گزارشی از یک اختراع متفاوت؛

پزشک جراح هرمزگانی مخترع دستگاه بالابر نخل خرما شد/ نیت خالصانه تنها راز موفقیت است

عباس رحیمی پزشک متخصص حراجی هرمزگانی است که به واسطه مراجعان بیشمار و بروز آسیب های شدید جسمی به نخداران در هنگام بالارفتن از درخت خرما به فکر اختراع دستگاه بالابر شد تا بدین وسیله مانع از بروز حوادث جبران ناپذیر شود.
کد خبر: ۹۰۲۳۳۰۳
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
  
 
 
 
 

 

 
 

 پزشک جراح هرمزگانی مخترع دستگاه بالابر نخل خرما شد/ نیت خالصانه تنها راز موفقیت است

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ عباس رحیمی، پزشک متخصص جراحی در گفتگو با خبرنگار هرمز،با اشاره به هدفش از اختراع دستگاه بالابر نخل خرما، اظهار کرد: بالا رفتن از درختان بلند نخل صدمات مالی و جسمی اعم از شکستگی و قطع نخاع بهمراه دارد که موجب می شود بیمار ادامه زندگی را در بستر افتاده و یا دچار مرگ آنی شود لذا تمام این موارد جرقه ای در ذهنم ایجاد کرد که با پیشرفت علم، کشاورزان طبق روال سابق با استفاده از پروند (طنابی ضخیم مخصوص بالا رفتن از درخت) این اتفاقات تلخ را تجربه کنند.

متخصص جراحی عمومی با اشاره به استفاده بهینه از زمان در محل کار، گفت: با توجه به اشتیاق کاری زمان های استراحت و کشیک های بین جراحی و مراجعه بیمارانی که به علت سقوط از درخت نخل دچار آسیب های شدید می شدند به تامل در این خصوص می پرداختم.

سحرگاه بهترین زمان برای مطالعه و تمرکز ذهنی

رحیمی با بیان اینکه معمولا سحرگاه ها هنگام اذان صبح به فکر و مطالعه می پردازم ، افزود: صبحدم بهترین زمان برای آرامش فکری است زیرا شخص در طول شب استراحت کرده و تداخلاتی با محیط پیرامونی از جمله صداهای هنجار شکن، ارتباط با دستگاه های صوتی و مشغله های دیگر ندارد .

وی ادامه داد: حدود یک سال و نیم به موضوع راه های جلوگیری از خطرات وارد شده به شخص در اثر سقوط از درخت فکر می کردم که موجب ادامه سیر مطالعاتی، ایده پردازی و گرفتن تصمیماتی برای خدمت گذاری به مردم شد.

این مخترع هرمزگانی با اشاره به اینکه ایده های زیادی را برای کاهش صدمات بررسی کردم و در نهایت با دستیابی به این نتیجه که برای بالا رفتن از نخل باید دستگاهی در اختیار کشاورزان قرار گیرد، تصریح کرد: اختراع بالابر الهام گرفته شده از جرثقیل هایی بود که اشیا سنگین و لوله های آب را بالا می کشید به طوریکه کودکی ۶ ساله با کشیدن زنجیر، چندین تن بار را می تواند جابه جا کند.

عدم نیاز به تخصص فنی برای استفاده از دستگاه بالابر نخل 

مخترع بالابر نخل عنوان کرد: ساخت دستگاه بالابر درخت نخل کاری پر هزینه و سنگینی بود که با تشکیل تیم پنج نفره به صورت افتخاری و عده ای هم با دریافت حقوق ماهانه در این راستا قدم برداشتند و حدود ۳۵۰ میلیون تومان طی این بازه هزینه شد.

رحیمی تاکید کرد: هزینه هر دستگاه فروخته شده به مشتری تا کنون بدون هیچ سودی ۱۶ میلیون تومان بوده  که احتمالا تغییرات اندکی در قیمت دستگاه اعمال شود چرا که نیت اصلی این کار خدمت به جامعه اسلامی و هموطنان است.

وی افزود: بیش از یک سال صرف ساخت مدل نهایی شد که دارای ویژگی هایی از جمله عدم نیاز به تخصص فنی و سواد فرد، وجود پاگرد برای دسترسی به تمامی خوشه های درخت، جابه جایی آسان روی سطح زمین کشاورزی و در صورت اتمام بنزین هنگام برداشت محصول از بالای درخت با چرخش شیر هیدرولیک دستگاه به آرامی پایین خواهد آمد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به خدمات اثر بخش اختراع خود، گفت: اجزا سازنده این نمونه صنعتی هر کدام به نوبه خود اختراع جدیدی محسوب می شود لذا ثبت این اثر به منظور ثبت چندین اثر به شمار می آید.

رحیمی با بیان اینکه دستگاه بالابر نخل از توان بالایی برخوردار است، ادامه داد: به دلیل قدرت بالا دستگاه مانند ماشین نیسان مسیر را طی می کند و حرکت و جابه جایی در نخلستان را آسان کرده است.

وی بیان کرد: دستگاه بالابر نخل به دلیل آسانی برداشت محصولات و عدم خرابی آنها جهت ارائه به بازار رضایت خاطر کشاورزان و نخلداران را جلب کرده است.

 

اختراع دستگاهی چند منظوره باعث پیشرفت کار و جلوگیری از خسارتها

جراح مخترع هرمزگانی یادآور شد: همکاری و اقدامات مثبتی از سوی نهادهای دولتی از جمله پروانه تولید توسط صنعت، معدن و تجارت در اختیار بنده قرار گرفته و پارک علم و فناوری ضمن تایید اثر،  وام ارزان و متناسب با شرایط کشاورزان برای تولید گسترده در نظر گرفته است.

رحیمی با اشاره به اینکه دستگاه عرضه شده بیمه حوادث نیز دارد، افزود: تمام جوانب بررسی شده چنانچه  اگر خدایی ناخواسته شخص حین کار با این دستگاه دچار صدمه ای شود بیمه پاسخگو است.

وی با اشاره به عدم امکان پذیری پوشش و بیمه شدن کشاورزان گفت: در صورت اجرایی شدن بیمه کشاورزان به دلیل آسیب جسمی بعد از سقوط  تاثیر خاصی در این امر ندارد لذا اختراع دستگاهی چند منظوره باعث پیشرفت و جلوگیری از خسارت ها می شود.

 

خمیر مایه موفقیت قصد معنوی و پشتکار است

این مبتکر هرمزگانی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اصلی مخترعین هزینه های مورد نیاز برای ادامه فعالیتشان است، افزود: در مسیر کار سختی فراوان است؛ شاید اگر بودجه شخصی نداشتم توان پیشرویی تا مرحله ساخت را نداشتم.

رحیمی تصریح کرد: از رازهای موفقیت در کار نیت خالصانه، قصد خدمت همراه با اراده، پشتکار و تشکیل هیئت همدل و تلاشگراست چرا که در طول مسیر بارها با شکست مواجه خواهید شد اما در صورت وجود این عوامل با کسب تجربه راه را تا موفقیت نهایی می توان ادامه داد.

وی با بیان اینکه خمیر مایه موفقیت قصد معنوی است، گفت: عزم جدی برای عملی شدن ایده باعث کسب نتیجه دلخواه شد چرا که کمک های الهی موجب استمرار در راستای رسیدن به هدف و تحمل سختی های مسیر است لذا خدا را شاکر هستم برای خدمت به مردم و در راستای تحقق یکی از نیازهای جامعه قدم مثبتی برداشته ام.

مخترع بالابر نخل، با اشاره به اینکه عشق و علاقه در کار باعث می شود گذر زمان را احساس نکنیم، عنوان کرد: هزینه و زمانی را که می توانستم مثل سایر افراد صرف گردش و سفرهای خارج کشور کنم به منظور خدمت رسانی به هموطنانم استفاده کردم و خلاف اینکه در مطب ظاهری آراسته و تمیز داشتم در کارگاه با وجود اینکه لباس  کثیف و روغنی کار را دنبال می کردم.

حمایت از کالای ایرانی و الگو برداری از بیانات رهبری اصلی ترین پایه پیشرفت اقتصادی

رحیمی ضمن آرزوی پیشرفت های همه جانبه جامعه اسلامی، افزود: پیشرفت اقتصاد و امور رفاهی مردم از آرزوهای بنده است لذا از مردم انتظار حمایت از کالای ایرانی را دارم چراکه تاثیر به سزایی در افزایش کیفیت تولیدات داخلی دارد.

وی خاطر نشان کرد: اصلی ترین پایه پیشرفت تمام کشورهای مطرح دنیا با همکاری مسئولان و مردم است و همچنین بهترین الگو در تمام زمینه ها سخنان مدبرانه رهبر انقلاب است لذا حمایت مردم و ارگان های دولتی از کالای ایرانی خصوصا در سالی که به این عنوان نام گذاری شده موجب ایجاد تحول عظیمی در پیشرفت اقتصادی کشور می شود.

 

ارسال نظرات