خبرهای داغ:

انتشار اثری از عبدالحسین زرین‌کوب برای بیست و دومین نوبت

کتاب بامداد اسلام اثر عبدالحسین زرین‌کوب برای بیست و دومین نوبت بازچاپ شد.
کد خبر: ۹۰۲۹۴۴۷
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  انتشارات امیرکبیر برای بیست و دومین نوبت اقدام به بانشر کتاب «بامداد اسلام» نوشته مرحوم عبدالحسین زرینکوب کرد.

زرین‌کوب در این کتاب روایتی  داستانی از آغاز اسلام تا پایان خلافت امویان را بازگو کرده است. این اثر در زمان انتشار خود کتابی برای آشنایی جوانان و دانشجویان با تاریخ زندگی پیامبر اکرم(ص)، خلفای نخستین و حکومت امویان با تاکید بر الگوگیری از آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) نوشته شده است و در کنار آن سرگذشت دگرگونی‌های فراوانی که حدود که یکصد و بیست سال از زمان آغاز اسلام تا پایان حکومت امویان به جود آمده را در گزارشی مختصر اما تحلیل و پیوسته تبیین می‌کند.

نکته قابل توجه درباره این کتاب تکیه نویسنده کتاب بر مستندات اهل سنت و مستشرقین درباره این روایت تاریخی است.

مرحوم زرینکوب بر مقدمه‌ای که در سال ۱۳۴۶ بر این کتاب نگارش داده است درباره آن می‌نویسد: ماجرای بامداد اسلامی ترکیبی شد از یک حماسه و یک تراژدی. در بیان داستانی چنین جاندار، چنین گونه‌گون و چنین دور و دراز که برادرم از من طلب می‌کرد کوشیده‌ام تا آنجا که در طاقت دارم از هرگونه میل و هوی بر کنار بمانم، جز بر اسناد کهن تکیه نکنم و جز از روایات روشن چیزی نیاورم. از آنکه تاریخ نه جای تعصب است. با این همه جای سخن از درد و شوری انسانی خالی نماند، نه آخر به شور و درد کسی پاسخ می‌داد که این کتاب آفریده شور و درد او بود؟ آری کسی  که این داستان به جذبه  شوق او در وحود آمد دو سال پیش کار  دانشجویی خویش را آغاز کرده بود که برای ابد ناتمام ماند. در خاطر او در آن ایام درباره این گذشته‌های دور  و دراز اسلام پرسش‌ها بود بسیار، پر از ابهام و شکفتی. اما اکر او فرصت نیافت که این داستان را تا به آخر  فروخواند امید است همسالانش  که مثل او زندگیشان معجونی از حماسه و تراژدی به نظر می‌رسد در این داستان انسانی نفحه‌ای بیابند از آن امید که شادی می‌بخشد و راحت می‌افزاید.

 شاید این داستان زیاده کوتاه است اما چه باک، تاریخ یک بامداد بیشتر نیست. نه آخر داستان آن کس نیز که این کتاب از جذبه شوق او الهام یافت، کوتاه بود. کودتاه و دردناک؟   

این کتاب برای نخستین بار در انتشارات امیرکبیر و در سال ۱۳۶۲ منتشر شده و بیست و دومین نوبت از انتشار آن نیز در شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها