خبرهای داغ:
از اراضی کشور؛

امسال بیش از 10 میلیون و 200 هزار تن گندم برداشت خواهد شد

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی در بازدید از مزارع گندم و نخود هشترود که توسط ایکاردا و مرکز تحقیقات دیم کشور کاشته شده است، گفت: با این مقدار برداشت نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.
کد خبر: ۹۰۲۸۴۰۲
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، عباس کشاورز افزود: جشن خودکفایی گندم امسال نیز به همت کشاورزان، محققان و کارشناسان بصورت مستمر حل شده و شاهد این جشن خواهیم بود و به هیچ وجه به فکر واردات گندم نیستیم.

وی قیمت خرید گندم از کشاورزان را طبق مصوبه دولت 13 هزار ریال اعلام و بیان کرد: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی 14 هزارو 200 ریال بود که مورد تایید قرار نگرفت.

کشاورز با بیان اینکه از این قیمت ما راضی نیستیم و نگران هم هستیم، اظهارداشت: بخاطر تولیدات علوفه ای جایگزین گندم، ذرت و جو بالا رفته و نگرانی وجود دارد که بخش تولیدی قسمتی از گندم خوراک دام شود.

وی ادامه داد: همه محصولات و فعالان اقتصادی اعم از کارگران و کارمندان هزینه هایشان بالا رفته و دولت باید افزایش قیمت و دستمزد را تدارک ببیند.

کشاورز با بیان اینکه ۵۰ درصد زمین‌های کشاورزی دیم است، اضافه کرد: روش کشت مستقیم و کشاورزی حفاظتی راه جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش بهره وری است.

هماهنگ کننده پروژه تامین امنیت غذایی ایران ایکاردا نیز در بازدید از مزرعه پلاتفرم پروژه تامین امنیت غذایی ایران ایکاردا در هشترود و ازمزارع شهر نظرکهریزی نیز گفت: طرح امنیت غذایی ایران هدفش افزایش تولیدات نیست بلکه تنوع محصولی و افزایش سطح زندگی کشاورزان می باشد.

عبدالعزیز نیان با بیان اینکه کشاورزی پایدار مستلزم تنوع محصولات و تنوع در آمد برای کشاورزان می باشد، افزود: اگرما بخواهیم تولیدات پایدار را داشته باشیم باید توجه ویژه به تنوع تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

هماهنگ کننده پروژه تامین امنیت غذایی ایران ایکاردا در ایران استفاده از ارقام متناسب با شرایط اقلیمی، رعایت تناوب و افزایش سرمایه گذاری، ترویج دستاوردهای این طرح از مزیت های اجرای پروژه تامین امنیت غذایی ایران ایکاردا دانست.

نیان اجرای این پلاتفرم ها را نوعی تجارت دانست که باتقویت زنجیره ارزشی سهامداران بخش کشاورزی و کشاورزان دیم زمینه تجارت را فراهم می سازد.

ایکاردا ICARDA))سازمان تحقیقات بین المللی در مناطق خشک در شهر حلب سوریه مستقر است و طرح های تحقیقاتی این سازمان در کشورهای آسیای میانه از جمله ترکیه، ایران، افغانستان، سوریه و کشورهای عربی مورد تطبیق قرار گرفته است.

صابر گلکاری رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور هم در این بازدید گفت: تاکنون 54 رقم جدید اصلاح شده معرفی شده که 33 رقم مربوط به غلات، 12 بذر حبوبات و ۱۰ رقم دانه های روغنی و گیاهان علوفه ای تولید شده است.

وی توسعه کشاورزی حفاظتی را مهم ترین وظیفه دیم کاران و آبی کاران دانست.

وی با بیان اینکه امسال نزدیک به 3 میلیون هکتار از دیم‌زارهای کشور با ارقام این موسسه زیر کشت می‌رود، افزود: ارقام معرفی شده توسط محققان این موسسه، تولید را در دیمزارها تا 25 درصد افزایش می‌دهد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: در طول یکسال گذشته، هشت رقم بذر اصلاح شده جدید توسط این موسسه شامل رقم های آسمان، پراو و ایوان در بخش گندم نان، ذهاب و ساورز در بخش گندم دروم، رقم جو بهدان، نخود آنا و عدس سپهر بوده که با تلاش محققان این موسسه تولید و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه طرح انتقال یافته های تحقیقاتی موسسه تحقیقات دیم در ۵۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور اجرایی می شود خاطرنشان کرد: سال های گذشته موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در واگذاری ارقام دیم در کشور پیشرو بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها