برگزاری محافل قرآنی موجب رشد معنوی در انسان می شود

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه سپاه شهرستان الیگودرز بابیان اینکه برگزاری محافل قرآنی موجب رشد معنوی در انسان شده و محفل نورانی انس با قرآن فضای جامعه را نورانی و روحانی خواهد کرد
کد خبر: ۹۰۲۳۵۰۸
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، حجت‌الاسلام علی لرستانی مسئول نمایندگی ولی‌فقیه سپاه شهرستان الیگودرز در محفل انس با قرآن که به مناسبت ماه مبارک رمضان و فیض معنوی از این ماه قرآنی در حسینیه قمر بنی‌هاشم (ع) در سپاه شهرستان الیگودرزبرگزارگردید با بیان اینکه ترويج فرهنگ قرآنی و تدبر و تأمل در آیات الهی اولین هدف محافل قرآنی است، گفت: این محافل باعث ترویج سبک زندگی اسلامی می‌شوند که با ترویج قرآن در بین اقشار مختلف جامعه به‌خصوص نسل جوان می‌توانیم در برابر تهدیدات و معضلات اجتماعی بایستیم.

وی افزود: قرآن کتابی برای تمام اعصار و قرون است و در تمام زمینه‌های زندگی بشری اعم از فرهنگ، اجتماع، تربیت، معنویات و ... راهکار و برنامه مدون دارد که عنایت به آیات الهی می‌تواند ما را درراه سعادت رهنمون سازد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه سپاه شهرستان الیگودرز با بیان اینکه برگزاری محافل قرآنی موجب رشد معنوی در انسان شده و محفل نورانی انس با قرآن فضای جامعه را نورانی و روحانی خواهد کرد. گفت: واژه انس، یعنی خو گرفتن و آرام یافتن به چیزی و انس گرفتن، یعنی همدم بودن، خو گرفتن، ارتباطی فراتر از یک رابطه معمولی و ارتباطی مستحکم که موجب تأثیرپذیری و تأثیرگذاری باشد. انس انسان به چیزی، بدین معناست که از آن، هیچ وحشت و اضطرابی ندارد و همراه با آن به آرامش می‌رسد.

وی افزود: انسانِ کمال طلب، فقط به امور مادّی بسنده نمی‌کند و به‌سوی هدف‌های والاتری گام برمی‌دارد لذا وحشت و تنهایی خود را در پناه امور معنوی زائل می‌کند، در روایات، به انس با علم و معرفت به قرآن و ذکر خدا سفارش شده است. امام علی (ع) فرمود: «هر کس با قرآن انس گیرد، از جدایی دوستان، وحشتی نخواهد داشت». ایشان همچنین در جواب گروهی که هنگام سفر از ایشان توصیه‌ای خواسته بودند، فرمود: اگر به دنبال مونسی می‌گردید، قرآن برایتان کافی است.

لرستانی گفت: انس با قرآن مراتبی دارد که عبارت‌اند از نگهداری قرآن در خانه، نگاه کردن به آیات قرآن، گوش فرادادن به تلاوت قرآن، تلاوت قرآن، تدبر و تفکّر در قرآن و از همه مهم‌تر عمل کردن به قرآن است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل برای این‌که انسان رغبت پیدا کند کاری را انجام دهد- مانند مطالعه کتاب، قرائت قرآن و سایر کارها- این است که نسبت به آن کار، «احساس نیاز» کند. تصریح کرد: اگر این اتفاق افتاد و انسان احساس نیاز به آن کارکرد، هرگز از انجامش خسته نمی‌شود. ما مسلمانان معمولاً قرآن می‌خوانیم تا با آن، به حال خوش معنوی برسیم و یا به‌وسیله آن، خواسته‌های خود را از خداوند طلب کنیم. هرچند این نوع استفاده از قرآن، اشکالی ندارد، اما هدف اصلی از خلقت قرآن، این است که انسان به‌وسیله آن، خداوند را بشناسد و با آن، به اوصاف و خصوصیات الهی پی ببرد و با شناخت و عمل به احکام و دستوراتش، سعادت ابدیش را فراهم آورد. اگر احساس نیاز به قرآن در این راستا در ما به وجود آید، هرگز خستگی و دل‌زدگی از تلاوت و یادگیری به سراغ انسان نخواهد آمد

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه سپاه شهرستان الیگودرز گفت: یکی از ویژگی‌های قرآن، این است که هر کس به‌اندازه اُنس با آن و تدبر و تفکر در آیات آن و حتی تلاوت و روخوانی آن، از این کتاب عظیم، بهره‌مند‌می شود و همین روخوانی عادی نیز بر دل‌ها اثر می‌گذارد و حتی نگاه کردن به آن نیز دارای فوایدی است. بنابراین، سعی کنید که روخوانی را مقدمه تدبر و تفکر در آیات الهی قرار دهید.

وی افزود: تردیدی نیست که خواندن قرآن و دعا، با توجه به معانی آن‌ها، تأثیر بسزایی در نفس و جان انسان دارد و این تأثیر خاص، بدون توجه به معانی، حاصل نمی‌شود؛ ولی به‌هرحال، خواندن قرآن و دعا، بدون توجه به معانی آن‌ها نیز ثواب و ارزش دارد؛ اما در مرحله پایین‌تری قرار دارد. لذا با انس گرفتن از قرآن است که می‌توان به یک جامعه ایدئال دست پیدا کرد و مفاسد اخلاقی را ریشه‌کن کرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات