رئیس جمعیت هلال احمر اردکان خبر داد:

پوشش بیش از هزار خانواده شهرستان اردکان در طرح ملی خادم هلال احمر/ برگزاری سه مانور تخصصی در هفته هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر اردکان گفت:در راستای اجرای طرح ملی خانواده آماده در مخاطرات بیش از هزار خانواده در شهرستان اردکان تحت پوشش طرح "خادم" قرار گرفتند.
کد خبر: ۹۰۱۵۳۶۷
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، جواد کمال آبادی در نشست خبری با خبرنگاران شهرستانضمنگرامیداشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گفت: این هفته فرصت خوبی است برای اینکه بتوانیم جمعیت هلال احمر و اهداف این مؤسسه بین المللی را بیشتر به مردم معرفی کنیم و همچنین گوشه ای از دستاوردها، فعالیت ها و برنامه هایی که در راستای اهداف بشر دوستانه جمعیت اجرا شده را بازگو کنیم و در معرض نمایش عموم قرار دهیم.جمعیت هلال احمر یک مؤسسه غیردولتی و عام المنفعه است و صرفاً با هدف خدمت به مردم آن هم از نوع خدمت بدون چشم داشت چه در شرایط عادی و چه در زمان بروز حوادث فعالیت می کند.
وی افزود: جمعیت هلال احمر شهرستان اردکان قدمت طولانی دارد و از ابتدا تا به امروز منشاء خیر و اثر در این شهرستان بوده است. در حال حاضر نیز تلاش شده است که با استفاده از پتانسیل و توان همه اعضا و داوطلبانی که به عضویت جمعیت در آمده اند برنامه ها را به پیش ببرد زیرا بیشترین توان جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر بر دوش داوطلبان است که اگر این افراد نباشندیقیناً جمعیت معنای مطلوبی پیدا نمی کند و در انجام امور نیز درجا خواهد زد.
رئیس جمعیت هلال احمر اردکان گفت: در شهرستان اردکان اسامی بیش از 930 نفر داوطلب در سامانه داوطلبی هلال احمر به ثبت رسیده است و همیشه درب هلال احمر برای عضویت هرکسی که در خودش توانمندی را می بیند و داوطلب است که این توانمندی را در اختیار یک نیازمند قرار دهد باز است و ما برای اینکه زمینه این خدمت را فراهم کنیم آمادگی داریم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر سه پایگاه امدادی ثابت امامزاده سید نورالدین احمد (ع)، شهید احمدی روشن خرانق و غزال سیاهکوه در محورهای اصلی مواصلاتی شهرستان اردکان استقرار یافته است که بصورت شبانه روزی حوادث جاده ای را در این محورها پوشش می دهند و صرفاً حضور هلال احمر در جاده ها بخاطر آرامش مردم در سفر و کاهش بار خسارات و حوادث جاده ای است. بیشترین حجم کار این پایگاه ها نیز بر دوش داوطلبان است که ماهیانه 270 نفر روز داوطلبان در این پایگاه ها حضور دارند. با توجه به بعد مسافت پایگاه خرانق تا پایگاه مسجد شکر در طبس، اقدامات اولیه برای احداث چهارمین پایگاه امداد جاده ای در روستای رباط پشت بادام صورت گرفته است.
کمال آبادی گفت: محور فعالیت های هلال احمر بر موضوع آموزش قرار دارد زیرا اعتقاد داریم که آموزش به جامعه می تواند به روند افزایش و ارتقای سلامت مردم بخصوص در زمان بروز حوادث احتمالی کمک کند. در این هفته برنامه های خاصی برای آموزش مردم در نظر گرفته شده است که در طول سال نیز ادامه خواهد داشت. در نشستی که با اعضای شورای شهر اردکان برگزار شد آمادگی خود را برای آموزش شهروندان و ارتقای فرهنگ شهروندی و آموزش محله به محله در زمینه کمک های اولیه اعلام کردیم تا بتوانیم مردم را در مورد حوادث پیرامون خود مانند احیای قلبی ریوی، مسمومیت ها و خفگی ها آموزش دهیم تا شهری با شهروندادن دارای سواد امدادی بالا داشته باشیم و شعار "در هر خانواده یک امدادگر" هلال احمر را محقق کنیم. شورای شهر نیز از این طرح استقبال کرد و مقرر شد که در قالب یک تفاهم نامه همکاری به امضای هلال احمر و شهرداری برسد.
وی افزود: در دوسال گذشته طرح ملی خانواده آماده در مخاطرات با عنوان "خادم" در شهرستان اردکان اجرا شده است که با مراجعه به درب منازل مردم برای آموزش آنها و ترغیب خانواده ها برای آموزش کمک های اولیه اقدامات لازم صورت می گیرد. این طرح توسط تسهیل گران که از قبل آموزش های لازم را فرا گرفته اند اجرا شده است و تا کنون بیش از هزار خانواده در شهرستان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.
این مقام مسئول گفت: دوره آموزش کمک های اولیه ویژه اقشار مختلف مردم در طول سال نیز برگزار می شود و با توجه به صنعتی بودن شهرستان و اینکه کارگران با حوادث کارگاهی و صنعتی روبرو هستند دو دوره آموزش کمک های اولیه ویژه کارگران و مهندسان صنایع در هفته هلال احمر شروع شده است که مورد استقبال بسیار خوب شرکت چادرملو و کارخانجات شیشه اردکان قرار گرفته است.
وی گفت: کارگاه های آموزشی مانند مهارت های زندگی، مهارت های پیش از ازدواج و هنر شاد زیستن ویژه اعضا و داوطلبان نیز در طول هفته هلال احمر برگزار می شود.
کمال آبادی اظهار داشت: در هفته هلال احمر به منظور نمایش توان امدادی اعضای هلال احمر و در راستای حفظ آمادگی و برای نزدیک کردن آنها به شرایط واقعی حادثه سه مانور تخصصی امدادی تخلیه و اسکان اضطراری، کمک های اولیه در حوادث و مانور نجات از ارتفاع با حضور امدادگران و نجاتگران برگزار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان اردکان افزود: تیم تخصصی نجات در کوهستان با حضور در نقاط مختلف در حوزه استحفاظی شهرستان و با استفاده از نقشه های توپولوژی، اقدام به ثبت مختصات جغرافیایی نقاط خطر ساز و حادثه خیز کوهستان نموده است و اولین مرحله از این طرح در منطقه سیاهکوه انجام شد که در زمان بروز حوادث احتمالی سریعتر بتوانیم به منطقه برسیم و فرآیند شناسایی منطقه از پروسه امداد و نجات حذف شود تا با سرعت بیشتری بتوانیم عملیات نجات را انجام دهیم. این طرح در دیگر مناطق شهرستان نیز اجرا خواهد شد تا بصورت یک بانک اطلاعاتی در زمان مورد نیاز در دسترس باشد.
رئیس جمعیت هلال احمر اردکان گفت: در راستای نهادینه شدن آموزش های امدادی برای نوجوانان طرح ملی دانش آموز آماده در روزهای سخت با عنوان "دادرس" نیز برای ششمین سال متوالی با همکاری آموزش و پرورش در مدارس در حال اجرا است که خوشبختانه در سال گذشته 770 نفر از دانش آموزان پایه ششم در طرح دادرس شرکت کردند.
وی در پایان با بیان این نکته که عیادت از بیماران و دلجویی از سالمندان از جمله فعالیت های فرهنگی و بشر دوستانه جمعیت هلال احمر است که در طول سال توسط کانون غنچه های هلال و دانش آموزی انجام می شود به برنامه های هفته هلال احمر در شهرستان اردکان اشاره کرد و گفت: تجلیل از ایثارگران جمعیت هلال احمر، گردهمایی اعضای جوان جمعیت هلال احمر، بازدید اقشار مردم از پایگاه های امداد جاده ای، اهداء خون توسط اعضا، اعزام کاروان سلامت به روستاهای محروم شهرستان برای ویزیت رایگان و سنجش سلامت روستائیان و برگزاری مسابقات ورزشی ویژه اعضا از دیگر برنامه های هفته هلال احمر در شهرستان خواهد بود.
ارسال نظرات