میانگین قیمت مسکن در بهار 97

میانگین قیمت مسکن در تهران طی خرداد ماه سال ۹۷،‌ باز هم با شیب تند افزایش پیدا کرد اما این باربخشی از خریداران، باعث کاهش حجم معاملات آپارتمان شدند.
کد خبر: ۹۰۳۰۳۳۰
|
۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا-، آمار و اطلاعات بانک مرکزی از تحولات بازار ملک در بهار امسال حکایت از آن دارد که در اولین فصل از سال جاری، 39 هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شد که در مقایسه با بهار سال 96 از رشدی معادل با 5.2 درصد برخوردار بوده است. در بهار 97 متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان فروخته شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران به 6 میلیون تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 36.8 درصدی پیدا کرده است.
هر چند معادل فصل بهار بازار معاملات مسکن از رشد فروش واحدهای مسکونی و همچنین تورم کمتر از 40 درصدی در این بازار حکایت دارد اما در ماه آخر این فصل یعنی خرداد 97، متوسط قیمت واحدهای مسکونی فروخته شده در شهر تهران 46 درصد نسبت به خرداد 96 جهش کرد. این میزان افزایش قیمت باعث شد حجم معاملات خرید آپارتمان در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال،‌ 22 درصد کاهش پیدا کند.
خروج بخشی از خریداران مصرفی از بازار معاملات مسکن عامل اصلی کاهش حجم فروش آپارتمان در خرداد است.
در مقابل، ورود تقاضای سرمایه ای و مانور سوداگری زمینه را برای جهش بیش از 40 درصدی قیمت فراهم کرد.
در بازار مسکن تهران هنگامی که رشد قیمت شروع میشود و شیب آن مرتب افزایش پیدا میکند، نوعی از تقاضا که بنیه مالی قوی دارد دست به خرید و فروش مکرر می‌زند و در کوتاه مدت، آپارتمان خرید و فروش می کند تا از موج سواری روی منحنی رشد قیمتها، سودگیری کند. این رفتار در ماههای اخیر در بازار مسکن محسوس شده و در غیاب ابزارهای اثرگذار مالیاتی، افزایش یافته است.
به گزارش هیبنا، در خرداد ماه سال 97، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 14 هزار و 900 واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 22 درصد و 3 درصد کاهش پیدا کرد.
در ماه مورد گزارش متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع آپارتمان مسکونی فروخته شده در تهران از طریق بنگاه های معاملات ملکی به سطح 6 میلیون و 510 هزار تومان افزایش پیدا کرد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9 درصد و 46 درصد افزایش نشان می دهد.
از مجموع 14 هزار و 886 واحد مسکونی فروخته شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 43.7 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. این سهم در مقایسه با خرداد سال گذشته 3.1 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل، به سهم واحدهای با قدمت بیش از 15 سال افزوده شده است. تغییر کاهشی سهم واحدهای نوساز و افزایش سهم واحدهای میان سال در معاملات خرید مسکن نشان می دهد خریداران در مواجهه با تورم مسکن، از میان بر استفاده کرده اند. واحدهای بالای 15 سال ساخت، هم به لحاظ قیمت، ارزانتر از واحدهای نوساز است و هم اینکه میزان رشد قیمت در آنها کمتر از میزان رشد قیمت در واحدهای نوساز و کلید نخورده است.
توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در خرداد سال جاری حکایت از آن دارد که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 13.9 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. بعد از منطقه 5، مناطق 4 و 2 به ترتیب با سهم های 8.9 و 8.3 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع 71.6 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در ماه گذشته مربوط به 10 منطقه شهر بوده است و 12 منطقه باقی مانده 28.4 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است.
کمترین سطح قیمت مسکن به منطقه 18 تعلق دارد. در این منطقه قیمت هر متر مربع واحد مسکونی 2 میلیون و 900 هزار تومان است.
در بهار امسال 39 هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شد که در مقایسه با بهار سال 96 از رشدی معادل با 5.2 درصد برخوردار بوده است. در اولین فصل از سال 97 متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان فروخته شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران به 6 میلیون تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 36.8 درصدی پیدا کرده است.
واحدهای با قیمت کل 100 تا 200 میلیون تومان، بالاترین سهم را در فروش مسکن دارند. این واحدها در تهران، 17 درصد کل معاملات خرید آپارتمان را به خود اختصاص داده اند. 55 درصد از واحدهایی که در خرداد 97 در بازار مسکن تهران فروش رفتند، قیمت کل کمتر از 500 میلیون تومان داشته اند.
واحدهای با قیمت 300 تا 400 میلیون تومان، سهم 11 درصدی در معاملات دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار