مازندران به زیر ساخت هنری قوی نیازمند است

غرب مازندران به ویژه نوشهر و چالوس نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری قوی‌تری دارد، موزه گالری « دی دی DD » در محمودآباد بزرگ‌ترین موزه گالری هنرهای تجسمی استان است و من نمایشگاهی با همکاری دو دانشگاه علمی کاربردی و مارلیک نوشهر و آثار اساتید و هنرمندان نوشهر و چالوس را در بهمن ماه ۹۶ آنجا برگزار کردم که بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفت.
کد خبر: ۹۰۲۱۹۹۵
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، در هنر امروز جایگاه مخاطب هنری در تولید آثار هنری بیش از پیش اهمیت یافته است. هنرمند برای بقای خویش در دنیای هزار توی هنری نیاز به مخاطب دارد تا اندیشه و مهارت خویش را محک بزند. نگارخانه پنج در راستای هم‌نشینی و پیوند میان هنرمند و مخاطب، حرکت می‌کند تا از یک سو هنرمند جایگاه واقعی خویش را بیابد و از سوی دیگر مخاطب را وادار به اندیشیدن کند.

افق نگارخانه‌ پنج  فراتر از این ارتباط گام بر می‌دارد زیرا از دل تعامل میان مخاطب و هنرمند، رویکردی نو به روند جریانات هنری حاضر و همین‌طور ایجاد انگیزه میان هنرجویان و هنرمندان مبتدی، بر می‌خیزد. از این رو امید می‌رود با این اندیشه و رویکردِ نگارخانه پنج، هنر منطقه، لابه‌لای روزمر‌ه‌گی‌ها و کم توجهی‌ها مسیر خود را پیدا کرده و آینده‌ای روشن‌ از قبل برای خود ترسیم کند. با خانم «مرجان الکایی» بانوی هنرمند تجسمی درباره انگیزه‌ها و اهدافش از احداث مجموعه‌ای مدرن و بسیار شیک در نوشهر و نیز دنیای هنرهای تجسمی گفت‌وگویی انجام شد که در زیر می‌خوانید.

وی در گفت‌وگویی اظهار کرد: من در ابتدا طراحی لباس خواندم و با هنر غریبه نبودم و سال‌ها در زمینه طراحی لباس کار و فعالیت کردم تا اینکه در جایی احساس کردم باید استراحت کنم و بنابراین نقاشی کردن را انتخاب کردم و این حس علاقه‌مندی به نقاشی از آنجا آغاز شد که در نگارخانه اداره ارشاد نوشهر و بزرگداشت هنرمند بزرگی به نام «نامی پِتگَر» با دیدن آثار ایشان به طرز عجیبی علاقه‌مند به فرا گرفتن این هنر پر رمز و راز شدم.

وی افزود: زمانی که وارد دنیای نقاشی و مشغول فراگیری آن شدم، شاید خودم هم متوجه نشدم که چگونه غرق دنیای زیبای هنری شدم و در ادامه تاریخ هنر را فرا گرفتم تا بتوانم درک بهتری از دنیای هنر به ویژه نقاشی را داشته باشم.

این بانوی هنرمند نوشهری بیان کرد: در گذر زمان با هنر «کاریکاتور» آشنا شدم و در جشنواره‌ای در کره جنوبی شرکت کردم که آثار ارسالی بنده به عنوان بهترین کارتون‌ها در کاتالوگ جشنواره به چاپ رسید و 2 سال به همین منوال فعالیت داشتم و آثارم را به جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای ایتالیا، فرانسه، ترکیه و کانادا فرستادم.

وی درباره احداث مجموعه نگارخانه «پنج» در نوشهر که شامل آموزشگاه، نگارخانه و کافه کتاب است، گفت: این مجموعه حاصل حدود پنج سال رفت و آمد بنده به گالری‌های شهرستان‌های همجوار و نیز گالری‌های تهران است که نگارخانه‌ها را بازدید و با هنرمندان گفت‌وگو می‌کردم که در همین راستا موفق شدم برای افتتاحیه نگارخانه مجموعه آثاری قوی از آرتیست‌های تهران و استان مازندران داشته باشم. 

الکایی با اشاره به اینکه غرب مازندران به ویژه نوشهر و چالوس نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری قوی‌تری دارد، گفت: تنها گالری که با استانداردهای بین المللی و درخور شأن هنر و هنرمندان تأسیس شده، موزه گالری « دی دی DD » در محمودآباد است که بزرگ‌ترین موزه گالری هنرهای تجسمی است و من نمایشگاهی با همکاری دو دانشگاه علمی کاربردی و مارلیک نوشهر و آثار اساتید و هنرمندان نوشهر و چالوس را در بهمن ماه ۹۶ آنجا برگزار کردم که بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفت.

وی اذعان کرد: جوانان هنرمند فوق‌العاده با استعدادی در منطقه وجود دارند که برای پرورش ایده‌ها و خلاقیت‌هایشان نیازمند فضایی دنج و آرام هستند که مجموعه‌ای کامل باشد و بر این اساس مجموعه نگارخانه پنج که به صورت یک آموزشگاه، نگارخانه و کافه کتاب برای نشست‌های تخصصی در یک حیاط سبز دور هم گرد آمدند، این امکان را به آنها می‌دهد.

بانوی هنرمند نوشهری با تأکید بر اینکه باید در قالب آموزش و پرورش هنر تجدید نظر شود و با نگاهی نو به این مقوله پرداخت که بنده به نوبه خودم در آموزشگاه پنج به این مهم می‌پردازم، اظهار کرد: من و همسرم برای ساخت این مجموعه در زمین شخصی خودمان بسیار هزینه و تلاش کردیم و همچنان برای کامل‌تر کردن آن می‌کوشم چرا که در نظر من، هنر و هنرمند مقام والا و تأثیرگذاری در جامعه دارد و هر جا که فرهنگ و هنر، درست فرهنگ‌سازی شود قطعاً مسائل اجتماعی کمتری خواهد داشت.

وی گفت: امیدوارم با تلاش‌های بنده و توجه بیشتر مسؤولان در این‌باره، این مجموعه کامل شود و به ثمر بنشیند تا بتواند رسالت واقعی خود را که همان کمک به ارتقاء هنر منطقه، کشور و جوانان با استعدادمان است عملی کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها