رونق اقتصادی دورود نیازمند توسعه ناوگان ریلی لرستان است

در سال‌های اخیر به شکل محسوسی صنعت حمل‌ونقل در استان لرستان از صنایع دیگر و شاخص‌های جهانی عقب‌افتاده و نیاز به ترمیم‌های اساسی دارد.
کد خبر: ۹۰۳۰۷۰۰
|
۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، شهرستان دورود دارای ظرفیت‌های خوبی درزمینهٔ گردشگری و جاذبه‌های طبیعی است، که قطعاً وجود ناوگان ریلی می‌تواند در توسعه شهرستان دورود مؤثر باشد.

عبور راه‌آهن سراسری شهر، دورود را به پرترددترین شهر لرستان تبدیل کرده‌ است.

راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای در لرستان به‌خصوص در دورود -اندیمشک یک ظرفیت مهم برای رفع مشکلات کشور محسوب می‌شود، که توسعه آن می‌تواند چالش ازدحام جمعیت در لرستان را حل کند.

ارتقاء خدمات‌رسانی به مردم

 میرحسن موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج، اظهار داشت: مطابق برنامه‌های که راه‌آهن جمهوری اسلامی در بخش جابه‌جایی مسافر در سال 97 دارد، خوشبختانه در 3 ماه اول سال 97 نسبت به سه ماه اول 96 در جابه‌جایی مسافر 15 درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزود: 7 میلیون و 600 نفر در 3 ماه اول مسافر بین‌شهری و حومه‌ای جابه‌جاشده که از این 5 میلیون مسافر بین‌شهری و 16 درصد رشد 1.7 میلیون نفر مسافر حومه‌ای جابه‌جاشده با حدود 12 درصد رشد نسبت به سال گذشته برنامه‌های در حوزه مسافری دنبال می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: ارتقاء سطح کیفی خدمات برای خدمات‌رسانی به مسافرین قطارهای مسافری است.

وی تصریح کرد: در بخش ناوگان ودربخش خدمات ایستگاهی و در بخش راه بری راه‌آهن ودربخش حومه‌ای راه‌آهن در حوزه مسافری دنبال می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: تا مردم عزیز بتوانند با آسایش و رفاه کامل نسبت به سفر با قطار اقدام کنند، در راستای منویات مقام معظم رهبری به‌ویژه در راستای بند 24 و 25 تدوین سیاست‌های برنامه 6 مقام معظم رهبری به توسعه حمل‌ونقل ریلی تأکید فراوان داشتند، آن را سرمشق خود قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: در کنار توسعه خطوط ریلی به ارتقاء سطح کیفی خطوط و سطح کیفی خدمات به مسافرین داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم، در همین راستا ناوگان ریل باس که برای جابه‌جایی مسافر در خطوط حومه‌ای و محلی اختصاص پیداکرده، امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از یک دستگاه ریل باس در مسیر شهرستان دورود به شهرستان اندیمشک هستیم.

گفتنی است؛ با توجه به تقاضای سفری که در شهرستان دورود به‌ مقصد اندیمشک و همچنین شهرستان‌های که در این مسیر خطوط ریلی قرار دارند وجود داشته معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی و بقیه مسئولین را بر این داشت که نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند.

دستگاه ریل باس با ارز مبادله‌ای 30 میلیارد تومان خریداری‌شده است.

رحمت رحمت‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج لرستان اظهار داشت: دستگاه ریل باس با ارز مبادله‌ای 30 میلیارد تومان خریداری‌شده‌ و ریل باس دورود دارای چهار واگن که دو طرف آن واگن‌های کشنده دارد و با ظرفیت 336 نفر و با خدمات خوب در راستای ارتقای ارائه خدمات به مسافران است.

وی افزود: با پیگیری‌های لازم ارتقای کیفیت راه‌آهن دورود در دستور کار قرارگرفته است.

مدیرکل راه‌آهن لرستان بیان کرد: با اشاره به اینکه این قطار دارای سیستم تهویه مناسب و سیستم سرمایشی و گرمایشی خوبی دارد و با توجه به اینکه قیمت ریل باس از دورود تا تنگ هفت طبق تعرفه 10 هزارتومان است، اما راه‌آهن هیچ‌گونه افزایشی را برای بلیط این قطار قائل نشده و نرخ این بلیط همان دوهزارتومانی قطار سابق است.

 یک دستگاه قطار ریل باس در لرستان به بهره‌برداری رسید، باید تعداد قطار ریل باس افزایش پیدا کند.

 سید موسی خادمی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: ما خوشبختانه از قدیم خط راه‌آهن که سراسری بوده از استان لرستان عبور می‌کرد و یکی از برکات خطوط راه‌آهن و نقشی که از سطح ملی ایفا می‌کند، مردم محلی نیز بتوانند از این امتیاز استفاده کنند.

وی بابیان اینکه قطارهای حومه‌ای و کرایه‌ای یکی از فرصت‌های هستند که، به بهره بری خطوط می‌توانند کمک کند افزود: از ابتدا راه‌آهن قطاری در شهرستان دورود بود که سال‌ها استفاده‌شده ولی متأسفانه کامل فرسوده بود و درنهایت جاذبه لازم برای استفاده نداشت.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام‌شده و مصوبات مجموعه راه و شهرسازی و مجموعه راه‌آهن، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس انجام دادند، یک دستگاه ریل باس در شهرستان دورود افتتاح‌شده عنوان کرد: یک دستگاه ریل باس با آخرین تکنولوژی‌ها و امکانات لازم رفاهی تعبیه‌شده برای شهرستان دورود و استان لرستان با ظرفیت نزدیک به 360 نفر و مسیر دورود تا اندیمشک را 5 ساعته طی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه بیش از 100 درصد ظرفیت قطار، قطار ریل باس لرستان حرکت می‌کند، بیان کرد: باید برای رفاه مردم و بحث گردشگری تعداد قطارها افزایش دهیم، باید بتوانیم تورهای گردشگری تعریف کنیم که مردم از طریق قطارها مناطق زیبای لرستان که با سرعت مسیر را طی می‌کنند، ببینند.

ظرفیت گردشگری در منطقه دورود تا اندیمشک وجود دارد، ریل باس دوم در حال پیگیری است.

مجید کیان پور شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان دورود اظهار داشت: افزایش خدمات و کیفیت بهینه سطح راه‌آهن یکی از اولویت‌ها است، با توجه به اینکه توسعه شبکه حومه‌ای و حمل‌ونقل ریلی یکی از اولویت‌های مجلس، دولت و تکالیفی در قالب برنامه 6 مشخص‌شده است.

وی افزود: پیگیری خیلی زیاد و گسترده‌ای برای ارتقا خدمات داشتیم، به دنبال نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی لرستان هستیم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به اینکه بین دورود تا اندیمشک یک قطاری ارائه خدمات را انجام می‌داد، ولی به لحاظ بالا بودن قدمت از فرسودگی بالایی برخوردار بود.

وی در ادامه بیان کرد: با مساعدت‌هایی که مدیرعامل راه‌آهن، معاون مسافری راه‌آهن، وزیر راه و شهرسازی با پیگیری که این حقیر و استاندار لرستان انجام داده‌ایم، این ریل باس وارد چرخه خدمت‌رسانی شده است.

کیان پور گفت: حدود 1 هفته به‌صورت آزمایشی قطار ریل باس لرستان به‌صورت آزمایشی کار خود را شروع کرده و تلاش می‌کنیم، در جهت افزایش گردشگری از جهت خدمت‌رسانی بهتر به عزیزانی که در منطقه بین دورود تا اندیمشک سکونت دارند.

وی تصریح کرد: بیش از 15 ایستگاه و جمعیت بیش از 2 هزار نفر را قطار ریل باس می‌تواند، پوشش دهد و با این قطار تلاش کنیم، خدمات خوبی انجام دهیم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال پیگیری هستیم، ریل باس دوم هم موافقت بگیرد و در واقعه خط دورود تا اندیمشک به‌عنوان قطار حومه‌ای در آتی نه‌چندان دور داشته باشیم چون ظرفیت گردشگری در دورود و بیشه وجود دارد.

دستان توانمند مدیران انقلابی طعم شیرین خودکفایی

سرهنگ کریم زینی وند فرمانده سپاه ناحیه دورود در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در حاشیه افتتاح قطار ریل باس لرستان گفت: دستان توانمندمدیران انقلابی طعم شیرین خودکفایی را به کام ملت ظلم‌ستیز ایران اسلامی خواهد چشاند.

وی افزود: استکبار جهانی ودررأس شیطان بزرگ، زانو زدن ملت مارابه گورخواهدبرد، رمز موفقیت ما استقامت، وحدت، وامیدبه آینده و نگاه به داخل است.

امید است؛ به‌منظور اهمیت فراوان برای رشد صادرات کشور در آینده مسئولان به استان لرستان توجه کنند، که قطعاً شاهد ترمیم اساسی در صنعت حمل‌ونقل و  خدمات‌رسانی خوب به مردم استان لرستان و شهرستان دورود خواهیم بود.

گزارش: هانیه حقیقی

ارسال نظرات