تهدید پنهان برای بیکاری یزدی‌ها؛

عواملی که یزد را به سومین استان مهاجرپذیر کشور تبدیل کرد

استان‌های مهاجرپذیر از میزان بیکاری کمتری در مقایسه با استان‌های مهاجرفرست برخوردارند؛ اما بعید نیست که با گذشت زمان همین مسئله مهاجرت موجب شود تا بیکاری در این استان‌ها نیز فراگیر شود.
کد خبر: ۹۰۱۷۰۸۷
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ استان یزد از جمله استان‌هایی است که آمار بسیار بالایی در جزب مهاجر دارد. به طوری که یزد در کنار تهران و البرز جز سه استان اول مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود.

عوامل مختلفی مانند جست وجو برای شغل مناسب و همچنین مسکن بهتر از دلایلی است که موجب می‌شود افراد به استان‌های دیگر مهاجرت کنند. در واقع می‌توان گفت: زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال در بین استان‌های مهاجرپذیر بیشتر است.

بدیهی است استان‌های مهاجرپذیر از میزان بیکاری کمتری در مقایسه با استان‌های مهاجرفرست برخوردارند؛ اما بعید نیست که با گذشت زمان همین مسئله مهاجرت موجب شود تا بیکاری در این استان‌ها نیز فراگیر شود.



در همین ارتباط یک عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به خبرنگار یزدرسا گفت: برخی از ویژگی‌ها و شرایط خاصی که استان یزد از آن برخودار است، موجب شده تا این استان به استانی مهاجرپذیر تبدیل شود.

دکتر اکبر غفوری افزود: از جمله ویژگی‌های استان یزد می‌توان به موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد یعنی استانی در مرکز ایران که موجب شده تا همه استان‌ها به آن دسترسی داشته باشند و حضور در آن نسبتا آسان باشد به طوری که بسیاری از راه‌های ریلی زمینی و هوایی به یزد ختم می‌شود.

وی اظهار داشت: مسئله دیگر امینت نسبتا خوب شهر و استان یزد است، این در حالی است که خوشنامی مردم یزد هم در همه ایران زبان‌زد است. از سوی دیگر حسن سابقه یزد در طول تاریخ قابل اهمیت است به‌طوری‌که یزد به‌عنوان شهر دارالعم و دارالعباده و حسینیه ایران شناخته می‌شود.

استاد دانشگاه یزد اضافه کرد: وجود مراکز صنعتی فراوان در یزد از دیگر ویژگی‌هایی است که این استان را مورد توجه قرار داده است. اگر در گذشته کارخانه‌های شهربافی و ریسندگی در یزد زبان‌زد خاص و عام بود، امروزه کارخانه‌های کاشی، آجر، فولاد، نساجی و امثالهم نیز در یزد فعال است.

غفوری خاطرنشان کرد: این عوامل موجب شده تا نیرو‌های طالب کار از دیگر نقاط کشور به یزد مهاجرت کنند و امروز استان یزد یکی از استان‌های مهاجرپذیر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه حتی اتباع دیگر کشور‌ها هم در یزد حضور دارند، تصریح کرد: حضور مهاجران به یزد از یک طرف نقطه قوت محسوب می‌شود، چون موجب توسعه مراکز صنعتی می‌شود. اما از طرف دیگر موجب می‌شود که بخشی از فرصت‌های شغلی در یزد گرفته شود. تا جایی که برخی‌ها معتقدند مشکل استان یزد مشکل بیکاری نیست چرا که اگر بیکاری بود امروزه نبایستی استان یزد شاهد حضور بیش از ۱۰۰ هزار نیرو‌های غیریزدی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به نقش شیوه آموزش در مزاکر آموزش عالی در ایجاد بیکاری هم اشاره کرد و اظهار داشت: به تعبیر برخی‌ها، امروز مشکل نوع کار است یعنی در واقع تدریس در دانشگاه‌های ما به گونه‌ای نیست که افراد را مهارت‌پذیر و کارآموز تربیت کند بلکه تعلیم و تربیت در مدارس و دانشگاه‌ها افراد را در مسیری سوق می‌دهد که بیشتر به دنبال کار اداری باشند.

غفوری گفت: این مشکل در یزد شاید بیشتر از جا‌های دیگر به چشم بیاید چرا که یکی از محور‌های توسعه استان یزد توسعه آموزش عالی و دانشگاه‌ها است، لذا می‌طلبد که در این رابطه متون آموزشی در دانشگاه‌ها تا حدی در راستای تربیت دانشجوبان به عنوان نیرو‌های کارفرآین و مهارت‌پذیر باشد. از سوی دیکر می‌طلبد که متون دبیرستان نیز به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را با فرهنگ کار و مهارت‌های مختلف آشنا کند.
ارسال نظرات