انتشار فراخوان هفتمین جشنواره موسیقی کُردی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: فراخوان هفتمین جشنواره موسیقی کُردی منتشر شد و متقاضیان از سراسر کشور می‌توانند برای شرکت در این جشنواره اقدام کنند.
کد خبر: ۹۰۲۸۱۰۹
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، جلال قلعه شاخانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این اداره کل با حمایت معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران شعبه استان کردستان هفتمین جشنواره موسیقی کُردی را چهار تا ۶ دی ماه امسال در سنندج برگزار می‌کند.

وی اظهار داشت: هفتمین جشنواره موسیقی کُردی در ۲ بخش مسابقه و جانبی با هدف فراهم کردن زمینه مناسب برای ترویج گنجینه ارزشمند موسیقی کُردی و ارج گذاری به تلاش هنرمندان برگزار می‌شود.

قلعه شاخانی با اشاره به اینکه بخش مسابقه این جشنواره شامل آواز و نوازندگی است و در چهار بخش و سه رده سنی برگزار می‌شود، اضافه کرد: آواز‌های موسیقی کُردی، ساز‌های بادی، ساز‌های زهی و ساز‌های کوبه‌ای در بخش مسابقه قرار دارند.

وی یادآور شد: در بخش آواز‌های موسیقی کُردی اجرای مقام، بیت، لاوک، حیران، سیاوچمانه، آواز‌های خانواده گورانی و یا دیگر آواز‌های رایج در سنت موسیقایی منطقه شرکت کننده نیز در برنامه این جشنواره قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه ساز‌های بادی که در جشنواره حضور دارد شامل شمشال، سرنا، نرمه نای، دوزله و قشمه است؛ گفت: ساز‌های زهی در جشنواره نیز شامل تنبور، دوتار، دیوان، عود و کمانچه و ساز‌های کوبه‌ای هم شامل دهل، تنبک و دایره است.

قلعه شاخانی با بیان اینکه بخش جانبی هم شامل گروه نوازی می‌شود و تعداد اعضای گروه باید حداقل چهار و حداکثر هشت نفر باشد، افزود: باید حداقل ۳۰ دقیقه اجرای گروه هم به صورت تصویری برای داوری به جشنواره ارسال شود و گروه ضروری است آمادگی ۲ اجرای ۴۵ دقیقه‌ای را در زمان برگزاری جشنواره داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اولویت پذیرش با گروه‌هایی است که از گونه‌های بخش آوازی و ساز‌های مندرج در فراخوان (بخش مسابقه) خلاقانه بهره بگیرند و تنوع در ساز آرایی داشته باشند.


وی تاکید کرد: رده‌های سنی ۱۴ تا ۱۷ سال، ۱۸ تا ۲۲ سال، ۲۳ تا ۲۸ سال و متقاضیانی که سن آن‌ها کمتر از ۱۴ سال است در صورت تایید آمادگی و توانایی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

قلعه شاخانی تاکید کرد: کلام قطعات آوازی باید متاثر از ادبیات کلاسیک و وزین کُردی باشد و شعر قطعات آوازی (تایپ شده) به همراه مدارک ارسال گردد.

وی گفت: داوری نهایی در هر بخش و در هر رده سنی جشنواره، به صورت جداگانه انجام می‌شود؛ و به نفرات منتخب اول تا سوم لوح تقدیر جشنواره و جوایز زیر اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات