سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با بسیج

اتمام برجام با خروج ترامپ از آن/ برگشت 80درصد تحریم ها به کشور

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: خروج آمریکا از برجام ازنظر ما پایان برجام است چون 80 درصد تحریم‌های قبل از برجام علیه ایران تحریم‌های ثانویه بوده است و با خروج آمریکا، تحریم‌های 80 درصدی مجدداً به کشور برمی‌گردد.
کد خبر: ۹۰۱۶۹۴۹
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

سید حسین نقوی حسینی امروز در گفت و گو با خبرنگار بسیج در رشت با اشاره به موضوع برجام و خروج یک‌طرفه ترامپ در آن اظهار کرد: توافق برجام به دنیا ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران اهل منطق، مذاکره و پایبند به معاهدات بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه آژانس انرژی اتمی در گزارش 11 بندی خود پایبندی همه جانبه ایران در برجام را تائید کرده افزود: دبیر کل آژانس انرژی اتمی دو روز قبل از خروج ترامپ از برجام نیز پایبندی ایران به برجام را طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه مرجع رسمی تائید کننده برجام نیز آژانس انرژی اتمی است گفت: جز سازمان انرژی اتمی مرکز راستی آزمایی دیگری برای بررسی پایبندی طرفین در برجام در دنیا وجود ندارد.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روی دیگر برجام اثبات غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکا است خاطرنشان کرد: برجام علاوه بر حقانیت جمهوری اسلامی و صلح‌طلبی، غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکا را نشان داد و به دنیا ثابت کرد که آمریکا هیچ‌گاه اهل مذاکره، گفت‌وگو، منطق نیست و به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت با اشاره به حرکت خلاف جهت آمریکا در مواضع و ابعاد بین‌المللی برجام بیان کرد: خروج آمریکا از برجام ازنظر ما پایان برجام است چون 80 درصد تحریم‌های قبل از برجام علیه ایران تحریم‌های ثانویه بوده است و با خروج آمریکا، تحریم‌های 80 درصدی مجدداً به کشور برمی‌گردد.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه برای 20 درصد تحریم‌های باقی‌مانده نیز ترامپ دستورهای جدیدی صادر کرده گفت: با توجه به خروج ترامپ می‌توان ادعا کرد که تمامی تحریم‌های علیه ایران که درگذشته به‌صورت تعلیق درآمده بود مجدداً به کشور بازگشته است.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام شرط‌هایی را برای ادامه برقراری برجام عنوان کرد و افزود: اگر دولت قصد دارد تا برجام را با کشورهای باقی‌مانده ادامه دهد باید به دنبال تضمین‌های لازم از سوی آن‌ها برای جبران خسارت‌ها باشد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرصت دوباره به دولت برای مذاکره در قالب چارچوب‌های گذشته را داده خاطرنشان کرد: متأسفانه مقام معظم رهبری بااینکه چارچوب‌های لازم را برای مذاکره با گروه 1+5 مشخص کرده بود دولت در راستای آن حرکت نکرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بندهای نه‌گانه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به دولت به‌منظور تدوین برنامه جامع اقدام مشترک تصریح کرد: مقام معظم رهبری دربندهای نه‌گانه خود به دولت تاکید فرموده بودند که دولت باید گام‌به‌گام تعهدات را انجام بدهند درحالی‌که ایران در برجام یک‌طرفه تمامی تعهدات را انجام داده است.

عضو فراکسیون رهروان ولایت با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص گرفتن تضمین‌ها در تدوین برجام بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که طرفین برجام باید ضمانت‌های مکتوب در رابطه با برجام ارائه کنند درحالی‌که ضمنانت های لازم گرفته نشده است.

نقوی حسینی با بیان اینکه طبق قوانین بین‌المللی در معاهدات بین‌المللی با خروج یک عضو اصل آن از بین نمی‌رود خاطرنشان کرد: برجام هنوز با اعضای فعلی استقرار دارد گرچه طبق کمیسیون ویژه برجام با پایبندی یک‌طرفه ایران، ادامه آن ممکن نیست.

وی با انتقاد از هیئت نظارت بر برجام و درست عمل نکردن این هیئت در نظارت بر روند برجام گفت: چون بیشتر اعضای عضو هیئت نظارت بر برجام دولتی هستند در مقابل نخستین نقض عهدهای برجام از سوی طرفین برخورد لازم صورت نگرفت.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای برجام در 26 دی‌ماه 94 و اعمال تحریم 11 شخصیت ایرانی در فردای آن روز تصریح کرد: اگر هیئت نظارت بر برجام در همان روزهای نخست حساسیت نشان می‌داد و برخورد قاطع و درستی به این اندازه که اجرای برجام را متوقف می‌کرد هیچ‌گاه وضعیت برجام به این نقطه ختم نمی‌شد.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدای اجرای برجام تاکنون آمریکا 20 بار آن را نقض کرده افزود: متأسفانه هیئت نظارت بر برجام در طول این دو سال برخورد جدی‌ای در این رابطه از خود نشان نداده و اکنون نیز انتظار می‌رود با انتشار بیانیه و یا اعلام موضع وضعیت برجام را در افکار عمومی مشخص کند.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام یکی از اشکالات دولت یازدهم و دوازدهم را برخلاف ادعایش عدم شفافیت و چرخش آزاد اطلاعات دانست و تصریح کرد: متأسفانه دولت اکثر مذاکرات، مناقصات و گفت‌وگوهای مهم را از مردم و حتی از نمایندگان مجلس پنهان نگه می‌دارد.

نقوی حسنی با اشاره به انعقاد قراردادهای محرمانه دولت با توتال، FATF، برجام و غیره بیان کرد: در خصوص برجام بارها ما به‌عنوان اعضای کمیسیون امنیت ملی از وزیر امور خارجه خواسته‌ایم تا پیوست‌های مبهم مذاکرات را برای ما تبیین کند اما صراحتاً اعلام می‌کنند که این نوع مذاکرات محرمانه است.

وی در تبیین نوع نظارت مجلس بر عملکرد دولت درزمینه مذاکرات محرمانه خاطرنشان کرد: مجلس نه از مذاکرات محرمانه دستگاه دیپلماسی چیزی می‌داند و نه می‌تواند نسبت به آن‌ها نظارت داشته باشد و در این خصوص ابزاری جز استیضاح وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات