز جهانی ماما، پزشکان، ماماها و دغدغه‌مندان این حوزه برای نخستین‌بار در نکا گردهم آمدند تا با شناساندن جایگاه ماما به جامعه، اهداف و شغل ماما در جامعه تبیین شود تا با شناخت دقیق این وظایف برای تعالی و رشد این جایگاه مقدس تلاش شود.

روز جهانی ماما، فرصتی مناسب و مهم ارج نهادن به خدمات ارزنده و تاثیرگذار جامعه مامایی در توسعه سلامت جامعه است تا در کنار همه حرفه‌های مربوط به پزشکی و سلامت جامعه، ماماها هم دیده شوند.

رئیس نظام پزشکی شهرستان نکا با اعلام اینکه روز ماما، فرصتی برای توسعه سلامت در جامعه است، گفت: رابطه بین ماما و مادر ترکیبی از تمامی جنبه‌های خدمات مامایی است و این ارتباط، برای داشتن تجربه مثبت مادر در طول بارداری، زایمان و بعد از زایمان، امری مهم و ضروری است.

اسماعیل محمودیان با اشاره به برگزاری نخستین آئین تجلیل از ماماها در نکا اظهار کرد: این برنامه و همایش برای نخستین‌بار با هدف تجلیل از تلاش‌های مختلف افراد شاغل در حرفه مامایی برگزار شد تا این شغل و وظایف آن به جامعه و مردم شناسانده شود.

وی افزود: کار ماما در نهایت منجر به تأمین سلامت جامعه می‌شود و مراقبت‌های مختلف قبل، حین و بعد از بارداری و زایمان را شامل می‌شود و باید رعایت این مسائل با دقت انجام شود.

محمودیان گفت: نقش ماما در تداوم و پایداری سلامت جامعه مهم و برجسته است و باید جایگاه واقعی آنان به جامعه شناسانده شود.

 حسین رنجبران قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در حاشیه برگزاری مراسم تجلیل از ماماهای نکا در جمع خبرنگاران از جذب ۴۵۰ نفر از ماما در مراکز درمانی استان خبر داد و اظهار داشت: در سطح روستاهای مازندران هم تاکنون ۳۴۰  ماما جذب شدند.

حسین رنجبران افزود: در بخش شهری ۴۵۰ نفر نیز جذب دستگاه‌های دولتی و یا بخش خصوصی شدند تا خدمات مناسب به مادران باردار و تولد نوزادان سالم ارائه شود.

وی گفت: قدردانی از کار و تلاش ماما در جامعه باید بیش از پیش مورد توجه باشد چرا که آنان نقش مهم در جامعه و در سلامت مادر و فرزند برعهده دارند و با سخت‌کوشی تمام در راستای وظایف خود تلاش دارند.

شهردار نکا هم در مراسم بزرگداشت روز ماما نکا با اعلام اینکه نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: شهر و دیار خوب نیازمند جامعه سالم است و تلاش برای افزایش سلامت مادران و فرزندان و در نتیجه سلامت جامعه، به نوعی در دستان ماما است و از وظایف مهم ماما، سلامت مادر و فرزند است و به نوعی سلامت جامعه است.

سیدمهدی احمدی، سلامت بانوان را زمینه‌ساز سلامت جامعه دانست و افزود: در جامعه‌ای که به سلامت بانوان پرداخته شود، سلامت آحاد جامعه تضمین شده است و لذا باید بیش از همیشه در این بخش کار و تلاش شود.

وی گفت: تلاش ماما در کنار پزشکان امروزه بر کسی پوشیده نیست و باید قدردان این تلاش‌ها برای افزایش سلامت مادران و فرزندان بود.

44 ماما در شهرستان نکا فعال هستند که از این تعداد،  ۲۷ نفر ماما در روستا و ۱۷ نفر در سطح شهر فعالیت دارند.

به گزارش فارس، زایمان یک امر فیزیولوژی و طبیعی است که دارای مراحل مختلف مراقبت قبل، حین و بعد از بارداری و زایمان است که باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان و یا مامای باتجربه، با دقت مدیریت شود و در این بین، توجه به نقش ماما در این مراقبت مسأله مهم و حساسی است که نباید از نظر دور نگه داشته شود و امید است که در کنار توجه به نقش ماما، این فرشتگان مهربانی به جایگاه حقیقی خود برسند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها