جوکار

اعتبارات خط دوم انتقال آب به یزد کاهش یافت؟!

کد خبر: ۹۰۲۰۴۵۰
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج یزد، محمد صالح جوکار نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج یزد، در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه انتقال آب به استان گفت: پروژه انتقال خط دوم آب به استان یزد از سال ۸۷ در برنامه پنجم توسعه مصوب و در قانون بودجه نیز دیده شد و بر اساس برنامه ریزی‌هایی که در گذشته صورت گرفته بود پایان اتمام پروژه انتقال آب به یزد سال ۱۳۹۹ در نظر گرفته شده بود.
جوکار افزود: براساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه مقرر شد دولت هرسال مبلغی را به پروژه تزریق کند که در برنامه ششم و در سال ۹۶ اعتبار ۱۲ میلیاردتومانی و در بودجه ۹۷ هم ۶ میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافت.
جوکار خاطر نشان کرد: با روند نزولی تخصیص اعتبار به پروژه به نظر می‌رسد نمی‌توان انتظار داشت تا پروژه در موعد مقرر به اتمام برسد.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس نهم با اشاره به اینکه تنها ۵۰ کیلومتر از خط انتقالی آب بهشت آباد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: این مسیر از یزدآغاز شده و پس از رسیدن به عقدا با ایجاد زاویه‌ای از خط اول جدا شده و به سمت بهشت آباد می‌رود که با توجه به حوادث اخیری که برای خط اول به وجود آمد مسیری دیگری پیشنهاد شد.
جوکار تصریح کرد: پیشنهاد جدیدانتقال آب از رودخانه و سد خرسان است که اگر بخواهیم این طرح را عملیاتی کنیم با توجه به محل حوزه آبگیری، تصفیه، پمپاژ‌های مسیر، شبکه برق و منابع ذخیره آب به ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به شرایط فعلی مالی دولت این اعتبار باید از طریق تسهیلات از صندوق توسعه ملی یا فاینانس توسط سرمایه گذاری خارجی تامین شود که با بهره برداری از این مسیر می‌توان زمینه تامین سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به استان فراهم شود.
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه احداث خط دوم انتقال آب نیازمند تعاملات لازم بین دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس، مسئولان استان، وزارت نیرو و بانک مرکزی است خاطر نشان کرد: به دلیل وضعیت بحران آب در کشور و با توجه به تهدید چندین باره خط اول استان مسیر لوله گذاری خط دوم باید به گونه‌ای طراحی شود که از یک سو با کمترین میزان تهدید و خطر روبرو باشد و از سوی دیگر با در نظر گرفتن تونل ها، پستی و بلندی‌ها و فشار آب کمترین هزینه را برای استان در پی داشته باشد.
ارسال نظرات