هورامان در چند قدمی ثبت جهانی

هفته گذشته شورای معرفی پرونده‌ها در سازمان میراث فرهنگی کشور تشکیل و پرونده این منطقه تایید و به‌عنوان پرونده اصلی برای سال ۲۰۱۹ صددرصد معرفی می‌شود.
کد خبر: ۹۰۱۹۸۳۴
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، با اشاره به ظرفیت‌ها، منابع طبیعی بکر و مناظر زیبا منطقه اورامان اظهار داشت: پرونده «ثبت جهانی اورامان» از خردادماه سال گذشته آغاز و مطالعات آن به اتمام رسیده است.

سیدمحسن علوی با اشاره به بازدید هفته گذشته معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از مناطق ژاورود و اورامان افزود: در این سفر ظرفیت‌ها و پتانسیل منطقه اورامان برای جهانی شدن از نزدیک مشاهده شد.

وی گفت: در سال گذشته در بخش‌های مختلفی همچون معماری، نقشه‌برداری سه بعدی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، مردم‌شناسی و باستان‌شناسی منطقه اورامان برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه مردم ۷۶ روستای استان اورامی زبان هستند، تصریح کرد: ۲۲ روستای منطقه اورامان در استان کرمانشاه و برخی از روستا‌ها نیز در خاک کشور عراق واقع شده و به این دلیل «ثبت جهانی اورامان» با تاخیر مواجه شد.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه به‌دلیل تاخیر در انجام کار‌های پرونده مناطق اورامان کرمانشاه، پرونده «ثبت جهانی اورامان» برای سال ۲۰۱۸ مطرح نشد، اما در هفته قبل شورای معرفی پرونده‌ها در سازمان میراث فرهنگی کشور تشکیل و پرونده این منطقه تایید و به‌عنوان پرونده اصلی برای سال ۲۰۱۹ صددرصد معرفی می‌شود.

علوی افزود: به‌صورت مرتب پیگیر «ثبت جهانی اورامان» هستیم و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته به همین دلیل از آن به‌عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیهٔ اورامان یاد می‌کرده‌اند، به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معماری، موقعیت چشمه‌های پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از دوره‌های گذشته است، پوشاک کردی آمیزه‌ای از رنگ و نقش است، لباس مردم اورامانات کردی است، پیش از ورود پارچه و کفش‌های خارجی و سایر منسوجات داخلی به استان کردستان، بیشتر پارچه‌ها و پای‌افزار مورد نیاز آن‌ها توسط بافندگان و دوزندگان محلی بافته و ساخته می‌شده است.

از چند سال گذشته ثبت جهانی اورامان مطرح شده و تاکنون تلاش‌های زیادی نیز برای جهانی‌شدن آن انجام شده است.

انتهای پیام/۷۷۷۲۷
ارسال نظرات