گزارش مکتوب؛

پالایشگاه ستاره خلیج فارس نماد خودباوری جوانان ایرانی

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با 700هکتار وسعت یکی از بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با ظرفیت پالايش 360هزاربشكه در روز ميعانات گازي پارس جنوبي است.
کد خبر: ۹۰۱۵۵۲۱
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ,به نقل ازخبرگزاری صداوسیما مرکزخلیج فارس؛ «دیگرنمی توانیم نفس بکشیم .آلودگی هوا امان ما را بریده است .تعطیلی ادارات و مدارس هم جواب نمی دهد. می گویند سرب بنزین بیشترین سهم در ایجاد آلودگی دارد.»
اینها را عباس راننده تهرانی می گوید که آلودگی هوا او را به سرفه انداخته است.
شاید در ایجاد آلودگی هوا فاکتورهای زیادی دخیل باشد اما با کیفیت بودن بنزین هم ملاک است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزخلیج فارس، چند سالی است مسئولان کشوری مژده تولید بنزین با کیفیت در داخل کشور و رسیدن به خودکفایی داده اند.
مژده ای که در پالایشگاهی در جنوب ایران؛در 25کیلومتری بندرعباس به نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس محقق شده است.
این پالایشگاه با 700هکتار وسعت یکی از بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با ظرفیت پالايش 360هزاربشكه در روز ميعانات گازي پارس جنوبي است.
رسیدن به این ظرفیت در سه مرحله120 هزار بشکه ای در نظر گرفته شده  است آن هم در پالایشگاهی که نماد بارز اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی است.

گزارش مکتوب؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس نماد خودباوری جوانان ایرانیبهره برداری این پالایشگاه از آن جهت اهمیت دارد که ایران خود بنزین باکیفیت تولید و مصرف می کند و مازادش را به خارج کشور صادر می کند.
محمدعلی دادور مدیر عامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس می گوید:توليد محصولات مطابق استانداردهاي كيفي اروپا،ايجاد ارزش افزوده بيشتر بر ميعانات گازي توليدي در پالايشگاه هاي گازي پارس جنوبي،جلوگيري از صادرات مواد خام و تبديل آن به فرآورده هاي با ارزش تر و اشتغالزايي بيشتر در كشور از اهداف اجرای این طرح بزرگ اقتصادی است.
عملیات ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت از بهمن 85 آغاز شد.
این پالایشگاه دارای واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، نفت سفید و نفت گاز است که با هدف تولید بنزین ، گازوئیل ، گاز مایع و سوخت جت ساخته شده است.
گزارش مکتوب؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس نماد خودباوری جوانان ایرانی
اکنون متخصصان و کارگران این پالایشگاه که روزها و شب های زیادی را برای رسیدن به خودکفایی کارکرده و عرق ریخته اند منتظر حضور رئیس جمهور برای بهره برداری مرحله دوم این پالایشگاه و نمایش توانایی خود به جهان هستند.
مدیر عامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس می گوید: با بهره برداری از مرحله دوم، تولید بنزین یورو 5 در این پالایشگاه به 22 میلیون لیتر می رسد و روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت پالایشگاه اضافه می شود.
محمد علی دادور می افزاید: با راه اندازی این واحد و واحدهای تولید بنزین ،کشور در تولید بنزین خودکفا می شود و زمینه برای صادرات بنزین در نیمه دوم امسال فراهم می شود.
وی می گوید:در این مقطع 12 میلیون لیتر نفتای شیرین ، 4 میلیون لیتر نفت و گاز و 700 هزار لیتر گاز مایع به سبد سوخت کشور اضافه می شود.
مدیر عامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس می افزاید: اکنون تولید بنزین یورو ٤در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ١١میلیون لیتردر روز است که تا پایان سال به ٢٨میلیون لیتر می رسد.
دادور می گوید:تمام مراحل این پالایشگاه به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است.
وی می افزاید:خوراک مصرفی پالایشگاه اکنون روزانه صد و بیست هزار بشکه میعانات گازی است که از عسلویه با یک خط انتقال تامین می شود و در ظرفیت نهایی این خط انتقال ظرفیت انتقال تا 800 هزار بشکه نیز دارد.
گزارش مکتوب؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس نماد خودباوری جوانان ایرانیمدیر عامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس می گوید: آب مصرفی پالایشگاه نیز از سایت ده هکتاری پالایشگاه در ساحل خلیج فارس تامین می شود که روزانه بیش از 12 هزار متر مکعب آب شیرین شده مصرف می شود و پساب ایجاد شده نیز با رعایت استانداردهای محیط زیست به دریا باز می گردد.
وزیر نفت هم می گوید: با بهره برداری کامل و پایان مرحله سوم این پالایشگاه ، کشور از واردات بنزین بی نیاز می‌شود.
بیژن نامدار زنگنه می افزاید: با ظرفیت تولید روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ مجموع در این پالایشگاه، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
وی می گوید:با این تولید علاوه بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.
مدیر عامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از کیفیت محصولات این پالایشگاه می گوید:استاندارد محصولات تولیدی این پالایشگاه در مرکز نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت تایید شده و در برخی شاخص ها بنزین تولیدی ستاره خلیج فارس، استاندارد بالاتر از یورو پنج نیز کسب کرده است.
احمدخیره مشاور عمليات پالايشگاه ستاره خليج فارس می گوید:بنزين توليدي در اين پالايشگاه با اکتان بالاي 91 و بنزن زير يک درصد است که سازگاري زيادي با محيط زيست دارد.
گزارش مکتوب؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس نماد خودباوری جوانان ایرانیگرچه از زمان آغاز ساخت تا بهره برداری 11 سال زمان گذشت اما اکنون همه دست ها و همت ها برای بهره برداری سریع این پالایشگاه که نماد اقتصاد مقاومتی است گره خورده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اردیبهشت پارسال در مراسم بهره برداری ازمرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفته بود: بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک فتح المبین دیگر است.
سردار عبادالله عبدالهی افزود:بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس نشانه پیروزی بزرگ بر شایعات و تحریم ها است.
وی با اشاره به اینکه دشمنان امروز از بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس ناراحت هستند، گفت: این پالایشگاه با توان هشتاد و سه درصدی مهندسان داخلی ساخته شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: در مراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیش از ده هزار نیروی انسانی و متخصص داخلی فعالیت داشتند.
توان جوانان ایرانی موجب شده است تا پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از ابتدای راه اندازی تاکنون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون لیتر بنزین تولیدی را به شبکه توزیع تحویل دهد.
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به تنهایی قادراست معادل66 درصد تولید کل پالایشگاههای کشور بنزین تولید کند.
با کامل شدن پالايشگاه تا پایان سال 97 ، ايران علاوه بر خودکفايي در بنزين ، صادر کننده حدود 25 ميليون ليتر بنزين خواهد شد .
نویسنده :سمانه فلاح کاظمی
ارسال نظرات