به بهانه درگذشت مرحوم حاج علی محمد اشکی/

نگاه مرحوم اشکی به مسائل اجتماعی اشکذر از دریچه فرهنگ

آنچه مرحوم حاج علی محمد اشکی را از دیگران متمایز کرد و باعث شد تا از ایشان شخصیتی ممتاز به جای بماند نوعِ نگاه او به مسائل اجتماعی و آنهم از دریچه فرهنگ است.
کد خبر: ۹۰۲۸۲۲۴
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر، علی مشیری: سخن گفتن و یا نوشتن درباره بزرگان هر عرصه ه.‌ای اعم از علمی، فرهنگی، اجتماعی و… آنهم در قالب کلمات پیوسته و جملاتی موزون، کاری بسی سخت و دشوار است، چه اینکه حقیر بخواهم در مورد شخصیت بی نظیر مرحوم اشکی قلم زنم. با وجود پیش کسوتان اهالی فرهنگ و اصحاب قلم، شاید نوشتن حقیر آنهم در باره این شخصیت بی نظیر جسورانه باشد.
اما…
به حکم کلکم راء و کلکم مسئول… خواستم من هم در عرصه اجتماعی، فرهنگی و در این برهه از زمان سهمی هر چند اندک داشته باشم و سیاهه‌ای بنگارم ولو با بضاعت اندک.
پیشاپیش بر خود لازم می‌دانم تا از خانواده محترم اشکی و نیز پیشکسوتان و بزرگان عرصه فرهنگ عذر تقصیر خواسته و امیدوارم به بزرگی خود حقیر را ببخشند.
در باب فرهنگ عمومی و خصوصیات آن یکی از مولفه‌های برجسته این است که: فرهنگ در طول زمان انباشته می‌شود، پس قابل تکامل است، با اتکاء به این نقطه‌ی قوت فرهنگ عمومی؛ اگر امروزه با خیل بزرگی از خیرین محترمی که در ساخت مسجد، حسینیه، کتابخانه، بیمارستان و… روبرو هستیم قطعا ریشه در فرهنگ چند هزار ساله مردمان دیار اشکذر دارد؛ چه اینکه این فرهنگ غنی با فرهنگ اسلامی _. علوی (بهتر است بخوانیم فرهنگ وقف) ممزوج شده و ما حصل آن شده است صد‌ها و هزاران امارت خیّری و عام المنفعه.

مرحوم اشکی نیز در این فرهنگ و جامعه متولد شد و رشد و نمو کرد و سیر تکاملی زندگی را طی کرد…
اما…
آنچه مرحوم اشکی را از دیگران متمایز کرد و باعث شد تا از ایشان شخصیتی ممتاز به جای بماند نوعِ نگاه او به مسائل اجتماعی و آنهم از دریچه فرهنگ است.
او با تاسیس پارک اشکی آنهم قریب به نیم قرن پیش در کنار جاده ترانزیت و بین المللی نشان داد که تنها راه برون رفت از مسایل و مشکلات اقتصادی ریشه در مسایل فرهنگی دارد، چه اینکه امروزه مشاهده میشود در ایام عید نوروز خیل عظیم مسافران نوروزی جهت اسکان در این پارک مستقر شده و همین امر موجبات رونق کسبه‌ی همجوار و نیز حتی شهر اشکذر می‌شود.
مرحوم حاج علی محمد اشکی خوب می‌دانست که نبود فضای تفریحی برای جوانان شهرش می‌تواند چه عواقبی داشته باشد، شاید اگر درک درست و تسلط آن مرحوم از مقوله فرهنگ به معنای خاص آن در کار نبود هیچگاه مبادرت به تاسیس پارک و مسجد سبحان نمی‌کرد.

اقدام شایسته دیگر مرحوم اشکی عزیز برگزاری جشن ایام ولادت حضرت امام رضا (ع) در صحن مسجد سبحان بود که هنوز صدای مداح ال الله حاج اسماعیل اخباری در گوشم طنین انداز است که در یکی از شب‌های جشن می‌گفت: “جناب آقای اشکی نمی‌دانی چه کار ارزشمندی کردی! برپایی مجلس جشن ولادت امام رضا (ع) آنهم در کنار جاده ترانزیت؟ به خدا این کار در تمام ایران سابقه ندارد. ”
وقتی نگاه تیزبین او را در ذهن مرور می‌کنی و این تصویر جلوه گر می‌شود که: چقدر این مرد با همه‌ی مردم به ویژه با نوجوانان مهربان بود و این مهربانی و عطوفت است که از او شخصیت و چهره‌ی ممتاز به جای گذاشت.
روزگذشته (دوشنبه ۲۸ خرداد ماه) حجه الاسلام حاج سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در منزل مرحوم اشکی بر جسد آن مرحوم نماز گذارد؛ و زمانی که به این فراز نماز رسید: اللهم انّا لا نَعلمُ منهُ الا خیراً و تکرار سه باره‌ی آن برای نگارنده یاد آور خیر اندیشی مرحوم اشکی بود.
سخن آخر اینکه:
جسم مرحوم حاج علی محمد اشکی عصر امروز سه شنبه در آرامگاه ابدی خود به خاک سپرده می‌شود، اما آنچه در طول زمان باقی می‌ماند میراث مادی (بنای مسجد و پارک) و معنوی (منش و فرهنگ) اوست که در طول زمان انباشته شده و انشاءالله به دست فرزندان وی به ویژه آقایان حاج عبدالله و حمید اشکی تکامل می‌یابد.
علی مشیری
روزنامه نگار
ارسال نظرات
آخرین اخبار