خبرهای داغ:

روحانی نستوهی که محبوب مردم آذربایجان بود

حجت الاسلام غلامرضا حسنی معروف به ملاحسنی یکی از روحانیان مبارز آذربایجان و از رهبران فکری مردم این خطه طی دهه های گذشته بوده است؛ مجاهد نستوهی که مقبولیت و پایگاه اجتماعی وی زبانزد خاص و عام است.
کد خبر: ۹۰۲۰۲۶۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج وی از آغاز دوران بلوغ تا سالمندی حتی یک روز هم غیرمسلح نبوده و دفاع از مردم، پیگیری مطالبه های مردمی و دعوت از مردم برای عمل به دستورات اسلام را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده بود.
زندگی، فعالیت ها و مبارزه های ملاحسنی را از هر سو که بنگرید به مردم، امنیت مردم، زندگی مسالمت آمیز مردم، وحدت مردم و اصطلاح های مرکب با واژه ارزشمند ' مردم ' خواهید رسید.
وی در زمان اشغال آذربایجان توسط ایادی حزب دموکرات و توده، با گروهی از مردم به جنگ با آنان برخاست، در ایام رژیم ستم‏شاهی پهلوی به پشتوانه گروه مسلحی که تشکیل داده بود با مزدوران شاه و ساواک درگیر شد.
حجت الاسلام حسنی در خطه‏ ی آذربایجان شخصیت منحصر به فردی است؛ او از اوایل دهه‏ ی 40 نماز جمعه را در زادگاه خود با حضور مردم اقامه کرد و در پوشش این مراسم عبادی، مبارزات سیاسی - انقلابی خود را سازماندهی و تسری بخشید.
پس از پیروزی انقلاب، استان آذربایجان و کردستان را که مورد تاخت و تاز گروه‏هایی چون حزب دموکرات، کومله و خلق مسلمان قرار گرفته بود، به پشتوانه پایگاه مردمی اش نجات داد.
وی با بسیج مردم بر ضد تجزیه طلبان، یک تنه در برابر همه‏ ی آنان ایستاد و به همین سبب مورد حسد و کینه‏ ی دشمن واقع شد و چند بار نیز ترور گردید اما از همه‏ ی آنان جان سالم بدر برد.
دشمن که از وی دست‏بردار نبود، در یک اقدام هماهنگ و جدی از طریق روزنامه‏ های زنجیره‏ای به ترور شخصیت او دست زد، تا جایی که در شبکه‏ ی اینترنت یک سایت ویژه به این امر اختصاص داد.
گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری بسیج با مردم و مسوولانی که در آیین تشییع و خاکسپاری حجت الاسلام حسنی حضور داشتند، بیش از پیش پایگاه اجتماعی این روحانی مبارز در آذربایجان غربی را به اثبات می رساند.
علی رزازی به عنوان یکی از جوانان نسل چهارم انقلاب در باره این روحانی نستوه گفت: حجت الاسلام حسنی محور اصلی ادبیات مقاومت و پایداری در تمامی شهرهای آذربایجان غربی بودند.
وی بیان کرد: جوانان امروزی درس های مقاومت و مبارزه را از مرحوم حجت الاسلام حسنی و درس های ایمان و قرآن را از طریق حجت الاسلام قریشی و پدر ایشان می آموزند.
رزازی اضافه کرد: وی به تعابیری مجاهد نستوه و مبارزی خستگی ناپذیر بود که همواره در راستای پیشبرد اهداف نظام اسلامی در صف مقدم بود و مردم را به دنبال خود داشت.
وی گفت: مردم ارومیه و آذربایجان غربی مجاهدت های وی را از پیش از انقلاب تاکنون به خاطر دارند و آن را به جوانان منتقل خواهند کرد.
علیرضا رادفر، معاون سیاسی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی نیز درباره پایگاه اجتماعی حجت الاسلام حسنی و رشادت های این روحانی مبارز گفت: ایشان علاوه بر تلاش در امور دینی و نشر معارف اسلامی در سنگرهای انقلاب به ویژه در سال های دفاع مقدس و در مبارزه با دشمنان نیز حضور چشمگیر داشتند و در نزد همگان مورد احترام و عنایت بودند.
وی بیان کرد: همواره حرکت وی در راستای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در ارومیه و استان به عنوان حرکت های محوری با پشتوانه مردمی در جریان های انقلاب مطرح بود.
وی اضافه کرد: مرحوم حجت الاسلام حسنی نقش مهمی در راهبری و هدایت مردم به عنوان یک روحانی داشت و در هشت سال دوران دفاع مقدس و در درگیری های منطقه ای با مدیریت و رهمنودهایش به صورت عملی در امنیت منطقه و انقلاب بسیار تاثیر گذار شد.
رادفر، حجت الاسلام حسنی را از نشانه غیرت آذربایجان دانست و افزود: شهید باکری تبلور غیرت آذربایجان است و حجت الاسلام حسنی نیز مبارزی در زمره این مبارزان انقلاب بود که گروه های مختلف سیاسی برای وی جایگاه خاصی قایل بودند.
وی بیان کرد: این روحانی مبارز همواره اسوه ای برای جامعه انقلابی آذربایجان غربی در پایداری و مبارزه علیه توطئه گران باقی خواهد ماند.
رضا حسینی نیز گفت: حجت الاسلام حسنی بخشی از تاریخ قرن اخیر آذربایجان بوده و در نیم قرن اخیر از افراد تاثیر گذار و موقعیت شناس منطقه بوده است.
وی بیان کرد: وی مجاهدی نستوه بود که در عرصه ها و موقعیت های مختلف عشق و علاقه خود را به انقلاب، نظام، مملکت و مردم استان به نمایش گذاشت.
وی با اشاره به شرایط دوران انقلاب و رشادت های وی در آن دوران اضافه کرد: وقتی که انقلاب دوران رشد و پرتلاطم خود را طی می کرد و توطئه های مختلف دشمن از هر سویی بر کشور وارد می شد حجت الاسلام حسنی احساس مسئولیت کرده و با شناخت خود از منطقه اقدامات ماندگاری را به پشتوانه مردم به ثبت رسانید.
وی گفت: امروز همه شهروندان آذربایجان غربی قدردان زحمت های ایشان هستند و در عزای ایشان به سوگ نشسته اند.
نسرین محمود زاده  نیز که جزو شرکت کنندگان در آیین تشییع پیکر حجت الاسلام حسنی بود در این باره  گفت: این اتفاق ضایعه ای بزرگ برای مردم آذربایجان غربی است زیرا یک سرمایه عظیم معنوی را از دست دادند.
وی با بیان اینکه ایشان دارای نشان افتخار بودند، افزود: اغلب مردم کشورهای همسایه نیز با رشادت ها و مقاومت های وی در طول عمر انقلاب آشنا هستند.
وی اضافه کرد: حجت الاسلام حسنی یک میراث معنوی برای آذربایجان غربی است و مادران این خطه لازم است تا فرزندانی مانند ایشان را برای آینده انقلاب اسلامی تربیت کنند تا الگویی اسوه برای دفاع از انقلاب و آرمان های جامعه اسلامی باشد.
محمود زاده ادامه داد: مجاهدت های مستمر و همه جانبه آن مرحوم در طول سال های متمادی در سنگرهای مختلف تکرارنشدنی است.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با صدور پیامیرحلت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی را تسلیت گفت.
در پیام سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری آمده است: در گذشت روحانی وارسته، مجاهد و فداکار ‌حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی را به مقام معظم رهبری( مدظله العالی)، بیت محترم آن مرحوم، روحانیت معزز و آحاد مردم انقلابی و ولایتمدار ارومیه و آذربایجان غربی تسلیت عرض می نمایم.
فرمانده کل سپاه در این پیام افزود: بی گمان نقش کم نظیر وی به عنوان روحانی بصیر و انقلابی در بسیاری از میادین مجاهدت در قبل و بعد از انقلاب، در دفاع مقدس و ایستادگی مقتدرانه در مقابله با ضد انقلاب و نیز سنگر خطابه پرصلابت و دشمن شکن نماز جمعه در صیانت از نظام و پاسداری از آرمان های متعالی اسلام همواره در بین مجاهدان و خدمت گزاران صدیق در تاریخ انقلاب اسلامی همچون نگینی برجسته و درخشان خواهد ماند.
مرحوم حجت الاسلام غلامرضا حسنی شامگاه دوشنبه، 31 اردیبهشت سال جاری در 91 سالگی دار فانی را وداع گفت.
وی نماینده پیشین ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و قبل از آن نماینده مردم این شهر در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود.
 
طاهره نویدآرین
ارسال نظرات